Rengöring flaskor UTVÄNDIGT

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Rengöring flaskor UTVÄNDIGT

Inlägg av Snow »

Hej på er i sensommarens sköna dagar.
Själv har jag fortfarande semester och då hinner man ju klura på både det ena och det andra...

Frugan och jag har druckit en del Eriksberg Karaktär på flaska, det är en trevlig flaska, så jag försökte mig på att strippa den på etiketterna. Att dra bord etiketterna är förhållandevis enkelt, dom är av plast och håller ihop vid lossdragning.

Det man dock får kvar i händerna är en klibbig jefla flaska med något lim som verkar motstå vanlig konventionell rengöring av allehanda slag. Jag har testat (givetvis :wink: ) att köra dom i diskmaskinen, har testat spolarvätska (färdigblandad) och även Svinto. Utan resultat. Det man får när man tar bort etiketterna är en flaska som bäst används som hårborttagningsrulle. Helt sjukt.

Har råkat på liknande problem med andra företrädesvis Amerikanska öl, men även Innis and Gunn, Samuel Adams (vissa) och andra.

Har någon en patentlösning på denna typ av flaskor, eller gör ni som jag gjort hittills, helt enkelt ratat dessa typer av flaskor?

Ska testa med Aceton och T-röd, men det känns sådär att hålla på med när det gäller ölflaskor. Vet av campingerfarenhet hur en mikrodroppe av T-röd påverkar smaken på potatismos, så vill helst inte ens riskera att få dom problemen med öl som man tillverkat med all sin kärlek :lol: :lol:
Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Rengöring flaskor UTVÄNDIGT

Inlägg av magnda »

Kan mest bidra med min sympati. Etiketterna kan vara skitjobbiga.
Medans vi väntar på denna patentlösning så vill jag varna för diskmaskin då torkningen gör att allt etikettslim bränner fast. Så diskmaskin går helt bort utom på möjligen helt rena flaskor men då hade det kanske även räckt att skölja dem med starsan.

Mitt andra tips är etikettskrapa som är välvd och av vass plasy. Hjälper en hel del.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

När du dragit av plastetiketten så blöter du klistret på flaskan med matolja, sen får flaskan stå ett tag 0,5-1 timme. Efter det tar du på koncentrerat diskmedel (typ Yes) på matoljan och skrapar av klegget med en kniv. Resterna som blir kvar tar man bort med stålull.
Matoljan löser klistret, diskmedlet löser matoljan.

Har tagit bort etiketter från Innis&Gunn flaskor på det sättet. Det tar sin lilla tid, plastetiketter är inte kul att ta bort.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Pilsnerkokaren skrev:När du dragit av plastetiketten så blöter du klistret på flaskan med matolja, sen får flaskan stå ett tag 0,5-1 timme. Efter det tar du på koncentrerat diskmedel (typ Yes) på matoljan och skrapar av klegget med en kniv. Resterna som blir kvar tar man bort med stålull.
Matoljan löser klistret, diskmedlet löser matoljan.

Har tagit bort etiketter från Innis&Gunn flaskor på det sättet. Det tar sin lilla tid, plastetiketter är inte kul att ta bort.
Ska testa det bums, känns ju lite krångligt dock, lite som att blåsa flaskorna själv :mrgreen: :mrgreen:

Har du testat att ställa dom i diskmaskinen efter marineringen med matolja?
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av fluke12 »

Aceton.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Skurboll i rostfritt och yes har jag kört med om det är riktigt jävligt, men oftast går dom flaskorna till återvinningen.

Min sida: http://alnemar.com
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Det tar lite tid, men om det skulle vara krångligt vet jag inte. Har inte testat med diskmaskin, kan kanske gå. Denna metod är betydligt behagligare än aceton, vilket säkert löser både limresterna på flaskan och ev snor i nosen.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Släng flaskorna i varmt vatten med lite diskmedel. Efter en kvart faller etiketterna bort på några. De andra skrapar jag bort etiketten med diskborsten. De med plastetikett kan man dra bort etiketten ganska enkelt, men då blir det kvar limrester som sitter väldigt hårt. Då kör jag Label Off spray från biltema, låter det stå ett par minuter och sen diska av med vanligt diskmedel. Svårare flaskor än så åker i återvinningen.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Snow »

Har gjort ett test:

Aceton: Funkar sådär
Yes: Funkar inte
WD40 : Funkar inte
Swinto: Funkar inte
Kokt linolja: Funkar inte
Startgas: Funkar inte
Skrapa funkar inte utan någon föregående behandling.

LACKNAFTA funkar hyfsat, det har jag gjort rent ett 30-tal flarror med nu, går rätt geschwint.
Hur ser ni på denna typ av medel för rengöring?
Borde väl inte vara värre än soda och andra starka medel så länge man inte använder det i flarrorna.

Detta blir nog min patentlösning:
https://youtu.be/8AxsaJVyIBE
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Det finns klotterborttagningsmedel som är lite trevligare att jobba med än lacknafta, aceton och dylikt. Dessutom mer trögflytande och mindre flyktigt så det kan ligga kvar och verka ett tag. Men för det mesta är det ändå inte värt ansträngningen tycker jag - det ska vara en väldigt snygg flaska i så fall.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Var tvungen att testa din (@Snow) lacknafta-lösning på ett synnerligen trilsket klister, funkade som en dröm! Går ju att återanvända lacknaftan dessutom.

Min sida: http://alnemar.com
Novis
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Novis »

Har inte provat på etikettklister men 5 56 är något i hästväg för att lösa tejp och klisterrester på glas och porslin.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

Mitt senaste vapen mot ansträngande etiketter är att använda en saftkanna på 1,5l som jag gör en kraftig blandning med maskindiskmedel och vatten i. Då kan jag ställa i en flaska och efter ett par timmar kan man för det mesta ta bort dom nu uppmjukade klisterresterna med disksvamp och rikligt med yes. Det är ingen optimal metod då det kräver en hel del maskindiskmedel och det tar ordentligt med tid, men det har hjälp när flaskförådet börjat tryta.
FredrikS
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av FredrikS »

Jag brukar använda frugans nagellacksborttagningsmedel. Funkar bra för mig
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

När jag började samla flaskor lät jag dom ligga i varm pbw lösning en timme innan jag gav mig på etiketterna. 90% ramlade av eller drogs lätt bort utan limrester. De andra skrubbade jag med stålull.
(skönt med fat)
Skriv svar