Förslag på frukt och bär i Berliner weisse

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Förslag på frukt och bär i Berliner weisse

Inlägg av MikaelCarlsson »

Hej!

Jag har fastnat lite för Berliner weisse. Har tillsatt frukt vid jäsningen. Hittills har jag testat med hallon och blåbär. Fick även smaka på en gjord med röda vinbär.

Har någon testa med andra bärsorter (eller frukt) där resultatet blivit riktigt bra?

/ Mikael
Användarens profilbild
vemsom
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Förslag på frukt och bär i Berliner weisse

Inlägg av vemsom »

Sedligt för Berliner Weisse är ju annars att servera frukten/bären som en liten sås bredvid att röra ihop / blanda med ölen vid servering.
Om man inte fått Berlinern sur nog kan man ju testa med krusbär ;)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Här är min erfarenheter från frukt/bär i p-lambikar:

Mycket bra: björnbär, vita vindruvor (riesling), svarta vinbär (uppblandat med 25 % röda)

Bra: hallon, surkörsbär, blåbär

Mindre bra: krusbär (fenolisk*), plommon (god i början, kokt smak efter ett tag)

På önskelistan: hjortron, slånbär

Ej aktuella: jordgubbar, smultron, rabarber, lingon

* Det kan vara något med kombinationen Brett + krusbär som ger den här fenoliska karaktären. I en berliner weisse funkar det kanske bättre.
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Tänkte själv göra en på persika inom en snar framtid.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

ekstedt skrev:Här är min erfarenheter från frukt/bär i p-lambikar:

Mindre bra: krusbär (fenolisk*), plommon (god i början, kokt smak efter ett tag)

* Det kan vara något med kombinationen Brett + krusbär som ger den här fenoliska karaktären. I en berliner weisse funkar det kanske bättre.
Kul att någon har samma erfarenhet av krusbärsöl. Alla brettade suröl med krusbär som jag druckit har varit extremt fenoliska. Faktiskt till den grad att jag inte var velat dricka upp dem.
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

ekstedt skrev: Ej aktuella: jordgubbar, smultron, rabarber, lingon
Jag är mitt i planeringen av en rabarberGose, men blir så klart fundersam då du säger att det inte är aktuellt för din del. Vad är anledningen?
Ärlans hembryggeri
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Andreashaggstrom skrev: Jag är mitt i planeringen av en rabarberGose, men blir så klart fundersam då du säger att det inte är aktuellt för din del. Vad är anledningen?
För att de är så sura och sträva. Funkar i söta efterrätter och saft, men mindre bra i suröl. Samma sak med rönnbär och lingon. Hade kanske funkat om de hade gett något fantastiskt aromatiskt bidrag, men det har jag inte känt i de varianter jag har provat.
simont
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av simont »

ekstedt skrev:
För att de är så sura och sträva. Funkar i söta efterrätter och saft, men mindre bra i suröl. Samma sak med rönnbär och lingon. Hade kanske funkat om de hade gett något fantastiskt aromatiskt bidrag, men det har jag inte känt i de varianter jag har provat.
Zwanze rabarber (2008&2012) är bland de bästa öl ifrån Cantillon jag provat, så funkar gör det nog med rabarber. Tror inte heller det är så mycket surare än hallon.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

simont skrev: Zwanze rabarber (2008&2012) är bland de bästa öl ifrån Cantillon jag provat, så funkar gör det nog med rabarber. Tror inte heller det är så mycket surare än hallon.
Zwanze 2008 är den sämsta Cantillon jag har druckit, just väldigt sträv.
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MikaelCarlsson »

Stort tack för alla svar. Skall testa björnbär och göra ett eget försök med svarta vinbär.

Var sugen på att testa med rabarber men det låter som att jag bör prioritera ner det.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

MikaelCarlsson skrev:Stort tack för alla svar. Skall testa björnbär och göra ett eget försök med svarta vinbär.

Var sugen på att testa med rabarber men det låter som att jag bör prioritera ner det.
Bör och bör, just lilla jag gillar inte rabarber-suröl, andra verkar inte lika skeptiska. Man får kanske utgå lite från vad man har tillgång till också.
Björnbär är rätt jobbiga att plocka för att uttrycka det milt.
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

En av mina absoluta favoriter är havtorn. Speciell smak som går igenom ordentligt. Misstänker att antingen älskar man den eller inte.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag är inte heller så förtjust i rabarber i öl. Oxalsyran är väldigt sträv. Iofs sedimenterar det med tiden men då är också den ganska svaga aromen borta. Om ni ändå provar: välj en sort med lite oxalsyra och skörda de första stjälkarna. Det gör stor skillnad.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

+1 för svarta vinbär. För de flesta bär gäller att plocka så mogna som möjligt för maximal arom och mindre syra - gärna övermogna men inte dåliga förstås. I vårt klimat i norra sverige kan det vara en utmaning...
Skriv svar