Förslag på frukt och bär i Berliner weisse
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
MikaelCarlsson
- Torrhumlare

Förslag på frukt och bär i Berliner weisse
Hej!
Jag har fastnat lite för Berliner weisse. Har tillsatt frukt vid jäsningen. Hittills har jag testat med hallon och blåbär. Fick även smaka på en gjord med röda vinbär.
Har någon testa med andra bärsorter (eller frukt) där resultatet blivit riktigt bra?
/ Mikael
Jag har fastnat lite för Berliner weisse. Har tillsatt frukt vid jäsningen. Hittills har jag testat med hallon och blåbär. Fick även smaka på en gjord med röda vinbär.
Har någon testa med andra bärsorter (eller frukt) där resultatet blivit riktigt bra?
/ Mikael
- vemsom
- Torrhumlare

Re: Förslag på frukt och bär i Berliner weisse
Sedligt för Berliner Weisse är ju annars att servera frukten/bären som en liten sås bredvid att röra ihop / blanda med ölen vid servering.
Om man inte fått Berlinern sur nog kan man ju testa med krusbär
Om man inte fått Berlinern sur nog kan man ju testa med krusbär
Här är min erfarenheter från frukt/bär i p-lambikar:
Mycket bra: björnbär, vita vindruvor (riesling), svarta vinbär (uppblandat med 25 % röda)
Bra: hallon, surkörsbär, blåbär
Mindre bra: krusbär (fenolisk*), plommon (god i början, kokt smak efter ett tag)
På önskelistan: hjortron, slånbär
Ej aktuella: jordgubbar, smultron, rabarber, lingon
* Det kan vara något med kombinationen Brett + krusbär som ger den här fenoliska karaktären. I en berliner weisse funkar det kanske bättre.
Mycket bra: björnbär, vita vindruvor (riesling), svarta vinbär (uppblandat med 25 % röda)
Bra: hallon, surkörsbär, blåbär
Mindre bra: krusbär (fenolisk*), plommon (god i början, kokt smak efter ett tag)
På önskelistan: hjortron, slånbär
Ej aktuella: jordgubbar, smultron, rabarber, lingon
* Det kan vara något med kombinationen Brett + krusbär som ger den här fenoliska karaktären. I en berliner weisse funkar det kanske bättre.
Tänkte själv göra en på persika inom en snar framtid.
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com
Kul att någon har samma erfarenhet av krusbärsöl. Alla brettade suröl med krusbär som jag druckit har varit extremt fenoliska. Faktiskt till den grad att jag inte var velat dricka upp dem.ekstedt skrev:Här är min erfarenheter från frukt/bär i p-lambikar:
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Jag är mitt i planeringen av en rabarberGose, men blir så klart fundersam då du säger att det inte är aktuellt för din del. Vad är anledningen?ekstedt skrev: Ej aktuella: jordgubbar, smultron, rabarber, lingon
Ärlans hembryggeri
För att de är så sura och sträva. Funkar i söta efterrätter och saft, men mindre bra i suröl. Samma sak med rönnbär och lingon. Hade kanske funkat om de hade gett något fantastiskt aromatiskt bidrag, men det har jag inte känt i de varianter jag har provat.Andreashaggstrom skrev: Jag är mitt i planeringen av en rabarberGose, men blir så klart fundersam då du säger att det inte är aktuellt för din del. Vad är anledningen?
Zwanze rabarber (2008&2012) är bland de bästa öl ifrån Cantillon jag provat, så funkar gör det nog med rabarber. Tror inte heller det är så mycket surare än hallon.ekstedt skrev:
För att de är så sura och sträva. Funkar i söta efterrätter och saft, men mindre bra i suröl. Samma sak med rönnbär och lingon. Hade kanske funkat om de hade gett något fantastiskt aromatiskt bidrag, men det har jag inte känt i de varianter jag har provat.
Passionsfrukt är grymt gott! http://alnemar.com/b021-florida-mein-li ... da-weisse/
Min sida: http://alnemar.com
Min sida: http://alnemar.com
Zwanze 2008 är den sämsta Cantillon jag har druckit, just väldigt sträv.simont skrev: Zwanze rabarber (2008&2012) är bland de bästa öl ifrån Cantillon jag provat, så funkar gör det nog med rabarber. Tror inte heller det är så mycket surare än hallon.
-
MikaelCarlsson
- Torrhumlare

Stort tack för alla svar. Skall testa björnbär och göra ett eget försök med svarta vinbär.
Var sugen på att testa med rabarber men det låter som att jag bör prioritera ner det.
Var sugen på att testa med rabarber men det låter som att jag bör prioritera ner det.
Bör och bör, just lilla jag gillar inte rabarber-suröl, andra verkar inte lika skeptiska. Man får kanske utgå lite från vad man har tillgång till också.MikaelCarlsson skrev:Stort tack för alla svar. Skall testa björnbär och göra ett eget försök med svarta vinbär.
Björnbär är rätt jobbiga att plocka för att uttrycka det milt.
En av mina absoluta favoriter är havtorn. Speciell smak som går igenom ordentligt. Misstänker att antingen älskar man den eller inte.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag är inte heller så förtjust i rabarber i öl. Oxalsyran är väldigt sträv. Iofs sedimenterar det med tiden men då är också den ganska svaga aromen borta. Om ni ändå provar: välj en sort med lite oxalsyra och skörda de första stjälkarna. Det gör stor skillnad.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

+1 för svarta vinbär. För de flesta bär gäller att plocka så mogna som möjligt för maximal arom och mindre syra - gärna övermogna men inte dåliga förstås. I vårt klimat i norra sverige kan det vara en utmaning...