De gick snabbt

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

De gick snabbt

Inlägg av FredrikA »

Att brygga två likadana är nog ett mästerverk...

Bryggde en öl på Lördag träffade 1.054, på måndagkväll var den redan på 1.015. Hade en bra starterjäst så jästen var pigg, på söndag var de hård jäsning alltså rakar rör.... temperaturen i källaren tror jag var problemet...tempen har nu varit ca 22 grader när jag normalt har 17 grader i källare...jävla värmebölja :wink: .. den puttrar på idag ännu men ganska långt mellan bubblorna.

Ölen har fått en bismak som jag inte känner igen...två senaste öl har varit bland dem bästa jag gjort..men nu verkar de underligt !

Kommer bismaken att minska/försvinna med en lång "sekundär" har de hänt någon annan och vad hände sen !?
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: De gick snabbt

Inlägg av Hugo »

Varm initial jäsning kan ge en del oönskade smaker. De gånger jag fått det har de tyvärr inte minskat över tid.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Ska du brygga en belgare eller en saison kan det vara fördelaktigt att jäsa varmt, men som ovan talare nämnde så är det kanske bäst att hålla tempen på ölet runt 17-18 grader initialt.
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

OK, tack för era svar !

De mest underliga bismaken tycker jag försvinner men den lilla nyansen finns kvar.
Jäsningen har nog nu stannat upp men ska låta den stå ännu en vecka för att se om den blir bättre..

FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Nåja en vecka senare har ölen nu då lugnat sig till en total stop och någonting som än nytt för mig är att de inte finns någon kolsyra kvar i ölen som jäst under locket. Normalt brukar ja ha en liten bubblor på tungan när jag avsmakar ölen i detta skede, smaken är dock helt ok.

De förundrar mig och nu när kallkrachen börjat så verkar de inte bli just något undertryck i jäskärlet...fortsatt med mitt ballong test och man kan inte se en direkt stor reaktion här inte...

kallsvett i pannan med alla oxideringar och annat lurt som vänta skall...
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Varm vätska (öl i detta fallet) lagrar inte lika mycket kolsyra som kall. Eftersom den primärjäst väldigt varmt så får du mindre kolsyra.

Angående undertrycket har jag inga bra svar, men om din hink är väldigt full blir det mindre luftspalt och därmed mindre luft att krympa vid kylning.

Tror inte du kommer få några problem, smakar den bra så blir det säkert helt ok =)
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Smaken verkar ok, men kemin som säger att glukosen ger två alkohol och två CO2 molekyler stämmer säkert men avdunstar den då alltså lättare när de varmare... tack för svaret !

Om man börjar med att tänka negativt så blir man inte besviken :D
Skriv svar