Bryggde en öl på Lördag träffade 1.054, på måndagkväll var den redan på 1.015. Hade en bra starterjäst så jästen var pigg, på söndag var de hård jäsning alltså rakar rör.... temperaturen i källaren tror jag var problemet...tempen har nu varit ca 22 grader när jag normalt har 17 grader i källare...jävla värmebölja .. den puttrar på idag ännu men ganska långt mellan bubblorna.
Ölen har fått en bismak som jag inte känner igen...två senaste öl har varit bland dem bästa jag gjort..men nu verkar de underligt !
Kommer bismaken att minska/försvinna med en lång "sekundär" har de hänt någon annan och vad hände sen !?
Ska du brygga en belgare eller en saison kan det vara fördelaktigt att jäsa varmt, men som ovan talare nämnde så är det kanske bäst att hålla tempen på ölet runt 17-18 grader initialt.
De mest underliga bismaken tycker jag försvinner men den lilla nyansen finns kvar.
Jäsningen har nog nu stannat upp men ska låta den stå ännu en vecka för att se om den blir bättre..
Nåja en vecka senare har ölen nu då lugnat sig till en total stop och någonting som än nytt för mig är att de inte finns någon kolsyra kvar i ölen som jäst under locket. Normalt brukar ja ha en liten bubblor på tungan när jag avsmakar ölen i detta skede, smaken är dock helt ok.
De förundrar mig och nu när kallkrachen börjat så verkar de inte bli just något undertryck i jäskärlet...fortsatt med mitt ballong test och man kan inte se en direkt stor reaktion här inte...
kallsvett i pannan med alla oxideringar och annat lurt som vänta skall...
Smaken verkar ok, men kemin som säger att glukosen ger två alkohol och två CO2 molekyler stämmer säkert men avdunstar den då alltså lättare när de varmare... tack för svaret !
Om man börjar med att tänka negativt så blir man inte besviken