Kasst OG...Igen...& igen & igen.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Re: Kasst OG...Igen...& igen & igen.
En ytterligare detalj, om du endast höjer temperaturen genom att laka med 15L 78gradigt vatten kommer mäsken inte nå 78 grader. För att nå 78 måste du Först höja temperaturen i hela mäsken till 78 grader med elementen och recirkulering, därefter lakar du med det tillsatta lakvattnet..
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Retsticka men ingen taskvört
Jag höjde ( förvisso med 1800 w) hela mäsken till 78 grader o höll det i 5 minuter.Radhusgrillen skrev:En ytterligare detalj, om du endast höjer temperaturen genom att laka med 15L 78gradigt vatten kommer mäsken inte nå 78 grader. För att nå 78 måste du Först höja temperaturen i hela mäsken till 78 grader med elementen och recirkulering, därefter lakar du med det tillsatta lakvattnet..
Cirkulerade hela tiden med pumpen.
Sen lakade jag
Anders
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag höjde till 78 grader o höll det i 5 min innan lakning.järv skrev:Rör du om när du mäskar? Ett tips kan vara att först cirkulera ett tag på 78 grader för att sedan laka med vatten.
Jag rör endast om i början när malten tillsätts.
Jag mäter både med den inbyggda termometern samt min thermapen.eric skrev:Du har inte övervägt mätningsfel? Tar du prov vid rätt temperatur? Om du använder ex Beersmith kanske det även är fel i någon inställning?
Min sida: http://alnemar.com
OG möts med både Hydrometer samt refractometer vid 20 grader.
Självfallet kan det bli lite fel men inte så jättefel.
Anders
Låter som jag skall kika på OG t ner än lakvolymerna.Rotsac skrev:För mycket lakvatten?Chabo skrev:För att göra det enkelt
Bryggverk BK 35.
Malten är krossad av folk i bryggeributik samt maltleverantör så jag antar att den är ok krossad.
Mäskar vid 67 grader i 60 minuter med pump om cirkulerar.(mätt med 2 termometrar samt det inbyggda i B25)
Följer Drakens IPA recept som borde bli 1,062.
Lakade med 15 liter 78 gradigt vatten & kokade sen 90 minuter ( bra kok)
Som vanligt för lågt OG o hamnade på 1,042....
(Mätte med både Hydrometer samt refraktometer vid 20 grader. )
Lite "off" bryr jag mig inte om, men jag är aldrig i närheten av rätt Og när jag brygger....
Vad finns det för fina tips att jobba med ?
Vad gör jag för fel ?
Anders
Sen nu sist har jag fått reda på att receptet troligenr optimerat för extremt bra utbyte.
4,4 kg malt till 20 L är nig svårt att kom upp i 6,5%
Anders
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Jo, men vörten under maltröret kommer väldigt kvickt upp i 78 grader när man slår på det stora elementet.Chabo skrev:
Jag höjde ( förvisso med 1800 w) hela mäsken till 78 grader o höll det i 5 minuter.
De översta lagret av mäsken kommer gå upp i temp eftersom man hela tiden pumpar upp varm vört dit. Det är däremot ganska mycket mäsk i röret där i mellan. Om du dessutom inte rört om något sedan du mäskade in finns risken att maltbädden satt sig och du har fått kanaler som vörten rinner igenom.
Jag brukar röra upprepade gånger under mäskningen. Eftersom det tar så "lång" tid att få upp all mäsk till 78 grader kommer jag ha gått om tid att recirkulera vörten under den processen så den blir klar igen.
Jag är återigen nyfiken på hur du räknat ut OG? Det funkar aldrig att ta ett recept rakt av eftersom det skiljer en hel del i effektivitet mellan olika utrustning och tillvägagångssätt.
När jag började brygga mindre batcher med hink-i-hink brukade min effektivitet ligga på 68%.
När jag skalade upp en aning, var nogrannare med laktemp och lakade medelst en ombyggd kylväska hamnade min effektivitet på ca 78%.
Min första bryggning med BK35 landade på 72% men nu ligger jag upp mot 78% (edit: Rättelse - ligger över 80 nu, 82-83%) igen när jag har tålamod när jag säkrar rätt laktemp...
Min poäng är att man måste räkna om recepten efter sin egen bryggmetod, utrustning och med det effektivitet. Om du plankar ett recept som räknar med 85% effektivitet och skulle ge ABV 6.5% så kommer du sluta med en öl på 5% om din egentliga effektivitet är 65%.
Det som återställde min effektivitet efter mitt initiala tapp med BK35 var att röra om under mäskningen och säkerställa att jag ökade temperaturen på hela mäsken medelst omrörning innan jag hällde på lakvattnet.
Senast redigerad av Radhusgrillen den måndag 2016-05-16 20:31, redigerad totalt 2 gånger.
Jag har fått bassning ett flertalet gånger när jag rört runt i mäsken... Big no no enligt många....Radhusgrillen skrev:Jo, men vörten under maltröret kommer väldigt kvickt upp i 78 grader när man slår på det stora elementet.Chabo skrev:
Jag höjde ( förvisso med 1800 w) hela mäsken till 78 grader o höll det i 5 minuter.
De översta lagret av mäsken kommer gå upp i temp eftersom man hela tiden pumpar upp varm vört dit. Det är däremot ganska mycket mäsk i röret där i mellan. Om du dessutom inte rört om något sedan du mäskade in finns risken att maltbädden satt sig och du har fått kanaler som vörten rinner igenom.
Jag brukar röra upprepade gånger under mäskningen. Eftersom det tar så "lång" tid att få upp all mäsk till 78 grader kommer jag ha gått om tid att recirkulera vörten under den processen så den blir klar igen.
Jag är återigen nyfiken på hur du räknat ut OG? Det funkar aldrig att ta ett recept rakt av eftersom det skiljer en hel del i effektivitet mellan olika utrustning och tillvägagångssätt.
När jag började brygga mindre batcher med hink-i-hink brukade min effektivitet ligga på 68%.
När jag skalade upp en aning, var nogrannare med laktemp och lakade medelst en ombyggd kylväska hamnade min effektivitet på ca 78%.
Min första bryggning med BK35 landade på 72% men nu ligger jag upp mot 78% igen när jag har tålamod när jag säkrar rätt laktemp...
Min poäng är att man måste räkna om recepten efter sin egen bryggmetod, utrustning och med det effektivitet. Om du plankar ett recept som räknar med 85% effektivitet och skulle ge ABV 6.5% så kommer du sluta med en öl på 5% om din egentliga effektivitet är 65%.
Det som återställde min effektivitet efter mitt initiala tapp med BK35 var att röra om under mäskningen och säkerställa att jag ökade temperaturen på hela mäsken medelst omrörning innan jag hällde på lakvattnet.
Kanske hjälper att hålla 78 grader lite längre än 5 minuter ?
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Det är möjligt att det är fel, jag låter mig gärna rättas och bättra min egen process, däremot hjälpte det min effektivitet. Vörten har blivit klar när jag recirkulerat på slutet av mäskningen under temperaturhöjningen.Chabo skrev:
Jag har fått bassning ett flertalet gånger när jag rört runt i mäsken... Big no no enligt många....
Kanske hjälper att hålla 78 grader lite längre än 5 minuter ?
Jag tror inte du behöver hålla den temperaturen utan bara säkra att du kommit upp till den temperaturen i hela mäsken. Det går som sagt väldigt snabbt att nå dit under maltröret, närmast elementen samt överst i maltröret när man pumpat upp den varma vörten dit.
Det jag är nyfiken på är vad du hamnat på för effektivitet?
Hur såg ditt senaste recept ut?
Maltmängd, total vattenmängd, kvar efter kylning( allt räknas, inte bara det man häller i hinken eftersom du har löst socker även i det du lämnar i botten av grytan)..
Mitt senaste var Drakens IPA 20 L
Endast 4,4 kg malt o beräknat OG på 1,062...Känns som väl lite malt nu när jag ser det ...
Vattenmängd va "först upp till maltkorgens botten" sen 4 L / kg malt.
Efter mäskning oså lakade jag upp till max ( 25 liter tror jag det är)
Massa humle som va kvar i humlepåsarna...klämde ut rätt bra men där va säkert 1/2 litern vätska samlad där.
Lutade inte BK 35 så det under kranen va kvar,
20,5 l i hinken.
Anders
Endast 4,4 kg malt o beräknat OG på 1,062...Känns som väl lite malt nu när jag ser det ...
Massa humle som va kvar i humlepåsarna...klämde ut rätt bra men där va säkert 1/2 litern vätska samlad där.
20,5 l i hinken.
Anders
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Då förstår jag dina resultat. 4.4kg malt till 20 liter skulle efter min absolut mest effektiva bryggning(83%) ge mig OG 1.056.Chabo skrev:Mitt senaste var Drakens IPA 20 L
20,5 l i hinken.
Anders
Du skriver dessutom att du fick 20.5L i hinken med en massa druv kvar i grytan. Jag brukar räkna med ca 2-3liters förlust(vatten kvar i druv & humlebös) om jag brygger en IPA vilket alltså ger en totalmängd på runt 23 liter. Säg att du pressat ut max så lär du ändå legat på ca 22L vört vilket innebär att du måste ha 100% effektivitet för att nå OG 1.062.
100% är ett teoretiskt värde som inte går att nå som hembryggare.
Ett mer rimligt mål är någonstans mellan 75-80%.
Ett nyligt recept som jag bryggde i BK35 landade just på 1.062 och då hade jag 78% effektivitet och använde 6kg malt. Jag fick då knappt 21L i hinken och lämnade nästan 3 liter druv, humlerester och allmän gegga i grytan & saftsilen som jag silade det sista igenom.
Edit:
Om du fick OG 1.042 på drygt 22L vört med 4.4kg malt ligger din effektivitet på ca 70%. Det är i underkant men inte häpnadsväckande lågt, jag låg på 72% på min första BK35-bryggning.
Du borde relativt enkelt kunna få upp effektiviteten till ca 75-80% men även med den effektiviteten kommer du behöva mellan 5.5-6kg malt för att nå 1.062
Rör på! Dom vet inte vad dom pratar om. Bryggerier har ju stora blandare för mäsken.Chabo skrev: Jag har fått bassning ett flertalet gånger när jag rört runt i mäsken... Big no no enligt många....
Du ska ju inte vispa mäsken, men lite lagom omrörning, för att jämna ut temperaturen och maximera utbytet, är absolut inget problem. Själv gör jag det vid temperatur ökning och ett par gånger under mäskningen.
http://byo.com/hops/item/2852-mash-mixe ... -mr-wizard
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Jag håller med! Dessutom behöver man ju inte röra om hela mäsken utan kanske bara de översta 2/3 så fastnar det nya grumset i det nedre orörda maltskiktet.Bee skrev: Rör på! Dom vet inte vad dom pratar om. Bryggerier har ju stora blandare för mäsken.
Du ska ju inte vispa mäsken, men lite lagom omrörning, för att jämna ut temperaturen och maximera utbytet, är absolut inget problem. Själv gör jag det vid temperatur ökning och ett par gånger under mäskningen.
http://byo.com/hops/item/2852-mash-mixe ... -mr-wizard
Jag brukar räkna ganska enkelt utifrån hur många OG-punkter jag får från basmalten (specialmalten bidrar oftast inte med mycket)
Exempel: 1 kg basmalt ger teoretiskt 5 liter vört med OG 1.050 enligt Humle.se (http://shop.humle.se/malt/storre-forpac ... -hel-25-kg).
Om jag brygger en pilsner på 5 kg pilsnermalt blir det teoretiska utbytet: 5*5*50=1250 OG-punkter. Om jag då t.ex får ut 21 liter med OG 1.043 så motsvarar det: 21*43=903 OG-punkter. Sen är det bara att ta 903/1250=72% effektivitet. Det tycker i alla fall jag är enkelt.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Förlåt för OT, men vill du göra lite mer exakta beräkningar kan du kolla här: http://shbf.se/wiki/index.php/Extraktbidrag
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Morgan skrev: Jag brukar räkna ganska enkelt utifrån hur många OG-punkter jag får från basmalten (specialmalten bidrar oftast inte med mycket)
Jag går in på http://www.brewersfriend.com/homebrew/r ... alculator/ och matar i mina värden. Det är online så det kräver ingen installation.Bee skrev:Förlåt för OT, men vill du göra lite mer exakta beräkningar kan du kolla här: http://shbf.se/wiki/index.php/Extraktbidrag
Så snart jag fick kläm på min effektivitet har Brewersfriend nästan alltid landat inom +/-2 både OG & FG. De gånger jag hamnar lite off är när jag själv slarvar med vattenmängderna. Jag vet att det finns betydligt mer kvalificerade verktyg men så länge jag hamnar nästintill på pinnen rätt räcker ett onlineverktyg för mig.
Den räknar ju även på olika jästers typiska utjäsning så den är ofta en hjälp när man skall använda ny jäst, som nu när jag bryggde med Saison-jäst för första gången. Båda gångerna räknade den rätt inom 0.5%.
Edit:
Nu är det dags att flaska saison nr2 som precis bubblat klart. BF räknade på 81.5% utjäsning, vid mätning nu hamnade jag på 81% Föregående bryggning med samma jäst hamnade exakt på förutspått FG.