Kasst OG...Igen...& igen & igen.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kasst OG...Igen...& igen & igen.
För att göra det enkelt
Bryggverk BK 35.
Malten är krossad av folk i bryggeributik samt maltleverantör så jag antar att den är ok krossad.
Mäskar vid 67 grader i 60 minuter med pump om cirkulerar.(mätt med 2 termometrar samt det inbyggda i B25)
Följer Drakens IPA recept som borde bli 1,062.
Lakade med 15 liter 78 gradigt vatten & kokade sen 90 minuter ( bra kok)
Som vanligt för lågt OG o hamnade på 1,042....
(Mätte med både Hydrometer samt refraktometer vid 20 grader. )
Lite "off" bryr jag mig inte om, men jag är aldrig i närheten av rätt Og när jag brygger....
Vad finns det för fina tips att jobba med ?
Vad gör jag för fel ?
Anders
Bryggverk BK 35.
Malten är krossad av folk i bryggeributik samt maltleverantör så jag antar att den är ok krossad.
Mäskar vid 67 grader i 60 minuter med pump om cirkulerar.(mätt med 2 termometrar samt det inbyggda i B25)
Lite "off" bryr jag mig inte om, men jag är aldrig i närheten av rätt Og när jag brygger....
Vad gör jag för fel ?
Anders
Re: Kasst OG...Igen...& igen & igen.
Kör du alltid efter andras recept eller gör du egna också? Det låter som ditt mäskutbyte är mycket lägre än vad du tror.
Om du inte har gjort det redan så skulle jag rekommendera att börja mäta noga och räkna på ditt mäskutbyte så du får ett genomsnitt.
Om du inte har gjort det redan så skulle jag rekommendera att börja mäta noga och räkna på ditt mäskutbyte så du får ett genomsnitt.
Bee skrev:Kör du alltid efter andras recept eller gör du egna också? Det låter som ditt mäskutbyte är mycket lägre än vad du tror.
Kört 100 ggr med kasst OG men nu när jag kört med mer erkända och icke
hempulade recept o får samma resultat blir jag tosstokig.
inget fel på termometrarna.
Vad hjälper genomsnitt ?
Blir kasst hur jag än vrider o vänder....
Anders
Genomsnitt ger dig ett statistiskt värde att utgå ifrån i skalning av recept och receptformulering.Chabo skrev: Kört 100 ggr med kasst OG men nu när jag kört med mer erkända och icke
hempulade recept o får samma resultat blir jag tosstokig.
inget fel på termometrarna.
Vad hjälper genomsnitt ?
Blir kasst hur jag än vrider o vänder....
Anders
Ditt problem låter som antingen överskattning av ditt mäskutbyte eller problem med lakningen vilket ger ett dåligt utbyte.Chabo skrev: Som vanligt för lågt OG o hamnade på 1,042....
Mer detaljerad information om mäskning och lakning kanske kan få någon att hjälpa dig.
Vilka volymer/mängder använder du av malt/vatten? Cirkulerar du vörten varje gång, under hur lång tid? Sen frågan framför andra, vad har du för Ph?
Njae, jag undvek att ta upp pH. Själv tycker jag att den frågan är lite uppblåst. Man ska ha koll på pH och det kan ge ytterligare en dimension på ölet, men pH är oftast inte ett problem. Visst påverkar pH men om man är så långt från optimalt pH så har man nog fler problem än utbyte.waz skrev:Sen frågan framför andra, vad har du för Ph?
Förlåt om jag låter raljant i tonen, men jag tycker att pH/vattenbehandling plockas fram lite som en kanin ur hatt i alla möjliga sammanhang som om det vore lösningen på alla problem.
För en som inte riktigt plockat upp den frågan så noga... hur kommer PH:t in och hur påverkar den OG:t?waz skrev:Vilka volymer/mängder använder du av malt/vatten? Cirkulerar du vörten varje gång, under hur lång tid? Sen frågan framför andra, vad har du för Ph?
@chabo
Jag är mer nyfiken på din lakningen, är det så att du kanske lakar för hårt? Stirrar dig blind på volym och lakar dit. Mäter du under vägen dvs. trots att du inte nått den tänkta kokvolymen så kanske du nått rätt SG.
// Jonas
Det är lite mitt intryck också.Bee skrev:Förlåt om jag låter raljant i tonen, men jag tycker att pH/vattenbehandling plockas fram lite som en kanin ur hatt i alla möjliga sammanhang som om det vore lösningen på alla problem.
Gör något så motsägelsefullt som att hålla med men hade en tanke med frågan men i vissa fall är den befogad och problemen ganska enkel att utesluta. För lågt Ph i mäsken ger dåligt utbyte och det spelar ingen roll hur exakt man är på temperaturen, krossningen med mera. Att åtminstone utesluta att man inte ligger <=5 är en ganska vettig åtgärd kan jag tycka. Särskilt om man har mjukt vatten i sina ledningar.Bee skrev:Förlåt om jag låter raljant i tonen, men jag tycker att pH/vattenbehandling plockas fram lite som en kanin ur hatt i alla möjliga sammanhang som om det vore lösningen på alla problem.
För mycket lakvatten?Chabo skrev:För att göra det enkelt
Bryggverk BK 35.
Vad gör jag för fel ?
Anders
Rör du om när du mäskar? Ett tips kan vara att först cirkulera ett tag på 78 grader för att sedan laka med vatten.
Mjukt vatten har snarare en tendens att ge för högt pH för ljusa öl. Men är det vanligt Gbg-vatten borde det inte vara några problem, då får man normalt ett okej pH.waz skrev: Gör något så motsägelsefullt som att hålla med men hade en tanke med frågan men i vissa fall är den befogad och problemen ganska enkel att utesluta. För lågt Ph i mäsken ger dåligt utbyte och det spelar ingen roll hur exakt man är på temperaturen, krossningen med mera. Att åtminstone utesluta att man inte ligger <=5 är en ganska vettig åtgärd kan jag tycka. Särskilt om man har mjukt vatten i sina ledningar.
Medhåll dock att pH i extrema fall kan ge problem med utbytet.
Du har inte övervägt mätningsfel? Tar du prov vid rätt temperatur? Om du använder ex Beersmith kanske det även är fel i någon inställning?
Min sida: http://alnemar.com
Min sida: http://alnemar.com
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Jag är benägen att peka på temperaturen vid lakning. När man efter mäskningen drar på 2000w-elementet så sticker temperaturen till 78 grader på ett kick, problemet är att huvuddelen av mäsken inte nått denna temperatur på grund av den långsamma genomströmningwn genom maltbädden. Fortsätter du recirkulera och slår av det stora elementet kommer du se att temperaturen sjunker när den svalare vörten sipprar ur maltbädden...
Vad är ditt OG räknat på, har du räknat om effektiviteten efter det att du skaffat en BK35? Jag tappade nästan 10-procents effektivitet när jag bryggde första gången med min BK35 men har fått upp den igen sedan jag bl.a börjat ha lite mer tålamod när jag höjer temperaturen på hela mäsken.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Vad är ditt OG räknat på, har du räknat om effektiviteten efter det att du skaffat en BK35? Jag tappade nästan 10-procents effektivitet när jag bryggde första gången med min BK35 men har fått upp den igen sedan jag bl.a börjat ha lite mer tålamod när jag höjer temperaturen på hela mäsken.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Retsticka men ingen taskvört