Följ utvecklingen: BrewLog - temperaturövervakning på webben

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
jini
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Följ utvecklingen: BrewLog - temperaturövervakning på we

Inlägg av jini »

+100000 :D
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Verkar ju vara ett intressant projekt! Men faktum är att man redan kan göra mycket av detta med en Tellstick Net och http://www.templight.se
Då kan man inte bara övervaka utan också styra en massa funktioner som värme, kyla etc.

Edit: Kanske att det var på Telldus Live? Var ett par år sedan jag höll på med detta men då loggade jag tempen i koidammen och styrde värmen genom en av dessa sidor, minns inte vilken. Antalet sensorer var obegränsat om jag minns rätt men upplösningen kanske inte den bästa. Tror den registrerade en signal var tionde minut eller så.
oskars
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av oskars »

mazzse skrev:Är bubbel räknaren med i bilden eller ej?
Den är med i projektet :)
Drake skrev:Verkar ju vara ett intressant projekt! Men faktum är att man redan kan göra mycket av detta med en Tellstick Net och http://www.templight.se
Då kan man inte bara övervaka utan också styra en massa funktioner som värme, kyla etc.
Går att göra liknande med väldigt mycket olika saker. Med mitt projekt kommer man slippa ta sig över en hög inlärningströskel och meckande som säkert många inte ä r intresserade av.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Ok, ville absolut inte dissa ditt projekt, det ser fantastiskt smidigt ut. Men att en Tellstick skulle ha hög inlärningströskel stämmer inte alls, enklare kan det inte bli. Allt är plug and play och gränssnittet är byggt för idioter typ. Även Appleanvändare som jag får det att funka på första försöket :lol:
Användarens profilbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engberg »

Drake skrev:Verkar ju vara ett intressant projekt! Men faktum är att man redan kan göra mycket av detta med en Tellstick Net och http://www.templight.se

Edit: Kanske att det var på Telldus Live? Var ett par år sedan jag höll på med detta men då loggade jag tempen i koidammen och styrde värmen genom en av dessa sidor, minns inte vilken. Antalet sensorer var obegränsat om jag minns rätt men upplösningen kanske inte den bästa. Tror den registrerade en signal var tionde minut eller så.
Men jag tycker verkligen inte att man ska köra tellstick net för värme / kyla styrning i jäsningen. Det är helt enkelt för osäkert.
Jag körde tellstick hemma förut, belysningen tände / släckte inte varje gång. Och den dagen internet är nere funkar inte tellstick net.

Nu har jag iof min tellstick net i bryggeriet, tempgivare i kylarna och raspberry pi som genererar grafer bara för skojs skull.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Instämmer! Nackdelen är ju att räckvidden kan vara begränsad med vissa givare/mottagare, men med en extra antenn så är de flesta problemen lösta. Men för loggning funkar det som sagt bra. Trevligt att kunna kolla från mobilen också. Och att kunna styra vissa funktioner, funderar på att låta exempelvis dörrklockan ringa om tempen avviker för mycket.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Intresserad.
Användarens profilbild
rocketman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rocketman »

Snyggt! Är det något du planerar att släppa som Open Source / Free Software? Ifall man investerar i en setup så kan
man själv ändra och fixa?

Ett exempel är när jag körde BrewPI så fick jag via MQTT reda på larm och kunde även koppla ihop med
min lokala domoticz för att få loggar och larm dit, ganska specifikt case men i och med FOSS så kunde jag
enkelt fixa.

En annan sak som gammal Linuxräv är att det är väldigt mycket som kan gå fel när man kör ett full blown
os på något som skulle kunna skötas väldigt enkelt av en uC och sedan låta någon extern del köra det "tunga"
arbetet med GUI etc. Men jag kunde inte utläsa hurvida du har en funktion för att hantera temperaturen
utan om det endast är för loggning/övervakning, och är det så så spelar det ju ingen större roll..

Hur har du löst bubbelräknaren?

Jätteintressant projekt!

// R
oskars
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av oskars »

rocketman skrev:En annan sak som gammal Linuxräv är att det är väldigt mycket som kan gå fel när man kör ett full blown
os på något som skulle kunna skötas väldigt enkelt av en uC och sedan låta någon extern del köra det "tunga"
arbetet med GUI etc. Men jag kunde inte utläsa hurvida du har en funktion för att hantera temperaturen
utan om det endast är för loggning/övervakning, och är det så så spelar det ju ingen större roll..

Hur har du löst bubbelräknaren?

Jätteintressant projekt!

// R
Första frågan; Allt kommer gå att ändras! Du kommer bli varse.

Det går ju så klart att använda en arduino för att samla in datan, men jag har ändå valt att bara köra allt genom raspin. Det är smidigare, billigare och det fungerar bra. :) vet vad du menar.
Användarens profilbild
Leon
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Leon »

Jag som redan tänkt mig göra nått liknande och redan har pin och tempsensor, finns koden på github?
Användarens profilbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engberg »

Någon update ? :D

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
oskars
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av oskars »

Snart :D vi har varit sanslöst sjuka här på sistone. Inte hunnit med så mycket.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kostir »

Har ni frisknat till snart? :)
Användarens profilbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engberg »

Jag vill veta mer. Sitter å uppdaterar tråden var 5e min i jakt på ny information:)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Hur går det?
// Jonas
Skriv svar