Jag håller på att utveckla ett system för webbaserad temperaturövervakning som jag hoppas ni kommer gilla. Jag har meckat till och från i över ett år och börjar få till en ganska bra helhet nu. Mitt mål är att lyckas släppas ett kit som ska vara färdigt att använda för alla som är intresserade
Key features - mjukvara:
* Snygga diagram
* Upp till 3st separata loggningar igång samtidigt (t.ex 3st olika jäskärl)
* Temperaturschema
* Mäta laggtid från pitch till första bubblan i jäsröret
* Alarmfunktion vid angivna temperaturer (t.ex för kallt/varmt)
* Mobilanpassat
Key features - hårdvara:
* Raspberry Pi
* 1.5 meter temperatursensorer-kablar (DS18B20)
* Bubbelräknare
* 3d-printat case
* Enkel skärm 2x16-tecken (häftigt med skärm)
Förfarandet:
När du satt på jäsröret och ställt in ditt kärl för jäsning så monterar du temperatursensorerna som du vill använda för detta kärlet. Sen går du via mobilen eller datorn in på hemsidan för BrewLog och anger att du vill starta en loggning för just detta jäskärlet och vilket temperaturschema du siktar på att följa (detta är inte styrning, enbart loggning och planering). Sen låter du som vanligt ditt jässkåp göra sitt och du kan åka till jobbet dagen efter och sitta och oroa dig för hur jäsningen går... fast nu kan du istället logga in på BrewLog och kolla hur det går, så du slipper oroa dig
Har som mål att fylla en lista på 10-15st personer som kommer få skriva upp sig på en enhet var som start. Det blir en lagom start för mig i detta DIY-projekt. Det kommer att finnas en prislapp när jag vet vad alla komponenter kommer att kosta.
Det vore fantastiskt om ni skulle vilja komma med förslag på funktioner ni tycker saknas. Att spara recepten tillsammans med temperaturloggningen är ganska kul, men är det verkligen nödvändigt när det redan finns så bra program som hanterar recepten?
*postarinläggetnufårdetbäraellerbristanukörvikanintehadetbaraliggandessomutkasthurlängesomhelst*