Flaskkonditionera med Lalvin EC-1118

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Flaskkonditionera med Lalvin EC-1118

Inlägg av niklas_n »

Jag har en tanke att prima och tillsätta ovanstående jäst i samband med primningen.

Låt säga att jag har en BW eller RIS som har gått från 1.100 ner till ~1.025, kommer champagnejästen att jäsa ut ett par pinnar till, eller bör jag tillsätta extra primningssocker som brukligt? Jag har läst diverse amerikanska forum där det varmas för att flaskjäsa med denna för att den äter upp allt socker som är kvar, samtidigt har jag även läst det motsatta, bl.a. på detta forum.

Nån som har koll på hur det ligger till?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Flaskkonditionera med Lalvin EC-1118

Inlägg av Weinkeller »

Socker jäser den ut men inte komplexare sockerarter. Den är alkoholtålig också. I de allra flesta fall klarar originaljästen att jäsa primen också.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Weinkeller skrev:Socker jäser den ut men inte komplexare sockerarter. Den är alkoholtålig också. I de allra flesta fall klarar originaljästen att jäsa primen också.
Men om jag vill jäsa ut primningssockret med den nytillsatta champagnejästen, är det något att vara orolig över, eller tror du den nöjer sig med är käka upp priman?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

niklas_n skrev:
Weinkeller skrev:Socker jäser den ut men inte komplexare sockerarter. Den är alkoholtålig också. I de allra flesta fall klarar originaljästen att jäsa primen också.
Men om jag vill jäsa ut primningssockret med den nytillsatta champagnejästen, är det något att vara orolig över, eller tror du den nöjer sig med är käka upp priman?
Övriga enkla sockerarter är ju redan konsumerade av originaljästen.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det skrivs mycket dumheter på amerikanska hembryggarforum. Att champagnejäst skulle äta upp alla sockerarter är ett exempel på detta. Det är välkänt - även bland den kunniga delen av amerikanska hembryggare -att dessa jäster allmänt har sämre utjäsningsförmåga än öljäst. Och förklaringen är förstås väldigt enkel; de är anpassade till en miljö med enkla sockerarter.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Bra! Då blir det till att prima som vanligt. Tack för svar!
Skriv svar