Nedskalning av recept - menar han allvar?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Weedobooty
Delmäskare
Delmäskare

Nedskalning av recept - menar han allvar?

Inlägg av Weedobooty »

Hej.

Jag köpte "Brewing classic styles" av Jamil Zainasheff och John Palmer för en vecka sen och läste den pärm-till-pärm ganska direkt. Men det finns ett stycke i boken som jag har gått tillbaks till utan att lyckas förstå det. Det handlar om att skala ner ett recept, t.ex halvera, som dom gör i boken. I min värld borde det vara så enkelt som om man tar ett brödrecept och halverar det. Man tar hälften av alls ingredienser och följer i övrigt samma process med samma tider och temperaturer som för det stora receptet.

När det gäller malten tolkar jag boken som att man gör så, även om dom säger det på ett mycket tillkrånglat sätt. När det gäller humlen däremot, tolkar jag boken som att man använder samma mängd humle som för hela receptet. På sidan 35 står det:
"Once you have created a partial-volume wort that has the same gravity and flavor profile as the original, you can boil your hops. And here's the nifty part: you can use the same hop quantities and boil times as the original recipe! The equation for calculating IBUs consists of estimating how much alpha acid is going to be dissolved and isomerized into the wort, and then dividing that amount by the final volume to arrive at the final isomerized alpha acid concentration. These alpha acids will be isomerized based on the boiling time and wort gravity. The physical size of the boiling pot doesn't really affect the utilization like the boil gravity does, because the amount of alpha acid dissolved into the wort is still relatively small compared to the total volume."
Vad är det som är så "nifty" med det här, mer än att man slipper ta fram miniräknaren (eller använda hjärnan) för att räkna om mängden humle? Kan någon hjälpa mig och förklara vad jag missar?

Tack på förhand. /M
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Nedskalning av recept - menar han allvar?

Inlägg av Jonas Johnsson »

Menar de inte bara att utbytet av malten kan variera med storleken på din mäskpanna medan man inte behöver räkna om humlens bidrag till beskan, den skalas helt linjärt? Så det är som du säger, vill du göra halva volymen, halvera humlen och behåll givorna på samma tid som i orginalrecept så landar du på samma IBU.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Helt obegripligt.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Alltså... När jag läste det först trodde jag poängen var att man kunde ha mindre humle än hälften av orginalreceptet och ändå uppnå samma IBU. Sedan översatte jag texten och nu är jag helt förvirrad.

"När du väl skapat din delvolym av vört med samma densitet och smak som orginalreceptet kan humlekoket påbörjas.

Du kan använda samma humlekvantitet som i orginalreceptet! Ekvationen för att beräkna IBU består av uppskattad mängd alfasyra som kommer lösas och isomeriseras i vörten och sedan dela den mängden med den slutgiltiga volymen för att komma fram till den slutgiltiga isomeriserade alfasyrakoncetrationen.

Dessa alfasyror kommer isomeriseras beroende på koktid och vörtdensitet. Det fysiska kokkärlets storlek påverkar i egentlig mening inte utnyttjandet så som kokdensiteten gör på grund av att mängden alfasyra som är löst i vörten fortfarande är relativt liten jämfört med den totala volymen. "

Helt ärligt. Jag har läst texten gång efter gång och min hjärna fattar inte vad det står.

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Det är väl inte så knepigt. Det handlar ju inte om att skala ner ett recept utan om 'partial boil'.
Tanken är väl att du tillsätter maltextrakt och vatten i slutet för att nå rätt volym med samma OG. Så du använder samma mängd humle i receptet, för samma batchstorlek. Skillnaden är bara att du inte kokar hela mängden vört.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

bryggapa skrev:Det är väl inte så knepigt. Det handlar ju inte om att skala ner ett recept utan om 'partial boil'.
Tanken är väl att du tillsätter maltextrakt och vatten i slutet för att nå rätt volym med samma OG. Så du använder samma mängd humle i receptet, för samma batchstorlek. Skillnaden är bara att du inte kokar hela mängden vört.
Jag förstår vad du säger men min hjärna kan inte se att det du skriver är det samma som står i orginaltexten.

Användarens profilbild
biiorn
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av biiorn »

Märkligt skrivet. Men med "hop quantities" kanske de menade humlemängd mätt i gram per liter.

Generellt tycker jag det är bättre att ange alla recept utan att ange slutmängd eftersom alla har olika bryggsetup och således brygger vissa 5 liter och andra 100 liter. Ange OG och procenthalter av maltsorterna. Humlemängder anges i g/l.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

MadManMacho skrev: Jag förstår vad du säger men min hjärna kan inte se att det du skriver är det samma som står i orginaltexten.
Citatet är ju taget lite ur sitt kontext. Avsnittet handlar om att omvandla ett recept från helmalt till delmäskning.
Men även i citatet nämns ju 'partial-volume wort' vilket alltså bara är en delmängd av vörten.
Det han säger är att koka all humlen i endast en del av vörten, inte nämnvärt ger någon skillnad i beska. Delmängden ska ha samma SG som ett fullstort kok skulle ha. Alltså, du skapar en vört, som är säg hälften av batchstorleken, men har samma SG. Kokar denna med humlen för det totala receptet. Vid slutet av koket tillsätter du maltextrakt som står för andra halvan av receptet och sedan späder du upp med vatten till slutvolym.
På det viset kommer man undan med att koka halva mängden vört, vilket du kan göra på spisen i en stor pastakastrull, utan specialutrustning.
Poängen är alltså, att även om du bara kokar halva volymen, ska hela mängden humle i, då man sedan 'späder' med maltextrakt och vatten.
Senast redigerad av bryggapa den torsdag 2016-02-18 16:18, redigerad totalt 3 gånger.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ok. Har inte läst boken ja. Jo men då verkar det väl mer logiskt men fan så omständigt de skriver det!

Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

MadManMacho skrev:Ok. Har inte läst boken ja. Jo men då verkar det väl mer logiskt men fan så omständigt de skriver det!

Det är en amerikansk bok... $$$/word
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Precis vad jag tänkte. Ordbajsarr hela högen. Idiotsystem.

Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

MadManMacho skrev:Precis vad jag tänkte. Ordbajsarr hela högen. Idiotsystem.

Visa lite respekt. En av dom böckerna som revolutionerat hembryggning i USA och har väldigt bra info och recept..
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ja jo så är det ju såklart. Men det är det Amerikanska systemet jag reagerade där de får betalt per skrivet ord. Ta en lärobok från USA ex. De är tunga som tegelstenar men innehåller inte mer info än en pixi-bok i princip.

Weedobooty
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Weedobooty »

Tack för hjälpen, allihop. Jag tror jag förstår. Det är nåt helt fantastisk vad han lyckas krångla till det. I kväll ska jag läsa det här en femtonde gång och se om poletten trillar ner.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Förutom att det är väldigt omständigt skrivet så är det tveksamt om det stämmer för högre IBU-tal. Det finns en mättnadseffekt som gör att det inte går att få mer än 120-ish IBU via humlekokning. Denna mättnadseffekt gör sig givetvis tillkänna vid ännu lägre IBU än så, och om du vill komma upp i 60 IBU exempelvis tvivlar jag på att detta kommer funka. Men det kanske framgår av sammanhanget att det bara gäller för låg och måttlig beska?
Skriv svar