Hur mycket kan man täcka utan att riskera DMS?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Hur mycket kan man täcka utan att riskera DMS?

Inlägg av fredrik.stahl »

DMS bland annat, det är väl dokumenterat. Fast man kan alltid ifrågasätta om det har någon betydelse vid hembryggning.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Skissen kan säkert funka. Men jag menade att låta röret göra två 180 graders böjar som ett S. Kondens samlas i den lägre kröken och kan dräneras genom ett litet borrhål om det behövs.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

fredrik.stahl skrev:DMS bland annat, det är väl dokumenterat. Fast man kan alltid ifrågasätta om det har någon betydelse vid hembryggning.
Är problemet just att ångan kondenserar och kommer tillbaka i form av vätska eller är problemet att man eventuellt inte får tillräcklig avdunstning?
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

bredsida skrev:
fredrik.stahl skrev:DMS bland annat, det är väl dokumenterat. Fast man kan alltid ifrågasätta om det har någon betydelse vid hembryggning.
Är problemet just att ångan kondenserar och kommer tillbaka i form av vätska eller är problemet att man eventuellt inte får tillräcklig avdunstning?
Att ångan kondenserar och kommer tillbaka. Jag har provkokat och har ett bortkok på 15% på 20 liter.
DMS är jag inte så orolig av för kondensens skull men det är ju aldrig bra att det droppar från ett rör ner i koket.

Men som sagt. Jag ska prova med ett för så får vi se. Fungerar det inte får jag hitta på något annat. Har precis limmat fast en skarvmuff på min fläkt. Imorn kan jag montera rör.

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Man kan ju sätta en kondensfälla på röret närmast grytan. Har för mig att jag sett en liknande lösning på en bild av ett kommersiellt bryggeri.

Bild
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Vart har du hittat den där bilden? Hittar inget när jag googlar kondensfälla.

freddeg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av freddeg »

svensson.lu skrev:Man kan ju sätta en kondensfälla på röret närmast grytan. Har för mig att jag sett en liknande lösning på en bild av ett kommersiellt bryggeri.

Bild
Det var något sådant som jag försökte få fram med min urkassa bild och förklaring, får skylla på ölen. :lol:
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

MadManMacho skrev:Vart har du hittat den där bilden? Hittar inget när jag googlar kondensfälla.

Prova "condensation trap" istället ;)
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

freddeg skrev:
Det var något sådant som jag försökte få fram med min urkassa bild och förklaring, får skylla på ölen. :lol:
Det var inget fel på bilden, det vara bara jag som inte följt tråden tidigare och missade länken.
Jag tror dock jag skulle vilja ha nått liknande i rostfritt. PVC-plast käns sådär...

Lite off topic, men jag frågade svetsaren om han kunde sätta en 4" triclamp i locket till grytan för att vara fri att koppla på en skorsten eller slang.
Svaret blev "ska du koka sprit, hö hö"
Insåg ganska snabbt att den lösningen är tämligen vanlig inom den typen av hemmabryggning :)
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Jag skulle nöja mig med en i plast. Jag vill ha koll på koket så röret kommer sitta en bit upp från grytan så nån triclamp är inte aktuellt för mig oavsett. Där emot så verkar en sån där kondensfälla inte finnas att köpa i Sverige. Har kollat Jula, Biltema, Byggmax och Verktygsboden. Om det inte finns där vet jag inte vart jag ska leta...

/// M

rili
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rili »

Jag sökte "condensation trap" på e-bay -- du kan beställa en för en dryg hundring.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Tror inte jag kommer behöva någon sådan för jäklar i min lilla låda så effektivt det blev det här.

Har monterat upp ett alu-dragspels-rör vad de nu kan heta på min fläkt. Hängt upp det lite provisoriskt i min malt-talja. Redigt snyggt!
Bild

Kokade upp 25 liter och det kokar ordentligt.

Bild

Röret blir skållhett av ångan. Inte längst ner närmast grytan dock. Där är det riktigt svalt. Strax efter första kröken blir det riktigt hett. Kommer nog inte bli någon kondens där inte!

Det jag oroar mig för nu är det här. Bild

Här är utblåset. Det ångar på rätt rejält som ni ser. Detta är efter ca 10 minuter. Utblåset är precis jämte ett uttag (väl ip-klassat får vi förmoda då det sitter utomhus) och under vår nybyggda altan/car port. Träet är ju tryckt såklart men kan det ta skada ändå? Tar det färg och lukt av humlen? Tar betongväggen skada? Risk för att en del ånga smiter ut på fel sida spjället antar jag och försvinner ner i betongen från insidan.

Någon kunnig på byggsaker som har lust att yttra sig?

Antar att jag kan sätta ett likadant rör på utsidan och leda kondensen ner i backen ist. men det är ju inte så estetiskt tilltalande direkt. (Något min bättre hälft till fru möjligen kan ha åsikter om...)

/// M

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ett 90° ventilationsrör med galler på borde väl finnas. Har sett såna till torktumlare utanför tvättstugor.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Tack för tipset! Får kika på det. I övrigt är jag jäkligt nöjd med min setup fn. Inga problem att koka 25 liter. Bortkok var 2,5 liter men då mätte jag på kokhett vatten. När jag mätte initialt låg det på 53 grader. Nästan 50 graders skillnad. Borde göra en del på volymen. Ligger förmodligen närmare 3 liter i bortkok vilket motsvarar runt 12-15%. Alltså väl tillräckligt för att inte riskera dms.
Ventilationen gjorde susen också! Betydligt trevligare klimat i brygghuset nu. Kolla före och efterbilderna. Kom ihåg att jag körde full fläkt även på den första men med röret påkopplat på den andra bilden. Bild
Bild
Både taket och plankan var snustorra!

Här är lite kondens som rann ur när jag pillade lite på röret.
Bild

Nöjd! [emoji1][emoji1303]

/// M

Skriv svar