Hur mycket kan man täcka utan att riskera DMS?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Hur mycket kan man täcka utan att riskera DMS?

Inlägg av ekstedt »

Okej, Heineken är hembryggd alltså? (ursäkta, jag kunde inte låta bli)

Det förekommer säkert DMS vid varje SM. I domarprotokollen, vilket inte är samma sak som att det faktiskt finns i ölet. Jag fick en anmärkning om DMS för en dubbelbock för ett antal år sedan. Jag tyckte det var märkligt redan då, framförallt eftersom bara en av tre domare anmärkte på det. I efterhand när jag har förstått bättre hur DMS bildas har jag insett att den här domaren var ute och cyklade. Det finns ingen chans att en dekoktionsmäskad dubbelbock med 1/7 pilsnermalt och med ett tvåtimmars kok ska ha detekterbara nivåer av DMS. Det är lätt att felaktigt tro sig hitta DMS i lageröl, och utbildade domare är nog tyvärr inget undantag. Därmed inte sagt att det inte kan förekomma detekterbara nivåer av DMS i hembryggd öl, men det är klart överdrivet.
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Gubbar... Ni vet den dän känslan när man inser att ens idé var mycket snyggare i tanken än vad man senare lyckades åstadkomma...Bild
Bild

Funktionen bör det väl inte vara några problem med iaf... Nu återstår ett provkok för att kontrollera "rullet" och bortkok innan man kan ge sig på en provsats.

/// M

Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ok. Har provkokat. Startade med 20 liter och slutade på 17,5. Alltså 2,5 liter i bortkok = 12,5% om jag räknat rätt. Borde vara tillräckligt för att inte riskera DMS då? Ett litet problem dock.... Det såg ut såhär i taket....
Bild

MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Droppade som fan överallt. Ändå hade jag min lätt underdimensionerade biltema frånluftsfläk på hela tiden.

Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Du får nog försöka leda ut ångan via ventrör.. Sådär kan du inte ha det. ;)
Jag har en halv kass lösning för tillfället..
Bild
Vänder vinden så blåser ångan tillbaka in, där av fläkten. Sen saknas en bra koppling mellan rör och huvan, så lite kondens tar sig ut mellan rör o huva..
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

Ja jag får hitta på något iaf. Funderar på om jag kan få fast en ventilationsslang på min frånluftsfläkt i väggen och sedan hänga slangen över grytan. Vill ju helst inte att ångan kondenseras i slangen och rinner tillbaka ner o grytan heller... Problem, problem...

/// M

Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Enkelt, se bara till att du har en böj på slangen så kondensen rinner bort från kokaren istället för tillbaka ner i vörten.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

fredrik.stahl skrev:Enkelt, se bara till att du har en böj på slangen så kondensen rinner bort från kokaren istället för tillbaka ner i vörten.
Då rinner väl den kondenserade vätskan tillbaka ned i grytan, när böjen är fylld:-(?

Någon sorts dränering i böjen, med en hink under, kanske...?
freddeg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av freddeg »

Om det kondenserar i slangen så borde det väl rinna längs sidorna på slangen och om man då har ett mindre hål i locket än vad slangen är så rinner det ner på locket och inte ner i grytan. Om man då har en skål med ett lika stort hål som i grytan så samlas väl kondensen i skålen. Inser att jag inte kan förklara hur jag menar men någon kanske förstår.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Judgecc skrev:Du får nog försöka leda ut ångan via ventrör.. Sådär kan du inte ha det. ;)
Jag har en halvkass lösning för tillfället..

Vad är det för en fläkt på stativ?
Något gammalt, eller någon man kan få tag i numera?

De moderna stativfläktar som man oftast ser nu, är monster med prestanda avsedda för heta sommardagar.
Jag funderar på en enkel fläkt med måttlig kapacitet, som blåer ångan in undet min spiskåpa (som alltså inte har någon fläkt -det är "självdrag" -och jag får inte mixtra med det där).
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

freddeg skrev:Om det kondenserar i slangen så borde det väl rinna längs sidorna på slangen och om man då har ett mindre hål i locket än vad slangen är så rinner det ner på locket och inte ner i grytan. Om man då har en skål med ett lika stort hål som i grytan så samlas väl kondensen i skålen. Inser att jag inte kan förklara hur jag menar men någon kanske förstår.
What...? [emoji23]

freddeg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av freddeg »

https://drive.google.com/file/d/0B46iUC ... cslist_api
En snabb skiss kanske kan hjälpa att förstå mig. Tänker då att kondensen rinner ner för väggarna i slangen och hamnar i "skålen".
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Rotsac skrev:
Judgecc skrev:Du får nog försöka leda ut ångan via ventrör.. Sådär kan du inte ha det. ;)
Jag har en halvkass lösning för tillfället..

Vad är det för en fläkt på stativ?
Något gammalt, eller någon man kan få tag i numera?

De moderna stativfläktar som man oftast ser nu, är monster med prestanda avsedda för heta sommardagar.
Jag funderar på en enkel fläkt med måttlig kapacitet, som blåer ångan in undet min spiskåpa (som alltså inte har någon fläkt -det är "självdrag" -och jag får inte mixtra med det där).
Bauhaus, Hornbach pryl. Bra flås i den på 3an.. Men det används inte i bryggeriet.. Funkar till ändamålet att hålla ångan utan för fönstret. Funkar ännu bättre med längre vent slang . [emoji12]
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av MadManMacho »

freddeg skrev:https://drive.google.com/file/d/0B46iUC ... cslist_api
En snabb skiss kanske kan hjälpa att förstå mig. Tänker då att kondensen rinner ner för väggarna i slangen och hamnar i "skålen".
Haha! Kunglig skiss!
Då får man ha en skål med hål i då. Men med kanter upp mot mitten också. Som om man klyver en donut.

Jag ska testa med bara rör först så får vi se.

/// M

bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

fredrik.stahl skrev:Enkelt, se bara till att du har en böj på slangen så kondensen rinner bort från kokaren istället för tillbaka ner i vörten.
Vad är problemet med om en del rinner tillbaka?
Skriv svar