Mala malten två gånger
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Mala malten två gånger
Har nyligen kommit igång med bryggandet och har en fråga rörande malning av malt. Hört att effektiviteten vid mäskningen kan bli bättre om man kör malten två gånger genom kvarnen. Någon som har erfarenhet av det och om ni har märkt någon påtaglig skillnad (använder mig av BIAB)
-
pilsnergubben
- SHBF - Bryggkursledare
- Kontakt:
Re: Mala malten två gånger
Vi maler normalt sett två gånger i vår monster mill.
Första krossningen på 1,7mm och andra på 1,2mm.
Sedan vi började med detta kände vi att vi fick något bättre effektivitet men framför allt ett jämnare resultat.
En annan orsak till detta var att när vi direkt malde på 1,2mm tenderade malen att "slira" och inte få tag i kornen.
Sedan vi började med detta kände vi att vi fick något bättre effektivitet men framför allt ett jämnare resultat.
En annan orsak till detta var att när vi direkt malde på 1,2mm tenderade malen att "slira" och inte få tag i kornen.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Det blir inte automatiskt bättre av att krossa två gånger. Tvärtom så kan det lika gärna bli sämre om fler skal slits sönder. Men om kvarnen inte krossar alla kärnor tillräckligt så kan man bli tvungen att krossa en gång till för att åtgärda det.
Testat att fukta malten innan krossning?pilsnergubben skrev:Vi maler normalt sett två gånger i vår monster mill.
Du kan näst intill mjöla malten med biab.. Beroende på påse..Lantzen skrev:Har nyligen kommit igång med bryggandet och har en fråga rörande malning av malt. Hört att effektiviteten vid mäskningen kan bli bättre om man kör malten två gånger genom kvarnen. Någon som har erfarenhet av det och om ni har märkt någon påtaglig skillnad (använder mig av BIAB)
Tack för tipsen! Kommer pröva mig fram och börja med att mala två gånger med lite olika malningsgrad så får jag se.