Mala malten två gånger

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Lantzen
Delmäskare
Delmäskare

Mala malten två gånger

Inlägg av Lantzen »

Har nyligen kommit igång med bryggandet och har en fråga rörande malning av malt. Hört att effektiviteten vid mäskningen kan bli bättre om man kör malten två gånger genom kvarnen. Någon som har erfarenhet av det och om ni har märkt någon påtaglig skillnad (använder mig av BIAB)
pilsnergubben
SHBF - Bryggkursledare
Kontakt:

Re: Mala malten två gånger

Inlägg av pilsnergubben »

Vi maler normalt sett två gånger i vår monster mill.
Första krossningen på 1,7mm och andra på 1,2mm.
Sedan vi började med detta kände vi att vi fick något bättre effektivitet men framför allt ett jämnare resultat.
En annan orsak till detta var att när vi direkt malde på 1,2mm tenderade malen att "slira" och inte få tag i kornen.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Det blir inte automatiskt bättre av att krossa två gånger. Tvärtom så kan det lika gärna bli sämre om fler skal slits sönder. Men om kvarnen inte krossar alla kärnor tillräckligt så kan man bli tvungen att krossa en gång till för att åtgärda det.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

pilsnergubben skrev:Vi maler normalt sett två gånger i vår monster mill.
Första krossningen på 1,7mm och andra på 1,2mm.
Sedan vi började med detta kände vi att vi fick något bättre effektivitet men framför allt ett jämnare resultat.
En annan orsak till detta var att när vi direkt malde på 1,2mm tenderade malen att "slira" och inte få tag i kornen.
Testat att fukta malten innan krossning?
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Lantzen skrev:Har nyligen kommit igång med bryggandet och har en fråga rörande malning av malt. Hört att effektiviteten vid mäskningen kan bli bättre om man kör malten två gånger genom kvarnen. Någon som har erfarenhet av det och om ni har märkt någon påtaglig skillnad (använder mig av BIAB)
Du kan näst intill mjöla malten med biab.. Beroende på påse..
Lantzen
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Lantzen »

Tack för tipsen! Kommer pröva mig fram och börja med att mala två gånger med lite olika malningsgrad så får jag se. :D
Skriv svar