Bygge av rostfritt jäskärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bygge av rostfritt jäskärl

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Har ni möjlighet att bygga ett tryckkärl till jäskärl så rekommenderar jag verkligen att ni gör det.
Jag har en verkstad så jag kan räkna på vad det skulle kosta att tillverka ett om någon är intresserad. Vill nog göra minst 5st för att priset ska bli vettigt, men skicka ett Pm om intresse finns.

Ölet jag brygger har inte kontakt med syre mer än när det syresätts för jästen skull och när jag ska trycka på kapsylen när jag buteljerar, ännu mindre om jag hade tappat till corneliusfat. Så risken för infektion eller oxidering är klart mindre med den här metoden.

Att ta jäsprov påverkar inte resten av ölet då jag trycker ut provet med hjälp av CO2.

Planen är att brygga idag (Vienna lager) och jag har inte bestämt mig om jag ska testa Nochill och fylla kärlet med varm vört direkt från humlekoket. Då borde risken för infektion bli helt obefintlig.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Relativt gammal tråd men det har uppstått en fråga.

Jag jäser under tryck med denna och är sketanöjd (tror att ni redan förstått det) har därför svetsat ihop två till för att dubbla kapaciteten och då även provat att fylla över ölen från det ena kärlet till det andra för klarning, vilket också fungerade som jag hoppades.

Nu till frågan,
när det är dags för D-rasten stänger jag ventilen och höjer tempen till 16°. Trycket stiger då från 0,5Bar till ungefär 1,5Bar. Detta är fullt normalt och visar då på att jäsningen fortfarande pågår, det produceras ju koldioxid av jästen. Men trycket blir inte högre än 1,5Bar, släpper jag trycket via säkerhetsventilen på locket så stiger trycket till 1,5Bar inom någon timme.

Avstannar jäsningen vid 1,5Bar eller skulle det kunna vara en läcka? Blir utjäsningen bättre om jag ställer den ställbara ventilen på runt 1Bar för att sen stänga den helt när det är dags för kallkraschen?

Nästa steg blir nog att koppla ihop ett tomt kärl med det som det jäser i via gaskopplingen och på så sätt samla upp koldioxid i kärl nummer 2. Då kan jag kolsyra ölen med samma koldioxid som ölen själv har producerat. Reinheitsgebot tror jag det heter :wink:
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag läste någonstans för länge sedan att under hela jäsningen exkl. lagringen skulle inte trycket överstiga 0,6 bar eftersom jästen inte gillade det.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jag brukar påbörja D-rasten när jäsningen nått 75% dvs vanligtvis vid 1.020 och då stänger jag ventilen. Så visst jäser det trots 1,5bars tryck. OG 1.050- 1.047 och FG 1.010- 1.013.
Det enda jag hittat på homebrewtalk är att jästen slumrar in vid 2bar men vaknar till igen om man sänker trycket, Problemet är kanske att jag inte har lika stora och starka jästceller som amerikanarna bara :wink:

Ska nog prova att pysa övertrycket tills D-rasten är klar den här gången.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Första bryggningen med det nya kärlet, en Barclay Perkins Sparkling beer. Kör NoChill med att ställa ut kärlet i kylan.
Bild

Påbörjade bygget i höstas någon gång, men nu är den första klar. Har pysslat med att bygga en centrifug som inte heller blivit klar :oops:
Volymen är nu maxad till 37 liter, fick sänka djupet på handtaget med 10mm annars gick inte locket på Coolern att stänga :)
Så nu blir det att räkna om recepten till 32-33liter.
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

Pilsnerkokaren skrev:Första bryggningen med det nya kärlet, en Barclay Perkins Sparkling beer. Kör NoChill med att ställa ut kärlet i kylan.
Bild

Påbörjade bygget i höstas någon gång, men nu är den första klar. Har pysslat med att bygga en centrifug som inte heller blivit klar :oops:
Volymen är nu maxad till 37 liter, fick sänka djupet på handtaget med 10mm annars gick inte locket på Coolern att stänga :)
Så nu blir det att räkna om recepten till 32-33liter.

Hur rengör du kärlet? Är det öppningsbart i botten eller har du slang med jetmunstycke eller dylikt?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Corneliuslocket är tillräckligt stort för att jag ska få ner armen när jag rengör. PBW och skotska Britta funkar utmärkt.
Kärlet är inte högre än 375mm så det är inga problem att nå ner till botten.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Pilsnerkokaren skrev:Corneliuslocket är tillräckligt stort för att jag ska få ner armen när jag rengör. PBW och skotska Britta funkar utmärkt.
Kärlet är inte högre än 375mm så det är inga problem att nå ner till botten.
Du ska ju naturligtvis ha en roterande cip-kula i corneliuslocket! [emoji13] http://s.aliexpress.com/nIjAF3MV

Min sida: http://alnemar.com
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Har funderat på att bygga en liten variant av en sådan och tvätta flaskor med. En flat stråle som roterar kan nog funka bra.

Fatet/kärlet är inte svårt att få rent, mycket tack vare att det är i rostfritt, inte så djupt och relativt slätt på insidan. Diskar ur den med PBW efter att jästen är skördad och med starsan innan den fylls om jag har kylt grönölen. Kör jag med NoChill rengör jag det inte mer än att jag sköljer med vatten eftersom kärlet mest troligt ändå blir sterilt av värmen från ölen.
Skriv svar