Bygge av rostfritt jäskärl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Bygge av rostfritt jäskärl

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Jag har nu bryggt några omgångar lager med lyckat resultat och vill utveckla min möjligheter att styra tempen vid jäsning. Tydligen ska det vara mumma för jästen att tempen sakta ökar med några grader per dag istället för hoppet från 8° direkt till 16° vid D-rasten. Har därför beställt en Party Cooler och planerar att svetsa ihop ett jäskärl som passar i den.

Nu till problemet.
Ska jag gå All In och bygga ett koniskt jäskärl som jag kan tappa jästen ur efter primärjäsningen och sekundärjäsa i eller är det bara onödigt arbete med det? Fördelen för mig är att jag har tillgång till en mer eller mindre komplett verkstad så blir det All In, så blir det nog en variant på Corneliusfat fast med en konisk botten.

Tänkte isåfall köpa lösa kopplingarna och lock som normalt sitter på Corneliusfaten och använda dessa. Den gråa kan kopplas till ett jäsrör under tiden det jäser eller användas som koppling till CO2 för att trycka ut jästen genom den svarta kopplingen innan sekundärjäsning.

Är det lönt att ge sig i kast med detta, eller är det onödigt jobb?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Bygge av rostfritt jäskärl

Inlägg av ScrotzaN »

Är allt detta mindre jobb än att bara köpa ett kylskåp? :-)
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Knappast och ett kylskåp att jäsa i har jag redan.

Min förhoppning är att jag ska kunna jäsa klart med D-rast och klarning utan att behöva bära runt jäshinken. Party Coolern ska enligt spec kunna ställas in mellan 0° till 16° Vilket skulle vara perfekt för att jäsa och klarna lager som har blivit min favorit. Slipper jag sen häva över till sekundär för att bli av med jästkakan är det bara en bonus.

Fungerar det som jag hoppas kan jag jäsa, klarna, kolsyra och tappa på flaska utan att ens öppna fatet. Slipper även infektionsrisken helt om jag bara diskar flaskorna ordentligt.

Sen får jag nog erkänna att mycket av detta är bara för att se om det går :lol:
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Intressant! Skriv här igen o berätta hur det gick :-)
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Då börjar delarna trilla in. Party Coolern kom igår och ett lock och 1 gas och 2 ölkopplingar med tillhörande rör till Corneliusfat som beställdes hos Humlegården i söndagskväll kom idag. Eftersom Party Coolern är 433mm djup och 373mm i diameter invändigt och kopplingarna bygger ca 70mm med slanganslutningen på får jäskaret bli en cylindrisk del som är 225mm hög och en kon som är 138mm hög med en botten som är Ø100mm. Totalt 30 liter i runda slängar.

Funderade på att borra hål i botten på Party Coolern men kommer att sätta en kon på stigarröret för jästen istället. Min plan är att svarva en kon i plast som är 100-150mm hög i samma diameter som botten med fötter som är 3-5mm höga för att kunna få bort så mycket jäst som möjligt utan att tappa om eller ens öppna fatet.

Planen är att ha en gasanslutning och två olika utgångar, en för jäst och en för öltappning, ett vanligt Corneliuslock samt ett rör för en termometer i toppen. Givetvis ska det svetsas på några handtag också men jag har kommit fram till att jag förmodligen inte kommer att behöva lyfta karet med öl i eftersom jag även tänkt tvångskolsyra i fatet och då kommer att buteljera direkt från jäskaret.

Får väl se hur det går, är just nu eld och lågor för detta bygge, men det har ni nog redan förstått :wink:
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Tadaaa!!!!

Bild
Har legat i som en iller så nu är den klar. Totalvolymen är 30L. 6L i konen och 24L i svepet.

Bild
En anslutning för kolsyra, två för tappning av öl eller jäst och en bonusanslutning med 1/4" gänga där det sitter en tryckluftskoppling i just nu. Svetsade dit även ett dykrör till ex en termometer. Ja och en sarg för Corneliuslocket också. Provtryckte med 1 Bar och baljan är tätt!

Bild
För att få så lite volym som möjligt i botten har jag svarvat en kona som sitter på tappröret för jästen. Konen står på 3 rostfria pinnar så det blir en spalt på 3mm under konen. Om det fungerar vet jag inte men man hoppas ju :wink:

Bild
Hade den blivit någon millimeter större hade den inte passat :)
Så nu är det läge att göra en ny halva av locket i plexi (PolyCarbonat) med hål för jässlangen. Befintligt lock är i glas så det får läggas på hyllan och användas när kylen ska användas till vad den är tänkt till.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Bild

Nu är lock och jäsrör klart. Tänkte att flaskan kan vara en buffert för kolsyran när man sänker tempen efter D-rasten. Gasen i jäskärlet kommer att bli mindre volymmässigt vid temperatursänkningen och då finns det en halv liter gas att tillgå i flaskan.
Kanske helt onödigt, men jag har ju gått All In!!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

IMPONERANDE!!
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Iom att du har ett tätt jäskärl kanske du kunde överväga att skaffa en justerbar tryckventil (spunding) och stänga igen när det återstår några pinnar på jäsningen. Då behöver du inte bry dig om bufferten vid tempsänkningen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Bee. Jag bugar och bockar.

Jag blev så exalterad när jag var klar att jag håller på att brygga nu. Lite pinsamt, vi har gäster :oops:
1/4" muffen är för ev andra användningar, har funderat på att sätta en manometer men en justerbar ventil är inte dumt. Behövs jäsröret alls då?
Har sett inlägg om att jäsa i övertryck på homebrewtalk, har dåligt koll på hur mycket tryck men det ska tydligen fungera bra.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Riktigt imponerande :D
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jag tackar, trodde ett tag att jag var helt ute och reste eftersom jag inte fick någon respons. Jag vet säkert om 3 veckor då min öl ska vara klar enligt lagermetoden.

Det tog 20 timmar för Party Coolern att kyla vörten från 27° till 8°
Så det är som vanligt, man får vad man betalar för :lol:

Att ha en buffert av kolsyra innan jäsröret är nog nödvändigt för när PC:n kyler blir det undertryck och det bubblar baklänges i jäsröret. Tempen flukturerar rätt mycket när kylningen kommer igång, dock är tempen stadigt 8° i kärlet enligt stektermometern. Provade med en digital men bytade tillbaka till den gamla, det är snyggt med analogt :D

Återkommer efterhand som projektet fortskrider.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Pilsnerkokaren skrev:Att ha en buffert av kolsyra innan jäsröret är nog nödvändigt för när PC:n kyler blir det undertryck och det bubblar baklänges i jäsröret.

Det är ju bara när man sänker tempen på slutet som det är problematiskt att få in syre och därav "spunding" ventilen. Eg. Behöver man ingen ventil om man räknar noga. Det är ju bara som att sätta en kapsyl på flaskan när man jäser kolsyra fast här är det hela jäskärlet i stället.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

.. och om det enda syftet är att undvika oxidering vid kylning så behövs det inte speciellt mycket kolsyreövertryck heller. Så det kan man ju egentligen blåsa i efter om man är osäker på var man ska stanna och därför inte vill korka igen för tidigt sas eller köpa en dyr tryckregleringsventil (jag vet, för jag var igång och skulle göra det någon gång men de kostar rätt många hundralappar).
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Att det blev en E-kolv med jäsröret och slang var därför att jag inte fick plats med jäsröret direkt på kärlet, det skulle kosta för mycket volym. Jag ville få plats med så mycket som möjligt under locket.

Sen tror jag faktiskt att det skulle gå utmärkt att jäsa på detta sätt utan något jäsrör alls. Hela kylen skulle fyllas av CO2 och med de 6cm som finns upp till locket blir det en buffert på 6L. Så mycket tror jag inte att det behövs, inte när det är ytterligare 6L volym i kärlet med CO2 förutom min om 3 veckor underbart goda lager.
Nja det sista får nog framtiden utvisa :wink:
Skriv svar