Höja tempen i jäskyl?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Höja tempen i jäskyl?

Inlägg av Grayscale »

Så här kör jag med min jäskyl...

Kylskåp i källaren i ett lägenhetshus - omgivningstemperatur mellan 9-21 beroende på årstid. Låst med kedja och kätting så ingen ska kunna komma in.
Kylning sköter kylskåpet.
Uppvärmning sker med en värmeplatta som hinken står på. 25W tror jag den ligger på. Hyllplan - Isolering - Platta - Hink
Mätning av temperaturen med en isolerad sensor fäst på hinken. Liggunderlag fastsatt med silvertejp på hinkens sida är isoleringen.
Har en extra sensor som hänger löst i kylen så jag kan se skillnaderna mellan hinktemp och skåpets temp.
Styrning sker med en STC-1000+ med hysteres (svängrum) på 0,3 grader.

Värmeplattan kunde hålla 33 grader i somras när jag körde den konstant i en stor garderob (100x150cm) och endast en handduk runt hinken och en på locket. Omgivningstemperatur var då ca 24 grader i garderoben/lägenheten.
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Det omvända då: Jag har också en jäskyl som beter sig aningen konstigt. Har en UT-200 till den och sätter ibland ner den på 1-2 grader (kallkrasch). Kylskåpet kan stå och pendla på 8-12 grader i ett par dygn innan det slutligen (oftast) går ner till önskad temperatur. Ibland måste jag dra ut UT200 och köra med kylskåpets termostat för att komma ner i 5 grader och därefter koppla in UT-200. Någon med tips på vad man kan göra åt detta?
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

thella skrev:Det omvända då: Jag har också en jäskyl som beter sig aningen konstigt. Har en UT-200 till den och sätter ibland ner den på 1-2 grader (kallkrasch). Kylskåpet kan stå och pendla på 8-12 grader i ett par dygn innan det slutligen (oftast) går ner till önskad temperatur. Ibland måste jag dra ut UT200 och köra med kylskåpets termostat för att komma ner i 5 grader och därefter koppla in UT-200. Någon med tips på vad man kan göra åt detta?
Med risk för att verka korkad: Varför köra med termostat till kallkraschen? Jag kör helt enkelt kylen för allt vad den förmår, eftersom jag inte känner till någon potentiellt skadlig effekt för ölet av för låg temperatur (undantaget frysning, då, men det känns som om få kylskåp klarar att frysa 20L alkoholhaltig vätska).
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av thella »

Sawbones79 skrev:
Med risk för att verka korkad: Varför köra med termostat till kallkraschen? Jag kör helt enkelt kylen för allt vad den förmår, eftersom jag inte känner till någon potentiellt skadlig effekt för ölet av för låg temperatur (undantaget frysning, då, men det känns som om få kylskåp klarar att frysa 20L alkoholhaltig vätska).
Kylskåpets termostat går ju sällan lägre än 5 grader med UT-200 kan jag komma ner till 1-2 grader. Men det fungerar som sagt lite från och till.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Vill man sänka temperaturen ännu mer så kan man modifiera kylskåpet. http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=8286
Skriv svar