Höja tempen i jäskyl?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Höja tempen i jäskyl?

Inlägg av Sawbones79 »

Hej!
Har precis börjat använda min jäskyl även till överjäsning (körde enbart lager tempkontrollerat förut), och stött på ett mindre problem: Kylen står i ett (i och för sig uppvärmt) garage, där det inte direkt råder rumstemperatur. Som följd på detta visar nu min UTC att temperaturen i kylen under natten endast gått upp till 13 C, sannolikt på att den omgivande luften inte är så mycket varmare. Det bubblar visserligen i min stout ändå, men det känns något för kallt för en lyckad alejäsning.
Några tips för att värma upp "jäskammaren"? Jag måste också nämna att jag är tekniskt obegåvad och helst undviker mer komplicerade processer än att byta glödlampor i vardagslag...
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Höja tempen i jäskyl?

Inlägg av Judgecc »

Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Tack för tipsen! Ett stycke frostvakt från Jula kopplad till UTCn och ställd på max 17c.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Risken med en frostvakt är att den "skjuter över" så att man får lite ojämn temperatur trots att jag har en fläkt monterad. Den är helt enkelt på tok för kraftig för en liten kyl.. Jag har också en frostvakt nu och har varit tvungen att pila som fan med min STC1000+ för att få en någorlunda jämn temperatur. Jag har införskaffat en sådan rörvärmare som Judgecc tipsat om vilket ska vara mycket bättre men inte fått tummen ur och monterat den. Vet inte hur noggrann du är med jästemperaturen men ska det bli perfekt är det som sagt bättre med ett klenare element.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Håller med drake till 100%. Kör just nu med en kupévärmare för att mitt rör inte löser över 24c i mitt jäsrum.. Temp runt 8-10c där inne.. Men den skjuter gärna över 0,3-0,4c varje run..
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Judgecc skrev:Håller med drake till 100%. Kör just nu med en kupévärmare för att mitt rör inte löser över 24c i mitt jäsrum.. Temp runt 8-10c där inne.. Men den skjuter gärna över 0,3-0,4c varje run..
Det var inte så mycket ändå, tror att min diffade minst en grad eller mer i början.
Har du kollat så att röret inte har ett inbyggt överhettningsskydd? Min har det och jag tänkte montera bort det innan jag monterar det.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Nej det har jag inte kollat. Det ända jag gjort är att skruva på fötterna o satt ditt en stickpropp.. Resten är inkapslat och inte tänkt mer över det.. Oftast är jag smartare än att brygga saison vid - 10c..
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Judgecc skrev:Nej det har jag inte kollat. Det ända jag gjort är att skruva på fötterna o satt ditt en stickpropp.. Resten är inkapslat och inte tänkt mer över det.. Oftast är jag smartare än att brygga saison vid - 10c..
Haha, dåligt val!
Tror det är överhettningsskyddet som löser ut som sagt. Jag ska koppla in mitt rör ikväll och testa hur mycket jag kan få upp kylen i innan jag tar bort skyddet. Funderar på att ha frostvakten kvar fast bortkopplad så länge. Vem vet kanske jag också kommer på en så galen idé som att brygga saison mitt i vintern. :wink:
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Återkom gärna när du testat. Alltid bra att veta.
Saison är svårt att låta bli. [emoji6]
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Nu är Tube heatern inkopplad och tempen ligger på 25 och stiger. Har ett vanligt högskåp i ett rätt svalt rum.
Testade att slå på röret i rummet och då hörde jag tydligt hur det knäppte i det när det slog av och på. Nu har jag ju en rätt ordentlig fläkt i min jäskyl för cirkulationens skull och det kan ju vara så att den kyler röret så pass bra att överhettningsskyddet inte slår på lika lätt? Tror mitt rör är på 40 watt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag stängde av vid 27,7. Kanske blir en saison snart då. ;)
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Höja tempen i jäskyl?

Inlägg av ecmik »

Jag har jäskylen i källaren, och på vintern är det 11-13c där nere vilket skapar samma problem som för dig.

Har testat både kupévärmare och värmematta (till terrarier) och tycker värmemattan funkar mycket bättre hos mig! Den värmer inte lika fort och kraftigt, vilket inte ger lika mycket "eftervärme" i kylen. Nu jäser ölen stabilt med +-0.1 vilket är kanonbra.

För enkelheten blir det inte lättare, den ligger längst ner i kylen och styrs av samma UT200 som kyler skåpet i vanliga fall.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Drake skrev:Jag stängde av vid 27,7. Kanske blir en saison snart då. ;)
Testa med 40liter som jäst 48h i 20c att få upp till över 25c.. Där gick jag bet.
Men kan vara skillnad i din omgivning eller annat rör..
Mäter inte omgivnings temp utan isolerad givare på jäshinken..
Senast redigerad av Judgecc den tisdag 2016-01-12 12:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sawbones79
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sawbones79 »

Körde samma grej, med kylen avstängd o frostvakten kopplad direkt till UTn, och ställd någon grad under önskad temp. Tyvärr valde min UT just denna dag till att paja oåterkalleligt, så nu står stouten i rumstemp och en ny UT är i posten :( .
Skriv svar