Starta Eget bryggeri

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Starta Eget bryggeri

Inlägg av Pilsnerkokaren »

En fundering i sammanhanget.

Om man startar och får godkänt från både kommun och skatteverk med lokaler och skatteupplag, är det då kört att brygga till sig själv med utrustningen?
Om det inte är godkänt att brygga för eget bruk är det lite dumt att stå i köket och slabba samtidigt som man har en lokal fylld med utrustning för ändamålet.

Hur fungerar det med provbryggningar? Ska dom skattas och sen ska skatten återföras om man vaskar proverna?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det är ju inte olagligt att producera och sälja vört. Det är ju bara smaksatt sockervatten. Men du får inte jäsa och handskas med den beskattningsbara privata varan i bryggeriet. (det man inte vet har inte hänt)

Nu är jag lite osäker , men jag skulle tippa att det för provbryggning gäller samma regler som vanlig produktion. Dvs produkten beskattas när den släpps för konsumtion. Destruering av beskattningsbara produkter är ett eget kapitel och får inte ske utan godkännande och kontroll av skatteverket. (sen hur det faktiskt fungerar i verkligheten kan ju vara en annan sak...)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Låter rimligt med vörthanteringen, så då får man jäsa sin egna öl någon annanstans än i sitt eget bryggeri. Skulle vara rätt dumt om man blev av med sina tillstånd pga några liter öl.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Hur aktuella är dessa uppgifter... någon som vet?

http://www.sverigesmikrobryggerier.se/s ... d-23329566
// Jonas
Användarens profilbild
jcstroh
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av jcstroh »

Falkens skrev:Hur aktuella är dessa uppgifter... någon som vet?

http://www.sverigesmikrobryggerier.se/s ... d-23329566
Jag vet inte om blanketterna är aktuella men det är vad som behövs, utöver ett företag, moms och ev F-skatt. Aktuell information finns på Skatteverkets hemsida samt i din kommun.
Tomma fat är bästa beröm!
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Dom är aktuella.
Kommunen utfärdar inga tillståd, utan du ska när bryggeriert är färdigställt höra av dig till miljöförvaltningen. Sen kan dom komma på inspektion. Det enda dom bryr sig om är att lokalen ska vara lämplig för hantering av livsmedel, dvs så ska det finnas vatten och avlopp så du kan städa av dina arbetsytor ordentligt.

Ritningar på lokalen, helst foton också, en budget för din verksamhet för första året, en årsredovisning av din lön (om företaget finansieras av din lön och inte ett lån), kopia på registreringsbevis för ditt företag, en beräkning på hur mycket alkoholskatt du kommer att betala in första året och en kopia på kontraktet på lokalen som är ditt bryggeri.

Det finns säkert mer som jag kan ha missat nu, eller som är individuellt för just dig, men det här är vad jag har blivit ombedd att skicka in.

Momsregistreringen ska ske precis innan du ska sälja din första öl och inte i samband med registreringen av företaget (konstigt, varför inte allt samtidigt).
Skriv svar