Starta Eget bryggeri
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Starta Eget bryggeri
Då det är många som efterfrågat information om att starta eget så har jag nu uppdaterat Wikin med stora delar av den information som behövs.
http://shbf.se/wiki/index.php/Starta_eget
Jag säger inte att det är komplett, men det är den information som jag tillgodogjort mig det senaste året.
http://shbf.se/wiki/index.php/Starta_eget
Jag säger inte att det är komplett, men det är den information som jag tillgodogjort mig det senaste året.
Re: Starta Eget bryggeri
Bra jobbat!
Någon som vet om det finns ett dokument (Excel) som har formeln för att räkna ut vad man minst behöver ta per öl i pris. Då menar jag om man säljer till restaurang och systembolaget.
Det skulle vara kul och veta om man kan föra in alla poster (omkostnader etc.) och sen får fram vad varje öl kan tänkas kosta... ut till "butik/restaurang"
Det skulle vara kul och veta om man kan föra in alla poster (omkostnader etc.) och sen får fram vad varje öl kan tänkas kosta... ut till "butik/restaurang"
// Jonas
Någon som vet vad som gäller om man bara ska leverera till barer och restauranger? Jag letade efter det i Wikin men fann inget om just det... någon?
// Jonas
Samma. Försäljningen får sedan ske till systembolaget eller företag med utskänkningstillstånd.
Ang. excelarket så tycker jag att du borde göra hemläxan själv. Framförallt för din egen skull, det är nog bra att lära sig det man behöver veta för att göra uträkningen om man verkligen tänker köra igång.
Det svåraste är nog skatteberäkningarna.
Ang. excelarket så tycker jag att du borde göra hemläxan själv. Framförallt för din egen skull, det är nog bra att lära sig det man behöver veta för att göra uträkningen om man verkligen tänker köra igång.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Hittade det här när jag letade lite.
http://www.portersteken.se/2014/02/sa-p ... et-ol.html
Vad det är för sanningshalt vet jag inte, men det är inte mycket pengar kvar när ölen är såld
Vad det är för sanningshalt vet jag inte, men det är inte mycket pengar kvar när ölen är såld
Nja, just nu är väl inte frågan aktuell för mig utan mer för nyfikenhet där av "bekväma" frågor.Bee skrev:Samma. Försäljningen får sedan ske till systembolaget eller företag med utskänkningstillstånd.
Sen frågar jag gärna det för att slippa uppfinna hjulet igen... är det inte lite det som är poängen med ett forum? Att dela med sig eller är det bara för att tala om hur mycket ens humle växer för året. Känns som det oftast pekas så på mig när du svarar, har du något emot mig eller?
// Jonas
Hej, nej det är inget personligt.
Jag är bara generellt lite "sur gubbe".
Det kanske bara är så att du råkar skriva "bekväma" frågor som jag ger liknande svar på.
I fallet med excelarket så är det inte så svårt att sno ihop ett, men det tar tid. Jag har gjort det för att jag undrat samma sak. Det är väldigt lätt att be om saker som är lätta att göra själv det är bara ren lathet som gör att man frågar efter det.
Numera är det väldigt mycket, "Hej, servera all information på ett fat!" frågor på det här forumet. Vilket jag som lärt mig nästintill allt genom att lära mig själv eller läsa befintliga trådar och dokumentation, finner ganska störande. Jag vill såklart hjälpa andra, men numera är min hjälp inte lika villig av just den anledningen. Därför blir kanske mina svar mer åt det hållet du fick nu.
Ang. Humletråden där jag postat bilder är det bara en tråd av samma sort som "bryggdag" eller "posta en bild på din öl",men med humleplantor. Förut har det inte varit så många som odlat humle och pratat om det, men med de trådarna och inspirerande bilder hoppas jag fler gör det.
Jag gör det inte för att få många tummar upp.
Jag är bara generellt lite "sur gubbe".
Det kanske bara är så att du råkar skriva "bekväma" frågor som jag ger liknande svar på.
I fallet med excelarket så är det inte så svårt att sno ihop ett, men det tar tid. Jag har gjort det för att jag undrat samma sak. Det är väldigt lätt att be om saker som är lätta att göra själv det är bara ren lathet som gör att man frågar efter det.
Numera är det väldigt mycket, "Hej, servera all information på ett fat!" frågor på det här forumet. Vilket jag som lärt mig nästintill allt genom att lära mig själv eller läsa befintliga trådar och dokumentation, finner ganska störande. Jag vill såklart hjälpa andra, men numera är min hjälp inte lika villig av just den anledningen. Därför blir kanske mina svar mer åt det hållet du fick nu.
Ang. Humletråden där jag postat bilder är det bara en tråd av samma sort som "bryggdag" eller "posta en bild på din öl",men med humleplantor. Förut har det inte varit så många som odlat humle och pratat om det, men med de trådarna och inspirerande bilder hoppas jag fler gör det.
Jag gör det inte för att få många tummar upp.
Ok! Tack då var det ur världen 
Frågan kanske uppfattas som bekväm och till viss del är den också det. Inte för att jag ska slippa göra det utanför jag finner det lite onödigt att göra saker som redan finns men sen är det ju upp till andra om man vill dela med sig eller inte men det är en annan historia. Det är det jag gillar med forum inom den genre man verkar i, att det kanske finns de som gjort det och delar med sig.
Lite som att dela med sig av recept etc.
Nog om det...
Frågan kanske uppfattas som bekväm och till viss del är den också det. Inte för att jag ska slippa göra det utanför jag finner det lite onödigt att göra saker som redan finns men sen är det ju upp till andra om man vill dela med sig eller inte men det är en annan historia. Det är det jag gillar med forum inom den genre man verkar i, att det kanske finns de som gjort det och delar med sig.
Lite som att dela med sig av recept etc.
Nog om det...
// Jonas
Jag tror också det är bra om man gör en sådan kalkyl själv! Vad du är ute efter är ju en resultaträkning där kostnaderna är så specificerade att du kan stoppa in ett recept i kalkylen. På intäktssidan vill du kunna specificera literpriset så att kostnaderna iallafall motsvarar intäkterna. Har för mig att detta har avhandlats tidigare i forumet. Vad som är intressant är ju vilka intäktsposter och kostnadsposter som man ska räkna med.
@eric
Jag pratade inte om att någon skulle göra kalkylen ÅT mig. Jag undrade om det fanns en Excel-fil som man kunde mata in sina värden i och där med få upp informationen men finns inte det så får jag väl göra den filen själv om jag ställs inför behovet, just nu är det av nyfikenhet och jag tänker inte göra något bara för det utan det var om det fanns, och det har säkert diskuterats tidigare
Jag pratade inte om att någon skulle göra kalkylen ÅT mig. Jag undrade om det fanns en Excel-fil som man kunde mata in sina värden i och där med få upp informationen men finns inte det så får jag väl göra den filen själv om jag ställs inför behovet, just nu är det av nyfikenhet och jag tänker inte göra något bara för det utan det var om det fanns, och det har säkert diskuterats tidigare
// Jonas
Absolut, jag förstod dig!Falkens skrev:@eric
Jag pratade inte om att någon skulle göra kalkylen ÅT mig.
Kanon!
Jag fick ju denna länken så jag får sätta mig och göra en massa formler helt enkelt...
Jag fick ju denna länken så jag får sätta mig och göra en massa formler helt enkelt...
// Jonas
En snabb summering är iaf att öl på fat = "lite" arbete och pengar på fickan, öl på flaska =mycket arbete och lite pengar på fickan.
Om man tittar på utgifter så var själva flaskan det absolut dyraste i produktionen, typ 50% av kostnaden per flaska var själva flaskan.
Om man tittar på utgifter så var själva flaskan det absolut dyraste i produktionen, typ 50% av kostnaden per flaska var själva flaskan.
Jag tittade i mitt excel-ark, det som var jobbigast var att räkna ut var för prissättning på systembolaget, och hur mycket alkoholskatt man ska betala.
Här är formeln för alkoholskatt:
Alkoholskatt(kr/l) = Alkoholstyrka(%)*skattesats(kr/%/l)
Alkoholstyrkan ska anges som X% inte som 0.0x och skattesatsen är 1.94kr/%/l sen 2015-01-01
Sen är prissättningen till systembolaget en snårskog. Här är ett exempel:
Systembolagets inpris (utan alkoholskatt och pant) 10,00 kr
+ Rörligt påslag 19% 3,80 kr
+ Grundläggande fast påslag * 0,85 kr Öl 0,85
+/- Förpackningsrelaterad korrigeringsfaktor ** -1,75 kr (flaskor 1,75)
+ Alkoholskatt och pant 3,88 kr (Schablon 6%ABV i 33cl flaska)
+ Moms 25% 4,20 kr
Summa: 20,98 kr
+/- Avrundning *** 21,00 kr
Läs deras broschyr för mer information om alla delar.
Här är formeln för alkoholskatt:
Alkoholskatt(kr/l) = Alkoholstyrka(%)*skattesats(kr/%/l)
Alkoholstyrkan ska anges som X% inte som 0.0x och skattesatsen är 1.94kr/%/l sen 2015-01-01
Sen är prissättningen till systembolaget en snårskog. Här är ett exempel:
Systembolagets inpris (utan alkoholskatt och pant) 10,00 kr
+ Rörligt påslag 19% 3,80 kr
+ Grundläggande fast påslag * 0,85 kr Öl 0,85
+/- Förpackningsrelaterad korrigeringsfaktor ** -1,75 kr (flaskor 1,75)
+ Alkoholskatt och pant 3,88 kr (Schablon 6%ABV i 33cl flaska)
+ Moms 25% 4,20 kr
Summa: 20,98 kr
+/- Avrundning *** 21,00 kr
Läs deras broschyr för mer information om alla delar.