Snabbsurning/sour kettling

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Johan_N
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Snabbsurning/sour kettling

Inlägg av Johan_N »

Hej. Jag tänkte göra mitt andra försök med kettle souring under julen när jag ändå är ledig. Vill köra på Proviva Superfrukt men vart hittar ni andra den?
Har letat i mina vanliga matbutiker men utan framgång :( .

Mvh Johan
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Funkar utmärkt med andra proviva produkter också. Superfrukt är i små förpackningar, inte 1 liters standard.

Min blogg: http://alnemar.com
Johan_N
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Johan_N »

eric skrev:Funkar utmärkt med andra proviva produkter också. Superfrukt är i små förpackningar, inte 1 liters standard.

Jo jag vet hur dom ser ut. Men jag tänkte inte göra nån förkultur denna gången och eftersom Superfrukten innehåller fler bakterier så behövs väl inte lika stor volym, var mest därför jag var intresserad av just Superfrukten.
Sen kanske inte 1l vanlig Proviva i 25l öl är så farligt, speciellt med tanke på att det ska blir fruktvarianter av slutprodukten, eller vad tror ni?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Johan_N skrev:
Jo jag vet hur dom ser ut. Men jag tänkte inte göra nån förkultur denna gången och eftersom Superfrukten innehåller fler bakterier så behövs väl inte lika stor volym, var mest därför jag var intresserad av just Superfrukten.
Sen kanske inte 1l vanlig Proviva i 25l öl är så farligt, speciellt med tanke på att det ska blir fruktvarianter av slutprodukten, eller vad tror ni?
Min erfarenhet är att lactobacillus är oerhört potent under värme och surar väldigt fort. 1-2 dl "vanlig" proviva har räckt för att sura 20 l för mig.

st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Johan_N skrev: Jo jag vet hur dom ser ut. Men jag tänkte inte göra nån förkultur denna gången och eftersom Superfrukten innehåller fler bakterier så behövs väl inte lika stor volym, var mest därför jag var intresserad av just Superfrukten.
Jag har köpt Superfrukt-varianten både på Ica och Hemköp. Säljs i små sexpack med shots.
Johan_N
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Johan_N »

eric skrev:
Min erfarenhet är att lactobacillus är oerhört potent under värme och surar väldigt fort. 1-2 dl "vanlig" proviva har räckt för att sura 20 l för mig.

Min blogg: http://alnemar.com[/quote]

1-2dl med förkultur eller utan?
Jag kommer försöka hålla 35-36C, då jag förstått att L.Plantarum trivs bra där.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Utan förkultur, bara hiva i rakt i vörten. Ner till 3.4-3.6 går det snabbt, om du ska ner längre går det långsammare. Min erfarenhet med opålitliga mätinstrument (mätstickor och pH-mätare från Kina)

Johan_N
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Johan_N »

st1 skrev:
Jag har köpt Superfrukt-varianten både på Ica och Hemköp. Säljs i små sexpack med shots.
Var på Citygross utan framgång. Får kolla Ica och Hemköp i veckan då.
Johan_N
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Johan_N »

eric skrev:Utan förkultur, bara hiva i rakt i vörten. Ner till 3.4-3.6 går det snabbt, om du ska ner längre går det långsammare. Min erfarenhet med opålitliga mätinstrument (mätstickor och pH-mätare från Kina)

Ok, det låter bra. Jag har pH-mätare på väg hem från Conrad.se för att underlätta mätningen. Förhoppningsvis blir det mer exakt mätresultat än med mätstickorna. :)
Användarens profilbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Mange81 »

Vilken pH mätare från Conrad köpte du. Jag är med intresserad av en. Håller på med lambicbryggning och nu i jul ska jag ge mig på en snabb med superfrukt.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Johan_N
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Johan_N »

Mange81 skrev:Vilken pH mätare från Conrad köpte du. Jag är med intresserad av en. Håller på med lambicbryggning och nu i jul ska jag ge mig på en snabb med superfrukt.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Finns ju många att välja på men det blev denna för mig: http://www.conrad.se/VOLTCRAFT-PH-100-A ... 50_1119013

Det blev en bra dag idag, paket från både Conrad och Boxbeers :D.
Johan_N
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Snabbsurning/sour kettling

Inlägg av Johan_N »

Hej alla. Ny kettle souring, nya erfarenheter.
Valde denna gången att följa beskrivningen på Milk the funks wiki med endast ett 2 min. kok före och efter syrningen för Berliner Weisse stil.
Råkade vara lite frikostig med Lactolen bara och kom ner i pH 4.15 innan pitchning av 3st Proviva Superfrukt på 22l.
52 timmar senare var pH:t på 3.42, och det var även då jäsning på gång :?, 1042 till 1030.

Ang. DMS och kontaminering.
Är det nån som endast pastöriserat efter syrningen, säg i 77C i 15min, och senare fått problem på den kalla sidan?
Jag funderar även på ökning av DMS under pastöriseringstiden, men det kanske är marginellt?
Frågar eftersom jag pga volymer på grytor och jäskärl gärna undviker ett långt kok efter syrningen och att det tar lite lång tid för mig att få upp kok, men kan koka längre före istället, fast då måste jag istället föra över till min syrningsgryta.

Problemet just nu är att det inte vill jäsa. OG 1030, 20l. Så jag nöjde mig med 1 pkt US-05, inte ett liv på 16,timmar. Strör i ett till pkt, för att 2 minuter senare se jästen sjunka snabbare än en sten till botten, provat snurra upp jästen några gånger men inte ett liv efter ytterligare 12 timmar.
Tips på varför det inte kommer igång? Kan den lilla alkoholhalten ställa till det?

Mvh Johan
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Johan_N skrev: Problemet just nu är att det inte vill jäsa. OG 1030, 20l. Så jag nöjde mig med 1 pkt US-05, inte ett liv på 16,timmar. Strör i ett till pkt, för att 2 minuter senare se jästen sjunka snabbare än en sten till botten, provat snurra upp jästen några gånger men inte ett liv efter ytterligare 12 timmar.
Tips på varför det inte kommer igång? Kan den lilla alkoholhalten ställa till det?

Mvh Johan
Det är surt och inte så snällt mot jästen.
Har bara bryggt en Berliner, då tog det nästan 3 dagar innan det kom igång. (kan ha varit 2..) Det tog riktigt lång tid!
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Har inte testat MTF-metoden med bara 2 min kok innan och efter surning men det verkar ju helt klart suspekt att du fått igång en aktiv jäsning. En heterofermentativ lactobacillus, som l.plantarum, klarar ju på sin höjd att producera en ytterst liten portion etanol men inte droppa från 1.042 till 1.030. Är du säker på att du tog hydrometerprovet rätt, dvs. vid hydrometerns kalibreringstemperatur?

Jag pastöriserar allt som oftast efter en surning, ibland bara 15 minuter. Kontaminationsrisken är generellt lägre efter surning eftersom pH är så pass lågt. Ang DMS så återbildas den mig veterligen över 80 grader. Om du kommer upp i kok snabbt och kyler snabbt borde det inte vara några problem.

Tror inte alkholhalten är problemet att jäsningen inte kommer igång utan ditt låga pH. Jag skulle vänta lite till, jag upplever ofta längre lag-time när jag snabbsurat. 24h är inget ovanligt.
Johan_N
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Johan_N »

Bee skrev: Det är surt och inte så snällt mot jästen.
Har bara bryggt en Berliner, då tog det nästan 3 dagar innan det kom igång. (kan ha varit 2..) Det tog riktigt lång tid!
Ja jag har förstått att det är otrevligt för "vanlig jäst", och att man ska pitcha mer jäst än normalt.
Har själv bara gjort en sur innan men vill inte minnas att det var så trögstartad som nu. Men den hade förmodligen ett högre pH än denna, så det ligger väl där i kanske.
Bara vänta och hålla tummarna då.
Skriv svar