Har letat i mina vanliga matbutiker men utan framgång
Mvh Johan
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Jo jag vet hur dom ser ut. Men jag tänkte inte göra nån förkultur denna gången och eftersom Superfrukten innehåller fler bakterier så behövs väl inte lika stor volym, var mest därför jag var intresserad av just Superfrukten.eric skrev:Funkar utmärkt med andra proviva produkter också. Superfrukt är i små förpackningar, inte 1 liters standard.
Min blogg: http://alnemar.com
Min erfarenhet är att lactobacillus är oerhört potent under värme och surar väldigt fort. 1-2 dl "vanlig" proviva har räckt för att sura 20 l för mig.Johan_N skrev:
Jo jag vet hur dom ser ut. Men jag tänkte inte göra nån förkultur denna gången och eftersom Superfrukten innehåller fler bakterier så behövs väl inte lika stor volym, var mest därför jag var intresserad av just Superfrukten.
Sen kanske inte 1l vanlig Proviva i 25l öl är så farligt, speciellt med tanke på att det ska blir fruktvarianter av slutprodukten, eller vad tror ni?
Jag har köpt Superfrukt-varianten både på Ica och Hemköp. Säljs i små sexpack med shots.Johan_N skrev: Jo jag vet hur dom ser ut. Men jag tänkte inte göra nån förkultur denna gången och eftersom Superfrukten innehåller fler bakterier så behövs väl inte lika stor volym, var mest därför jag var intresserad av just Superfrukten.
Sen kanske inte 1l vanlig Proviva i 25l öl är så farligt, speciellt med tanke på att det ska blir fruktvarianter av slutprodukten, eller vad tror ni?
Min erfarenhet är att lactobacillus är oerhört potent under värme och surar väldigt fort. 1-2 dl "vanlig" proviva har räckt för att sura 20 l för mig.eric skrev:
Var på Citygross utan framgång. Får kolla Ica och Hemköp i veckan då.st1 skrev:
Jag har köpt Superfrukt-varianten både på Ica och Hemköp. Säljs i små sexpack med shots.
Ok, det låter bra. Jag har pH-mätare på väg hem från Conrad.se för att underlätta mätningen. Förhoppningsvis blir det mer exakt mätresultat än med mätstickorna.eric skrev:Utan förkultur, bara hiva i rakt i vörten. Ner till 3.4-3.6 går det snabbt, om du ska ner längre går det långsammare. Min erfarenhet med opålitliga mätinstrument (mätstickor och pH-mätare från Kina)
Min blogg: http://alnemar.com
Finns ju många att välja på men det blev denna för mig: http://www.conrad.se/VOLTCRAFT-PH-100-A ... 50_1119013Mange81 skrev:Vilken pH mätare från Conrad köpte du. Jag är med intresserad av en. Håller på med lambicbryggning och nu i jul ska jag ge mig på en snabb med superfrukt.
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Det är surt och inte så snällt mot jästen.Johan_N skrev: Problemet just nu är att det inte vill jäsa. OG 1030, 20l. Så jag nöjde mig med 1 pkt US-05, inte ett liv på 16,timmar. Strör i ett till pkt, för att 2 minuter senare se jästen sjunka snabbare än en sten till botten, provat snurra upp jästen några gånger men inte ett liv efter ytterligare 12 timmar.
Tips på varför det inte kommer igång? Kan den lilla alkoholhalten ställa till det?
Mvh Johan
Ja jag har förstått att det är otrevligt för "vanlig jäst", och att man ska pitcha mer jäst än normalt.Bee skrev: Det är surt och inte så snällt mot jästen.
Har bara bryggt en Berliner, då tog det nästan 3 dagar innan det kom igång. (kan ha varit 2..) Det tog riktigt lång tid!