Går det att jäsa Muscovado socker, enbart?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Går det att jäsa Muscovado socker, enbart?

Inlägg av Lindh »

Jag gör mousserande flädervin på enbart socker som råfrukt. Jäser helt torrt (0.995ö) och 12% abv är inga problem. Så fort sockret modifieras/karamelliseras kan vissa jäststammar börja få svårare att jäsa dom.
Det är destilleri g som är det olagliga på hemmanivå. Hur det är med frysdestillering, som tekniskt sett inte är destillering, är oklart. Någon som vill vara prejudicerande fall i rätten? ;-)
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

PULQUE skrev:
Tappade av övertrycket i flaskorna i Söndags och återförslöt dem.
Idag Torsdag hade de klarnat och då öppna jag en flaska.
Den var något torr i smaken och smakade ganska neutralt, varken mäsk eller rom.
Jag mätte upp ett nytt F.G. och nu låg det på 1012. En utjäsning på ca 75%. Enligt min bok Brewing Lager Beer, är detta vad kan kan uppnå med mörk malt om man brygger öl. Mörkt Muscovadosocker heter det ju, så kanske detta är max, vad man kan förvänta sig.
Alkoholstyrka ca 4,8 vol%. ca 45 kcal per dl.
Mätte du kolsyrat öl med hydrometern? Och i så fall skulle det ha jäst 11 pinnar i flaskan. Kan inte stämma väl?
PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PULQUE »

Drake skrev: Mätte du kolsyrat öl med hydrometern? Och i så fall skulle det ha jäst 11 pinnar i flaskan. Kan inte stämma väl?
Jag vispade ur kolsyran först. Jag har ingen annan förklaring än att det jäst på flaskorna. iaf var det präktigt med övertryck i flaskorna.
PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PULQUE »

Nu idag 16/11 Måndag v47
Hade "ölet" legat 10 veckor på flaska och jäst ut till 1008 det är 84% utjäsning eller rättare sagt 68% utjäsning av sockret om man mäter verklig utjäsning och inte skenbar.
"ölet" håller idag 5,3 vol% För första gången sen jag började provsmaka tyckte jag att den var lika god som en bra hembryggd öl, men nu har jag bara en flaska kvar, skall försöka spara denna ytterligare två veckor, sen kommer en ny rapport.
PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PULQUE »

Lindh skrev:Jag gör mousserande flädervin på enbart socker som råfrukt. Jäser helt torrt (0.995ö) och 12% abv är inga problem. Så fort sockret modifieras/karamelliseras kan vissa jäststammar börja få svårare att jäsa dom.
Det är destilleri g som är det olagliga på hemmanivå. Hur det är med frysdestillering, som tekniskt sett inte är destillering, är oklart. Någon som vill vara prejudicerande fall i rätten? ;-)
Har läst för länge sen i Hembryggaren, att nå'n hade ställt frågan om det var tillåtet att framställa Icebeer dvs ett frysdestillerat öl till berörda myndigheter, och de hade sagt att det inte var olagligt.

Nå'n som minns mer om det?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Kan du inte skicka in den till SHBF för ett opartiskt test. Skulle vara riktigt intressant att hör vad dom har att säga om den.
1023 till 1008 på försluten flaska låter sjukt mycket, det innebär ju ett par procent till ungefär. Ingen flaskbomb ännu?
PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PULQUE »

Drake skrev:Kan du inte skicka in den till SHBF för ett opartiskt test. Skulle vara riktigt intressant att hör vad dom har att säga om den.
1023 till 1008 på försluten flaska låter sjukt mycket, det innebär ju ett par procent till ungefär. Ingen flaskbomb ännu?
Det kunde jag ju göra i.o.f.s. men nu är det så att det är en 50cl's Bishops fingerflaska, av den gamla modellen, vilken jag är mycket rädd om.

Det hade nog blitt flaskbomber om jag inte släppt ut övertrycket ur alla flaskorna för två veckor sen. När jag såg vilket tryck det var i flaskorna, vart jag förvånad över att ingen smällt.
Dock är den gamla modellen av Bishops Finger flaskor rejäla grejer, med riktigt tjockt gods.

Jag skall sätta en ny sats och låta jäsa 18 veckor på dunk och sedan tappa upp på flaska, jag kanske då tappar upp en flaska på vanligt returglas. Om nå'n på SHBF är intresserade av att testa, kan de skriva en rad. Antingen här eller på mitt mejl. Ni har min mejl-adress.
PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PULQUE »

Nu har jag satt en ny sats på 970g muscovadosocker till 5 liter. Jäste ut på 5 veckor F.G. 06. 8,7vol%
Har tappat upp blev 8st 50cl och en 35 cl. Kallar det för Muscovado wine. Skall försöka lagra ett år. Men planerar ändå att göra ett smaktest på nyår.
Skriv svar