Går det att jäsa Muscovado socker, enbart?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Går det att jäsa Muscovado socker, enbart?

Inlägg av PULQUE »

Mörkt Muscovadosocker är ju det absolut minst raffinierade sockret och innehåller hela 1g protein per hg, medans alla andra råsocker jag tittat på innehåller noll.
Så är det nå'n som testat?

Rom görs ju på sockerrör, så en "öl" på rörsocker kanske vore gott!
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Går det att jäsa Muscovado socker, enbart?

Inlägg av VsX »

Öl? En alkoholdryck på enbart muscovadosocker skulle jag vilja kalla mäsk. Inte något vidare gott. Rom görs på melass, inte det renade sockret från sockerrören. Cachaca görs däremot på saften från sockerrör. Nu får jag väl inte uppmana någon att bryta mot lagen, men teoretiskt skulle det säkert gå att bränna bra sprit på en mäsk gjord på rörsocker. Frågan är väl om man skulle vinna något kontra att bara använda vanligt strösocker om man har en tillräckligt effektiv brännare.
PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PULQUE »

VsX skrev:Öl? En alkoholdryck på enbart muscovadosocker skulle jag vilja kalla mäsk. Inte något vidare gott. Rom görs på melass, inte det renade sockret från sockerrören. Cachaca görs däremot på saften från sockerrör. Nu får jag väl inte uppmana någon att bryta mot lagen, men teoretiskt skulle det säkert gå att bränna bra sprit på en mäsk gjord på rörsocker. Frågan är väl om man skulle vinna något kontra att bara använda vanligt strösocker om man har en tillräckligt effektiv brännare.
Med öl, mena jag att jag ville åstadkomma en dryck med öl styrka, runt 5 vol%. Men när du säger det så kanske inte det heller är tillåtet?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det finns inget i lagen som säger att du inte får jäsa sockervatten till alkohol. Däremot om du jäser stora mängder och har utrustning som tyder på att du destillerar sprit, då kommer du råka illa ut.
(Har en vän som är polis med insikt i just sådant.)
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av VsX »

Min definition på öl är att det är en jäst dryck av majoriteten säd, inte bara socker som i detta fall. Det är inga problem med att göra en alkoholhaltig dryck på 5% av bara rörsocker och det är helt lagligt. Däremot tror jag inte att det blir vidare gott. Det skulle vara olagligt att destillera (bränna) det, men det är egentligen vad man brukar göra av så kallad mäsk (dock brukar den vara upp emot 20%).
PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PULQUE »

Jag jäste vanligt rårörsocker utan jästnärsalt för många år sen, jag hade lagt i för ölstyrka, men tyvärr jäste det inte ut helt och hållet, men det var faktiskt gott.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Som mjöd fast med muscovado istället för honung? Kul idé. Testa! Läs dock gärna på lite om mjödtillverkning eftersom sockret saknar en hel del näring som är avgörande för att få en bra jäsning. Bryggeributiken säljer till exempel diammoniumfosfat, som är väldigt viktigt utöver den vanliga jäsnäringen.
http://www.bryggeributiken.se/product/d ... ap-56-gram
PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PULQUE »

Nu har jag testat att jäsa på muscovadosocker, enbart.

Jag tog 600g mörkt muscovadosocker, till 5 liter jäsbar vätska.

Kokade lösningen i 10 minuter i 7l rostfrikastrull.

Därefter kylde jag kastrullen i diskhon med diskproppen isatt, med svagt rinnande kallvatten från kranen i 30 minuter.
Därefter pitcha jag med 11,5g Safale S-04.

O.G. blev 1049 och efter en veckas jäsning var det klart, då låg F.G. på 1023.

Styrkan blev 3,35 vol%

Jag jäste helt utan jästnärsalt el. dyligt.

Tappade upp på 9st 0,5l flaskor, primade med 1 tsk druvsocker per st, men det märkte jag att var för mycket. 3 krm hade vart mer lagom.

Efter en vecka smaka det bara mäsk, men när jag testa idag efter 3 veckors lagring på flaska i rumstemperatur, så smaka det rätt okey, faktiskt! Skulle dock tippa på att ytterligar 5 veckor, skulle göra underverk.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Fantastiskt! Om det här funkar så bra som du säger så kommer det ju att revolutionera hela branschen! :mrgreen: :roll:
Tänk vad skönt att slippa mala och mäska, bara att koka i 10 minuter så är det klart. Men man får nog jobba lite på utjäsningen, 52% med 04:an och rent socker??
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Till er som är mer bevandrade i vad man får och inte får göra: måste man inte ha en "lagstadgad mängd frukt" i en jäsning?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Morgan skrev:Till er som är mer bevandrade i vad man får och inte får göra: måste man inte ha en "lagstadgad mängd frukt" i en jäsning?
Om du syfta till hembränning så är det väl själva destilleringen som är det olagliga?

"Det har innan år 2011 varit tydligt olagligt att bereda mäsk i uppenbart syfte att olovligen tillverka sprit eller spritdrycker[2]. Denna bestämmelse finns inte längre kvar i den nya alkohollagen."
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Tack för det! :-)
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PULQUE »

Drake skrev:Fantastiskt! Om det här funkar så bra som du säger så kommer det ju att revolutionera hela branschen! :mrgreen: :roll:
Tänk vad skönt att slippa mala och mäska, bara att koka i 10 minuter så är det klart. Men man får nog jobba lite på utjäsningen, 52% med 04:an och rent socker??
Det är fortfarande inte lika gott som en god hembryggd öl och kommer nog aldrig att bli. Men med tanke på hur enkelt och förhållandevis billigt det är, så är det iaf ett alternativ.

Jo jag var lite överraskad av den dåliga utjäsningen, men gissar att det beror på att sockret är oraffinerat. Har du tips på nå'n annan jäst som möjligtvis jäser ut bättre?
PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PULQUE »

Morgan skrev:Till er som är mer bevandrade i vad man får och inte får göra: måste man inte ha en "lagstadgad mängd frukt" i en jäsning?
Jag tänkte faktiskt på denna paragraf fast än den är gammal, genom att jag använde oraffinerat socker, då tolkar jag det som koncentrat av frukt, nämligen sockerrör och det är väl inte värre än koncentrat av sädesslag, vilket också används för att bränna, nämligen whiskey.
PULQUE
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PULQUE »

Drake skrev: Men man får nog jobba lite på utjäsningen, 52% med 04:an och rent socker??
Tappade av övertrycket i flaskorna i Söndags och återförslöt dem.
Idag Torsdag hade de klarnat och då öppna jag en flaska.
Den var något torr i smaken och smakade ganska neutralt, varken mäsk eller rom.
Jag mätte upp ett nytt F.G. och nu låg det på 1012. En utjäsning på ca 75%. Enligt min bok Brewing Lager Beer, är detta vad kan kan uppnå med mörk malt om man brygger öl. Mörkt Muscovadosocker heter det ju, så kanske detta är max, vad man kan förvänta sig.
Alkoholstyrka ca 4,8 vol%. ca 45 kcal per dl.
Skriv svar