En del av den "fräsha" apelsinsmaken kokar väl bort skulle jag gissa. Kanske kan styras upp med tinktur vid buteljering?Oscar25 skrev:Sådär, nu är det kokat o klart, det åkte i ca 80g apelsinskal(4st apelsiner) i slutet av koket. Efter att ha provsmakat den färdiga vörten finns det inte en hint av apelsinsmak.
Jag har precis ställt in mäsken i ugnen som start på bryggdagen som skall ge årets julöl. Jag har kryddat med bl.a. apelsin de senaste åren och för egen del gör jag alltid tinktur med apelsinzest som jag tillsätter när jag skall prime:a.
Jag river önskad mängd apelsin på den finaste sidan och lägger i den sprit jag har som bas för tinkturen. Jag brukar använda en mörk rom och tinkturen gör jag ett par dagar innan buteljering så apelsinzest och övriga kryddor får stå och dra.
Tikturen silar jag av och blandar ner i den sockerlag som jag använder att prime:a med på buteljeringsdagen.
HAr funkat fint och fördelen är att man kan dela upp batchen i en kryddad del och en okryddad del på ett enkelt sätt.