CO2fälla för kallkrasch

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: CO2fälla för kallkrasch

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Jag erkänner att jag inte har någon koll på vad cask breather är, men finns det en risk att det ska bli baksug vid kallkraschen måste det ske med lågt eller inget tryck alls.

För min del så sjunker trycket från 1bar till 0,3-0,4bar i jäskärlet när jag sänker tempen från 16° till 2°
Har inte funderat på det men om jag tittar i tabellen så motsvarar ett jämnviktsstryck på 1bar vid 16° 1,9-2,0 volym kolsyra, tittar jag då på 2° så motsvarar 0,3-0,4bar fortfarande samma volym kolsyra. Antingen är det ett räknefel i Maltmagnus kolsyretabell eller så är volymminskningen så liten att den hamnar inom felmarginalen.

Skulle allt ske vid 1atm= 0bar lär inte ölen ta emot kolsyra, där är ju inget tryck.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

En cask breather funkar som en dyk regulator eller andningsmaskregulator. Om du suger/andas in (undertryck) öppnar ventilen.
Det där med vol/vol i tabellen är kanske lite förvillande. Det handlar om en mängd och den ändras ju inte för att man sänker temperaturen. Därav samma värden.
Koldioxid är lösligt även vid atmosfärstryck, 0bar är ju bara en referens till det omgivande trycket.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Kan man inte bara montera en gaskoppling på ett lock till jäshinken ha ett lätt övertryck?

http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... ug-adapter
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Bee skrev:Kan man inte bara montera en gaskoppling på ett lock till jäshinken ha ett lätt övertryck?

http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... ug-adapter
Kunde kanske funka? Låter som en betydligt billigare lösning.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ännu billigare är väl att montera gasslangen på ett rör man trycker ner i gummipackningen för jäsröret.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Bee skrev:Ännu billigare är väl att montera gasslangen på ett rör man trycker ner i gummipackningen för jäsröret.
Och ett sådant har jag redan! 0kr!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Berätta hur det gick. :-)
Skriv svar