Lösa induktionselement för uppvärmning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Lösa induktionselement för uppvärmning

Inlägg av Drake »

Användarens profilbild
petermattsson
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av petermattsson »

Drake skrev:https://forum.norbrygg.no/threads/6-kw-induksjonsplate.3062/
Intressant, tackar för den länken!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jo, tänkte väl det, det verkar ju som att det inte spelar någon roll att elementen sitter nära varandra.
Är sugen på att bygga något liknande själv. Har en Hendi 3,5 kw nu men vill ha ännu mer, hade jag råd skulle jag tagit 2 likadana till men om jag bygger så blir det nog med 3 billigare element.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Är du helt klar över hur du nu ska koppla in spolarna elektrisk, hur du ska styra, vilka spänningar som gäller etc.?

Exempelvis på de manuella plattorna styrs effekten ofta av en likspänning som varierar från 0 till 5V. Om jag varit som du skulle jag ha mätt spänningarna på det som går ut på den flatkabel som man ser på den första "slakt"-bilden d.v.s. den vita som går från halvan till höger med det gröna kretskortet till halvan med spolen mm innan jag kapat av mm. Där kanske du finner 5V DC som styr resten av elektroniken vid spolen. Men det kanske du har koll på.
Björn Petersson
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Hendi har ju 2 varianter av plattor, en med elektronisk styrning och en med manuell men jag är rätt övertygad om att högspänningsdelen är lika. Sätter en slant på att det är som du säger, 0-5 volt borde fixa det.
Användarens profilbild
petermattsson
Delmäskare
Delmäskare

assistredo skrev:Är du helt klar över hur du nu ska koppla in spolarna elektrisk, hur du ska styra, vilka spänningar som gäller etc.?

Exempelvis på de manuella plattorna styrs effekten ofta av en likspänning som varierar från 0 till 5V. Om jag varit som du skulle jag ha mätt spänningarna på det som går ut på den flatkabel som man ser på den första "slakt"-bilden d.v.s. den vita som går från halvan till höger med det gröna kretskortet till halvan med spolen mm innan jag kapat av mm. Där kanske du finner 5V DC som styr resten av elektroniken vid spolen. Men det kanske du har koll på.
Drake skrev:Hendi har ju 2 varianter av plattor, en med elektronisk styrning och en med manuell men jag är rätt övertygad om att högspänningsdelen är lika. Sätter en slant på att det är som du säger, 0-5 volt borde fixa det.
Plan A var att återanvända samtliga delar på samma sätt som dom var kopplat i kokplattan från början. Jag har inte järnkoll på elektroniken, men jag fattar det ni beskriver. Jag har kopplat upp en platta och skall mäta upp lite senare.

EDIT: Jag har nu testat. Fram till styrkortet matas mycket riktigt 5V, från kortet går det ström som pendlar mellan 0,8 - 3V. Jag kan med min Clas Olsson-multimeter inte få fram att det är skillnad när jag höjer och sänker effekten. Nu kom exprimentlustan fram och jag testade att med plattan avstängd skicka in 1,5V från ett batteri, men det enda som händer är att displayen visar E02 som innebär "Voltage to low/to high" enligt bruksanvisningen... Jag testade att höja till 3 volt och då startade fläkten, men plattan ville inte gå starta. Vad som hände sedan vet jag inte men det small till i högspänningskortet och säkringen till vägguttaget gick. Nu är plattan död, jag har mätt lite här och var och konstaterat att flertalet komponenter på kortet är kortslutna (det var ju lätt att jämföra mätningarna eftersom jag har två friska kort) En ny platta är beställd, surt sa räven men nu har jag ju lite reservdelar. Man får se det från den ljusa sidan :)

Nu blir det plan A.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Det är väl så att flatkabeln har fyra ledare. Över två ligger 5V hela tiden- den avser gissningsvis matningen till det styrkortet samt av/på-funktionen. Över de två övriga varierar nog spänningen för att styra effekten. Men det verkar även lovande och lockande - men skönt när någon annan står för lärpengarna :mrgreen:
Björn Petersson
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Här finns lite mer info om hur styrenheten på (iaf en typ) av induktionsplatta fungerar http://openschemes.com/2011/04/28/manua ... n-cooktop/
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

VARNING! Jag läste det som bryggapa länkade till - mest läsning för verkligt kunniga elektroniknördar - men en sak fick håren att resa sig i nacken - det kan vara fullkomligt livsfarligt att ge sig in i de här induktionsplattorna. Inte bara detta vanliga om 230V utan mycket högre spänningar och hög effekt. Med min kunskapsgrund ska jag nog inte ta isär och sen skruva ihop något eget av dessa.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att modifiera styrningen på en manuell Hendi-platta eller motsvarande, bara på sin höjd kapa någon fyrpolig kabel där det flyter som högst 5V DC men inte ge mig in i högspänningsdelen ("lilla dumma pille man, uppå allting pilla han... :cry: )
Björn Petersson
Användarens profilbild
petermattsson
Delmäskare
Delmäskare

Det förklarar varför denna design tillhör vanligheterna i bryggkretsar :shock: Nog för att jag insett att det inte är några leksaker, men läsningen på bryggapas länk lägger ju med all rätt lite sorti över mina entusiastiska byggplaner. Jag får allvarligt ta en funderare på vad det är jag håller på med här och om det går att hantera. Det är ju som sagt ett vatten och elektronik kombinerat...
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Högspänning eller ej, man ska nog veta vad man gör men 230 är precis lika farligt det!
Det är trots allt den sammantagna effekten som dödar, inte spänning eller strömstyrka. Hur många här har inte fått en stöt av ett tändstift? 15-25 000 volt och gör ont som fan men inte dör man. 230 volt rätt ner i plåten och det är lika kört som om det vore högspänning.
Användarens profilbild
petermattsson
Delmäskare
Delmäskare

Självklart är jag alltid försiktig när det gäller elektricitet oavsett om det är tändstift, elstängsel (obehagligt) eller nätspänning (livsfarligt). Nu har jag funderat vidare och tänkt ett varv till på elsäkerheten för mitt bygge.

Högspänningsdelar monteras på en plastskiva. Allt elektriskt kommer vara hel frånskilt från metalldelar via isolerande distanser. Kärlet kommer jordas (självklart)
Bild

Kretskorten monteras med distanser.
Bild
Bild

Jag blev så nöjd att jag firade med en närproducerad öl :)
Bild
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jarin »

Hur går det?
jag är mycket nyfiken...
Dö inte okunnig!!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Undrar samma sak, hur går det? :?:
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

För en som inte fattar riktigt allt.

Vad vinner man på det här till skillnad från monterade värmeelement?
// Jonas
Skriv svar