Bygge av mindre halvautomatiskt bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Bygge av mindre halvautomatiskt bryggverk

Inlägg av bryggapa »

Att sätta sensorn inline låter som en god idé, du lär behöva en t koppling som du ordnar något slagt dykrör till. Det finns ju andra givare som har en metallhylsa över givaren, men är tveksam till att det är rostfritt stål vi pratar om där.
Ett alternativ är att bara använda en bit rakt kopparrör och fästa sensorn på utsidan samt isolera.

Visst skulle det vara möjligt. Men jag har utgått från 'min setup'. Det finns massvis med varianter att tänka sig och jag kan inte täcka allt.
Visar det sig att det finns features som många efterfrågar kan jag väl kanske överväga dem.

Mvh
Mats
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

bryggapa skrev:Att sätta sensorn inline låter som en god idé, du lär behöva en t koppling som du ordnar något slagt dykrör till. Det finns ju andra givare som har en metallhylsa över givaren, men är tveksam till att det är rostfritt stål vi pratar om där.
Ett alternativ är att bara använda en bit rakt kopparrör och fästa sensorn på utsidan samt isolera.

Visst skulle det vara möjligt. Men jag har utgått från 'min setup'. Det finns massvis med varianter att tänka sig och jag kan inte täcka allt.
Visar det sig att det finns features som många efterfrågar kan jag väl kanske överväga dem.

Mvh
Mats
Jo såklart att du utgår från ditt eget system, vore ju märkligt annars. Men hur har du då integrerat sensorn i just ditt system? Har du ett dykrör genom väggen på Bielmeistern? Ger dykrör ett bra resultat med den typ av sensor som hör till STC1000, vill minnas att den är rätt oval? Hur vet man att man har en bra värmeöverföring Mäsk-Rör-Luft-Sensor?

MVH
//NJN
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Min tanke var att bara fästa sensorn på utsidan kärlet med isolering. Om det funkar eller inte vet jag inte än, då bryggverksbyggandet stått still ett tag.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

OK, ja det kan kanske funka.

Oavsett hur man gör så går det ju alltid mäta med spetsgivartermometer i mäsken de första bryggningarna och se hur pass väl det stämmer samt utröna om man måste kompensera något.

//NJN
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

Ett förslag till ändring av mjukvaran i STC-1000 OVBSC: jag skulle vilja att pumpen går under "boil up". Varför? Jo för att då kan jag koppla loss pumpen från grytan och dränka den i min kastrull med lakvatten. Pumpar då upp lakvattnet över i insatssilen. När vattnet är slut i kastrullen så kopplar man tillbaka pumpen för att köra lite recirkulering. Förhoppningsvis är detta klart innan temperaturen blir så hög att man får tanniner.

Antingen låter man pumpen vara PÅ i denna fas eller så läser man värdet från cP.

Kan det funka?

Edit: och en till sak angående pumpen. Jag skulle vilja låta pumpen gå under kylning. Det går ju att sätta STC i manuellt läge förstås, men kan man få pumpen att gå när programmet är färdigt?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Halloj!

Jag tycker det låter lite som ett specialfall, normalt tror jag inte att man vill ha på pumpen under uppkoket.
Sedan tror jag att du borde undvika att recirkulera *vört* genom malten efter att du lakat med vatten.

Det är väl inte omöjligt att tänka sig att man skulle kunna kasta in fler parametrar, för att kunna göra mer inställningar. T.ex. en parameter för att ställa in pump av/på i de olika stegen.
Kylning ligger dock utanför programmet, vid kokslut så slutar även programmet.

Mitt förslag är att du kopplar en brytare mellan STCn och pumpen (alltså på 'styrsignalen'). Då kan du välja mellan 'manuell' (när brytaren är av) och 'auto' (när den är på). Då är det lätt att manuellt köra pumpen när man känner för det, även under programmet.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av bredsida »

Det låter som en jättebra lösning! Jag ska sätta in en brytare.
Aha! Man ska alltså inte recirkulera efter lakvattnet? Vet inte varför jag har fått för mig det.

Nu har jag kört med bryggprogrammet några gånger och det funkar ju utmärkt!
freddeg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av freddeg »

Tjenare! Hur har det gått med bryggverket? Funderar själv på att sätta dit ett extra element i grytan men är osäker om det fungerar. Tänkte att elementet går sönder iomed att det bara sitter mot grytan och inte i vätskan. Tankar på det? Har ett likadant element som bryggapa.
maca
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av maca »

bryggapa skrev:Min tanke var att bara fästa sensorn på utsidan kärlet med isolering. Om det funkar eller inte vet jag inte än, då bryggverksbyggandet stått still ett tag.
Har du hunnit testa detta, och hur tillförlitligt blev det i sådana fall? Jag håller på med ett liknande projekt baserat på en 27L Brewferm gryta (projekt tråd kommer) och står nu i valet och kvalet hur jag skall montera min tempgivare. Har sådana där termowell liknande givare för stc-1000 men om man kan placera givaren externt slipper man ju borra.

Hälsningar
Mattias
In /dev/null no one will hear you scream ....
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av HaXXXeroviche »

bryggapa skrev:Halloj!

Jag tycker det låter lite som ett specialfall, normalt tror jag inte att man vill ha på pumpen under uppkoket.
Sedan tror jag att du borde undvika att recirkulera *vört* genom malten efter att du lakat med vatten.
Får be om ursäkt för att jag kapar tråden lite tillfälligt.
Jag håller själv på med ett litet hopkok av enklare bygge med en digital bielmeier som jag isolerat och använder till både mäskning och kok. Jag har en lös solarproject pump som jag använder för att recirculera vörten under mäskning och även lakning. Då jag är nybörjare på det här med ölbryggning så fastnade jag på bryggapas kommentar ovan. Är det fåligt för vörten att recirkulera under lakning? Jag har tyckt att det har varit en bra ide då jag inte riktigt har fått fram den hemliga formeln för att lakvattnets temperatur ska bli 78 grader inblandad i malten. Då har recirkulationen fungerat bra för att få upp en jämn temperatur snabbare än att det blir allt för varmt i botten och för kallt uppe i grytan. Har jag gjort fel eller kan jag fortsätta recirkulera under dom 20 minutrarna jag lakar. Eller är det helt enkelt så att bryggapas råd är för att det inte funkar ihop med det omdiskuterade bryggverkets funktion/design?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

maca skrev: Har du hunnit testa detta, och hur tillförlitligt blev det i sådana fall? Jag håller på med ett liknande projekt baserat på en 27L Brewferm gryta (projekt tråd kommer) och står nu i valet och kvalet hur jag skall montera min tempgivare. Har sådana där termowell liknande givare för stc-1000 men om man kan placera givaren externt slipper man ju borra.

Hälsningar
Mattias
Nej, det har jag inte (det har varit sommaruppehåll för all bryggrelaterad verksamhet här), men om du provar själv, så dela gärna med dig av erfarenheten!
Jag tycker intiutivt att det borde kunna funka tillräckligt bra, men jag har haft fel förr...
HaXXXeroviche skrev: Får be om ursäkt för att jag kapar tråden lite tillfälligt.
Jag håller själv på med ett litet hopkok av enklare bygge med en digital bielmeier som jag isolerat och använder till både mäskning och kok. Jag har en lös solarproject pump som jag använder för att recirculera vörten under mäskning och även lakning. Då jag är nybörjare på det här med ölbryggning så fastnade jag på bryggapas kommentar ovan. Är det fåligt för vörten att recirkulera under lakning? Jag har tyckt att det har varit en bra ide då jag inte riktigt har fått fram den hemliga formeln för att lakvattnets temperatur ska bli 78 grader inblandad i malten. Då har recirkulationen fungerat bra för att få upp en jämn temperatur snabbare än att det blir allt för varmt i botten och för kallt uppe i grytan. Har jag gjort fel eller kan jag fortsätta recirkulera under dom 20 minutrarna jag lakar. Eller är det helt enkelt så att bryggapas råd är för att det inte funkar ihop med det omdiskuterade bryggverkets funktion/design?
Lakar gör man för att 'tvätta' ut så mycket socker som möjligt ur malten. Jämför med att diska smutsiga tallrikar, du sköljer med rent vatten efteråt, inte med diskvattnet.
Att recirkulera under mäskning handlar egenligen mest om att få jämn temperatur i hela mäsken. Kan du värma, så kan du göra en så kallad mash out, där du höjer temperaturen på mäsken till säg 78 grader. Under den tiden kan du recirkulera. Men när du börjar ta ut vört och tillsätta varmvatten för att laka, bör du inte recirkulera längre, då tillsätter du 'diskvatten' under sköljningen :)
Edit: Och för den delen så är det inget krav att mäska ut, man kommer långt med att bar a se till att kunna mäska in i rätt temperatur och hålla den. Sedan kan man ju använda 75-80 gradigt vatten att laka med om man vill. Jag har sagt det förut och säger det igen, det verkar som att det är rätt mycket fokus i bland på mäskning. Stegmäsknining, dekoktion, RIMS och HERMS. Inte för att mäsktemperaturen inte spelar någon roll, men det är så mycket annat som spelar större roll :)
Så oroa dig inte för att inte komma upp i 78 komma noll grader för utmäskning. Renlighet, tillräckligt med aktiv jäst, jästemperatur, recept och sen kanske man kan fundera på mäskschema, skulle jag påstå.
Senast redigerad av bryggapa den torsdag 2015-08-27 22:17, redigerad totalt 2 gånger.
maca
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av maca »

maca skrev: Har du hunnit testa detta, och hur tillförlitligt blev det i sådana fall? Jag håller på med ett liknande projekt baserat på en 27L Brewferm gryta (projekt tråd kommer) och står nu i valet och kvalet hur jag skall montera min tempgivare. Har sådana där termowell liknande givare för stc-1000 men om man kan placera givaren externt slipper man ju borra.

Hälsningar
Mattiasc

Nej, det har jag inte (det har varit sommaruppehåll för all bryggrelaterad verksamhet här), men om du provar själv, så dela gärna med dig av erfarenheten!
Jag tycker intiutivt att det borde kunna funka tillräckligt bra, men jag har haft fel förr...
Gjorde ett snabbtest nu ikväll, klämde en givare mellan grytans botten och originalgivaren, resultatet när jag testade att köra stc-1000brew i Run = Co så
slog den till och från hela tiden, antar att den inte fick tillräcklig kontakt för kunde läsa av ett värde korrekt. Temperaturen sjönk dock när jag hällde i kallt vatten i grytan. Troligen sätter jag borren i grytan och installerar en thermowell istället.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

maca skrev: Gjorde ett snabbtest nu ikväll, klämde en givare mellan grytans botten och originalgivaren, resultatet när jag testade att köra stc-1000brew i Run = Co så
slog den till och från hela tiden, antar att den inte fick tillräcklig kontakt för kunde läsa av ett värde korrekt. Temperaturen sjönk dock när jag hällde i kallt vatten i grytan. Troligen sätter jag borren i grytan och installerar en thermowell istället.
Run=co betyder 'constant output', dvs att den håller en viss uteffekt oavsett temperatur. ct (constant temperature) vore nog lämpligare.
Sedan vet jag inte om botten är bästa stället om värmaren sitter där. Det kanske inte är för nära, men jag jag skulle iaf börja med att testa på sidan av grytan.
maca
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av maca »

maca skrev: Gjorde ett snabbtest nu ikväll, klämde en givare mellan grytans botten och originalgivaren, resultatet när jag testade att köra stc-1000brew i Run = Co så
Run=co betyder 'constant output', dvs att den håller en viss uteffekt oavsett temperatur. ct (constant temperature) vore nog lämpligare.
Sedan vet jag inte om botten är bästa stället om värmaren sitter där. Det kanske inte är för nära, men jag jag skulle iaf börja med att testa på sidan av grytan.[/quote]

Ah, måste läsa på mer lyckas inte riktigt få min stc att kicka igång :-) då testar jag vidare innan jag borrar.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Tja!

Jag har filat lite på bryggmjukvaran.
* Lagt till två mäsksteg till
* Lagt till en parameter för att kunna styra vilka alarm/pauser som ska vara aktiva under en körning
* Lagt till en parameter för att kunna styra under vika programsteg som pumpen ska vara aktiv
* Lagt till möjlighet att för kunna välja vilket element som är primärt för varje effekt

Finns här:
https://github.com/matsstaff/stc1000p-ovbsc

Helt otestat, så prova gärna och rapportera buggar!
//mats
Skriv svar