Bygge av mindre halvautomatiskt bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Bygge av mindre halvautomatiskt bryggverk

Inlägg av bryggapa »

Halloj!

Tänkte dra igång en liten tråd för att plita ner några rader om ett mindre bryggverksbygge jag har dragit igång mest på kul. Det kommer antagligen bli en långkörare, pga av att man inte har så mycket tid att lägga ner. Jag har utgått från den billigaste rostfria Bielmeistern jag kunde hitta. Kommer använda en solarprojectspump för recirkulation.

Bild
Börjar med att löda fast en skruv för att fästa ytterligare ett värmeelement (1800W är i minsta laget).

Bild
Kapat till en kopparplåt för att sprida värmen bättre.

Bild
På med ytterligare värmeelement (500W).

Bild
Värmesköld för den nya värmaren.

Bild
Efter ett dremel-maraton, var det dags för första provmonteringen av styrningen (STC-1000) och ny frontplåt.

Jag har även börjat jobba på en enkel mjukvara för styrningen (där av halvautomatiken), den kommer ha 4st 'steg' för mäskning och 4st påminnelser för humlegivor (samt påminnelse när mäskning är klart osv). Ratten är för PWM till pumpen, STC:n kommer att kunna styra pump av/på, samt 'manuell'. Kommer använda ett relä till vardera värmare, så jag kan styra dem precis som jag vill.

Tjipp å hajk!
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Bygge av mindre halvautomatiskt bryggverk

Inlägg av wessman »

Intressant! Riktigt snyggt med utbytt frontpanel också.

Jag har vart inne på att modda en likadan Bielmeier också, har det som paralellt spår som att bygga helt från grunden.
Dock så tänkte jag köpa 2kw-varianten isåfall så jag kanske kan slippa att byta ut eller sätta dit ett extra element.

Har du hittat ett element som kan "torrköras" eller kan du göra så för att det är i kontakt med kopparplåten som i sin tur växlar värme med vattnet?
Fördelen att ha elementet utanför så är ju att man inte behöver oroa sig för att bränna vid malten, inte lika känsligt med elen och smidigare att tvätta.
även om jag inte
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Halloj!

Hade jag börjat om från början hade jag inte startat med en Bielmeier. Den är bara inte värd pengarna, byggkvaliteten är helt enkelt inte vad jag trodde den skulle vara.
Torrkörning är inte en bra idé... Har plockat bort termostaterna som kom med då de bara strular ändå och för att få plats med extra elementet. Kopparplåten är bara för att sprida värmen bättre och undvika fastbränning i botten. Det är ingen större skillnad vad jag vet på hur sådana värmeelement fungerar. Konstantan tråd och sand i ett metallrör, så jag ser inte att det ska vara någon större skillnad mot det befintliga värmeelementet. Däremot har den något högre värmetäthet, så jag kommer försöka undvika att köra den mer än ca 300w om jag kan. Ska in med en fläkt under och en thermosäkring vad tiden lider.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Detta finner jag högintressant, kör ju din STC 1000+ sedan en tid tillbaka för jäsning vilket funkar klockrent. Funderar nu lite över din tänkta programvara du filar på i det här projektet.

Kommer man initialt kunna ställa en önskad temp för inmäskning och sedan genom en knapptryckning säga till enheten att nu är det inmäskat och klart så nu kan du påbörja stegmäskningen?

Kommer man på liknande vis genom ett klick kunna säga till att nu har jag nått uppkok, nu kan du börja ticka ned för påminnelse humlegivor?

MVH
//NJN
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag håller på så mycket jag kan och filar på mjukvaran, så jag har inte hunnit med att dokumentera, men det kommer...
Kort kan jag säga att man kommer kunna ställa in delay innan uppvärmning av mäskvattnet, mäskvatten temp, 4 steg och 4 humle givor. Man kommer även kunna ställa vilket effekt i % som ska användas för uppkok, hot break osv.
När det behövs 'handkraft' larmar den och man måste kvittera för att programmet ska fortsätta.
Det är lite mer invecklat än så, men inte mycket. Jag har kommit så pass långt att jag tror jag har en bra arkitektur för koden nu, men jag vill fila lite mer innan jag släpper något.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

bryggapa skrev: innan jag släpper något.
Hm- kan färdig bryggverksautomatisering "for dummies" snart bli tillgängligt "på marknaden"?
Björn Petersson
Fjell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Fjell »

Det ser väldigt intressant ut, och verkligen kul att du lägger ut en projekttråd/håller oss uppdaterade! Jag har småsurfat på andra forum och tittat in regelbundet på projektets github för att hålla mig uppdaterad i några veckor innan du la upp en tråd här!
Hur kommer den att sköta den procentuella delen under koket? Kommer den pulsa elementet i olika intervaller som en pwm? Och vad är det som styr när och hur länge pumpen går igång? Är det via temperatur eller styrs det via tid så det till exempel skulle fungera med omrörning, som jag har på mitt bryggverk?

Som sagt, det ska bli kul att se hur detta slutar! Och om du skulle få in mer programmerbara stc1000 så är jag riktigt sugen på en med denna programvaran!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Tanken är att pumpen är igång under uppvärmning av mäskvatten samt under mäskning. Efter att inmäskningstemp är nådd, så larmar den, medan larmet går går fortfarande pump och termostat för att hålla tempen, när man kvitterat larmet så pausar den för inmäskning, under paus så är termostat och pump avslagen, när man mäskat in så recirkulerar man lämpligen manuellt någon liter först och sedan opausar man programmet och pumpen går igång igen och försätter under hela mäskningen. (Som sagt, det är lite mer invecklat...)
Jag kommer att ha pumpen kopplad via en LED dimmer också för att ställa ner flödet.
Har i princip bara 'skrivit ihop' mjukvaran än.... Det är säkert en del buggrättning och trimming innan den är på banan...

Fler STC:er är på ingång. Jag håller på bygger ihop dem, men det kommer ta ngra veckor innan jag är klar.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Har gjort en första incheckning av mjukvaran till projektet, finns att hitta här:
https://github.com/matsstaff/stc1000p-ovbsc/tree/work
Senast redigerad av bryggapa den fredag 2015-01-30 18:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Snyggt! Den måste nog provas...jag har ju precis rätt bryggutrustning för det. Kör ju med en sestos pid och manuell på/av på pumpen.
Jag har flödeskontroll av pumpen via kulventil nu då dimmern inte klarade att hålla igång pumpen vid låga flöden. (Den kunde stanna efter ett tag och inte komma igång utan att vrida upp dimmern till max.)

Finns det plats i minnet för både jäsning- och bryggcontrollern eller måste man flasha om, om man vill byta sw läge?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Man måste flasha om, det finns helt enkelt inte plats.
Prova gärna om du vill! Men kom ihåg att den är under utveckling, det kan finnas buggar... Men å andra sidan, hittar ingen buggarna blir dom inte rättade heller :)

Edit: Och pumpen, ja du behöver ju inte styra den via stc:n eller så kör med dimmer men maxar den, eller bara använder ett pullup motstånd och en darlington transistor istället för dimmer.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

När börjar du sälja igen Mats? Är intresserad av en stc1000Brew..
/Martin
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Läs ovan

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare