Kolsyra- och kapsyleringsproblem

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kolsyra- och kapsyleringsproblem

Inlägg av bredsida »

Judgecc skrev:Redogör gärna hur du gick tillväga när du primade ölet samt hur.. Omröring under flaskning är viktigt, efter var 4 flaska brukar jag försiktigt röra runt i tapphinken..
Varför skulle det vara nödvändigt att röra om igen? När sockret väl är löst i vätskan och har diffunderat så reverseras det inte igen.
Jag häller (sakta) ner sockerlagen i ölen och blandar försiktigt med en slev i kanske 10-20 s. Sen väntar jag ca 10 minuter och tror att sockret har diffunderat klart, dvs har samma koncentration överallt. Har funkat bra för mig.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

bredsida skrev: Varför skulle det vara nödvändigt att röra om igen? När sockret väl är löst i vätskan och har diffunderat så reverseras det inte igen.
Jag häller (sakta) ner sockerlagen i ölen och blandar försiktigt med en slev i kanske 10-20 s. Sen väntar jag ca 10 minuter och tror att sockret har diffunderat klart, dvs har samma koncentration överallt. Har funkat bra för mig.
Läs resten av mina inlägg.
Om det funkar för dig så ändra inget.. Jag skriver inget som ska följas. Jag skriver om vad som funkar för mig. Då jag i mina första 2 batcher hade ojämn kolsyra och sedan såg ett blogg inlägg från lindh så började jag med nåt liknande.. Vilket resulterade i bra resultat varje gång.. Personligen ser jag ingen anledning att vänta 10minuter eller 30min.. Jag slår i min sockerlag, låter hävertens slang skapa en virvel i hinken. Börjar tappa och rör runt 2-5ggr beroende på mitt minne per 22l batch..
Jag är färdig med denna tråd nu, ts har fått lite mer info och alla sett som funkar är bra.
gustav89
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av gustav89 »

Verkar vara lite olika hur folk gör ja kanske tar och rör om lite jag med då tråkigt att få flaskor utan kolsyra när man kämpat så hårt för det :)
bluesmike
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bluesmike »

Tackar för all info.. två flaskor fick ligga ned under dagen med lite papper under... inget läckage så det känns som att jag lyckats med kapsyleringen.. dessa två var dock väldigt lite kolsyrade så jag antar att sockerlagen inte va ordentligt utblandad... man lär sig hela tiden... nästa gång tänker jag se till att röra runt... :)
bluesmike
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bluesmike »

Tjena fick en idé säg gärna vad ni tycker.. eftersom jag troligtvis har haft problem med dåligt utblandad sockerlag, så skulle man ju kunna fylla en flaska och sedan tillsätta en korrekt uträknad mängd sockerlag med typ pipett och sedan kapsylera och vända några gånger... bra? onödigt?
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Bluesmike
Vi har kanske inte haft samma problem men vi hade en dubbel-ipa som vi knappt hade kolsyra i efter 2-3 veckor, var på väg att hälla ut dem...men vi ställde dem lite varmare o 3 veckor senare var de kanon, allihopa....

Rör endast om sockerlagen innan tappning och aldrig under, har aldrig upplevt ojämn kolsyrebild på våra flaskor, men så brygger vi endast 10-12 liters batcher...

Prova ställa dem lite varmare någon vecka ge dem tid, tålamod/tid hjälpte oss iaf...
bluesmike
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bluesmike »

Ok tack för tipset danisch, detta är en 10-liters batch, ölet har varit buteljerat exakt tre veckor idag.. ska prova att ge det lite tid o värme.. :) hade funderingar på att ställa in alla i kylen för förvaring men detta är kanske direkt olämpligt då? Vilken temp skulle du säga är "lite varmare"? :)
En annan fundering, även de öl som totalt saknade kolsyra hade bottensediment i flaska, borde inte detta tyda på att någon slags process har skett?
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

...ursäkta det sena svaret!

Hur har det gått med kolsyran?

Stod dom i 20 grader kan det räcka att ställa dom någon grad högre, runt 22-23...

Ang bottensedimentet skulle jag tippa på att det är jästslurry son lagt sig med tiden, vi får alltid lite bottensats i våra öl, fast betydligt mindre sedan vi började kallkrascha o klarna med gelatin...
Skriv svar