Kolsyra- och kapsyleringsproblem
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kolsyra- och kapsyleringsproblem
Hej bryggarvänner!
Jag har nu en bryggning på nacken och är lite konfunderad på kolsyran..
Jag gjorde en sockerlag med 5,5 g/l
Jag provade första flaskan, helt perfekt med kolsyra, jag tog en till (likadana flaskor) och i den va det i princip ingen kolsyra.. provade ännu en, denna gång en annan typ av flaska.. likadant där ingen kolsyra..
Kan det vara så att kapsylerna inte har slutit helt tätt?
Tack!
Jag har nu en bryggning på nacken och är lite konfunderad på kolsyran..
Jag gjorde en sockerlag med 5,5 g/l
Jag provade första flaskan, helt perfekt med kolsyra, jag tog en till (likadana flaskor) och i den va det i princip ingen kolsyra.. provade ännu en, denna gång en annan typ av flaska.. likadant där ingen kolsyra..
Kan det vara så att kapsylerna inte har slutit helt tätt?
Tack!
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Kolsyra- och kapsyleringsproblem
- Hur länge har de legat med med sockerlaget?
Man brukar säga att det tar minst 1-2 veckor innan man har fått kolsyra.
- De flaskor "utan" kolsyra, Pyste de något alls när du öppna dem?
- Det finns alltid en risk med kapsyler, hur känns de på? Ta en flaska och lägg den på kant, lägg lite papper eller liknande, gå tillbaka några timmar senare o se om den läcker.
Vi börjar här så får vi se
Man brukar säga att det tar minst 1-2 veckor innan man har fått kolsyra.
- De flaskor "utan" kolsyra, Pyste de något alls när du öppna dem?
- Det finns alltid en risk med kapsyler, hur känns de på? Ta en flaska och lägg den på kant, lägg lite papper eller liknande, gå tillbaka några timmar senare o se om den läcker.
Vi börjar här så får vi se
Redogör gärna hur du gick tillväga när du primade ölet samt hur.. Omröring under flaskning är viktigt, efter var 4 flaska brukar jag försiktigt röra runt i tapphinken..
Dom har lagrats två veckor med sockerlag.. har nu druckit fyra ff bara första som va ordentligt kolsyrad övriga flaskor pyste till lite grann när jag öppnade men väldigt lite... synade kapsylerna när jag satte på dom tyckte det såg bra ut då men jag ska testa att lägga en flaska ner..
Primning och buteljering gick till så här:
(Köpte ett helmaltskit så jag har följt medföljande instruktioner slaviskt)
Kokade sockerlag, hällde i det i ett tomt buteljeringskärl, häverta över ölet från jäskärl till buteljeringskärl, väntade 20min tappade sedan på flaska utan omrörning från början till slut...
Primning och buteljering gick till så här:
(Köpte ett helmaltskit så jag har följt medföljande instruktioner slaviskt)
Kokade sockerlag, hällde i det i ett tomt buteljeringskärl, häverta över ölet från jäskärl till buteljeringskärl, väntade 20min tappade sedan på flaska utan omrörning från början till slut...
Exakt så ja tänkte göra imorgon, så nu väntar jag med på svar här haha.. Det borde ju funka bra.. men hade det gått 2 veckor i rumpstemperatur nu ?
Det kommer antagligen att vara kolsyra i vissa om mina antaganden stämmer.. Att sockerlagen är dåligt blandad.. Om flaskorna stått i sanna temp och nån är kolsyrad och andra inte så är det antagligen ; sockerlagen eller som Smancho skriver.. Mitt tips är att du FÖRSIKTIGT blandar runt ölet efter var 4 flaska cirka.. Undvik att plaska och att oxidera din goda homebrew..
Kör man i grönölet över sockerlagen och gungar försiktigt lär de ju inte oxideras eftersom kolsyran lagt sig som ett lock om man gör det försiktigt, och sen låter de stå 5-10 min låter konstigt att de skulle separera efter det?
Varför vänta egentligen? Jag häller ölen på sockerlagen, rör försiktigt om en liten stund så att det blandar sig och tappar sedan. Har aldrig märkt olika kolsyrenivåer i flaskorna.. Kanske däremot har haft för dålig kolsyra i några batcher, men det beror nog snarare på för lite socker per liter.
Om du misstänker läckage är en bra variant att kränga på ballonger på några flaskor för att se om de fylls med kolsyra.
Om du misstänker läckage är en bra variant att kränga på ballonger på några flaskor för att se om de fylls med kolsyra.
- Weinkeller
- Maltrostare

Att blanda om sockerlagen ordentligt en gång räcker. Jag brukar tillsätta den efter jag hävt över ölen och blanda med häverten några snurr. Sen tappa ganska omgående på flaska.
Ja det finns lika många varianter som hembryggare.. För mig funkar min variant.. Gustav89 testa att plaska ölet och sätt det på flaska så får du se..
Naturligtvis oxiderar du inte ölen om din hävert är som den ska, du sätter slangen mot botten och du rör runt försiktigt.. Då jag klart och tydligt skrev om att röra vid var 4 öl är det såklart det jag menar.. .
Naturligtvis oxiderar du inte ölen om din hävert är som den ska, du sätter slangen mot botten och du rör runt försiktigt.. Då jag klart och tydligt skrev om att röra vid var 4 öl är det såklart det jag menar.. .
- J Andersson
- Torrhumlare

Vi hade också problem med ojämn kolsyrenivå första batcherna då vi inte rörde om under flaskningen, så jag skulle nog rekommendera att göra det.
Var fjärde flaska känns som lite overkill dock. Brukar räcka bra att röra om var femte liter ungefär. Givetvis så försiktigt som möjligt för att undvika oxidation.
Var fjärde flaska känns som lite overkill dock. Brukar räcka bra att röra om var femte liter ungefär. Givetvis så försiktigt som möjligt för att undvika oxidation.
Borde inte vissa flaskor i batchen bli rejält mycket mer kolsyrade om sockerlagen va dåligt runtblandad? Hur mycket socket pratar man om när man pratar om risk för flasksprängning?
Jo. Vilket du skrev i ditt första inlägg.
Bra kolsyra 1st. 2st nästan obefintlig kolsyra. Sen vet ju inte jag hur bra du är på att avgöra kolsyre tryck. Men beroende på flasksort så skulle jag se upp vid 3.5-4volym enheter. Men det kmr säkert nån som säger annorlunda strax. [WINKING FACE]..
När jag skrev var 4 flaska borde jag förklarat att jag anser 50cl och alltså var 2-3liter.. Men oftast glömmer jag av att röra så det blir 2-3ggr per 22liter batch.
Bra kolsyra 1st. 2st nästan obefintlig kolsyra. Sen vet ju inte jag hur bra du är på att avgöra kolsyre tryck. Men beroende på flasksort så skulle jag se upp vid 3.5-4volym enheter. Men det kmr säkert nån som säger annorlunda strax. [WINKING FACE]..
När jag skrev var 4 flaska borde jag förklarat att jag anser 50cl och alltså var 2-3liter.. Men oftast glömmer jag av att röra så det blir 2-3ggr per 22liter batch.
Jag e nybörjare så jag förstår inte riktigt vad du menar med 3.5-4 volymenheter... 
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa ... ation.html
Du ligger på runt 2.3-2.5enheter med förutsättning att ölet var 20c och att sockret blandats 5,5g/l.
Nu vet ingen.. Men tålamod är mitt svar på allt. Avvakta en vecka till å se. Ta nån öl om 2dgr är det väldigt mycket kolsyra så håll dom kalla. Inga flaskbomber vill vi ha..
Du ligger på runt 2.3-2.5enheter med förutsättning att ölet var 20c och att sockret blandats 5,5g/l.
Nu vet ingen.. Men tålamod är mitt svar på allt. Avvakta en vecka till å se. Ta nån öl om 2dgr är det väldigt mycket kolsyra så håll dom kalla. Inga flaskbomber vill vi ha..