Väldigt lågt OG

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Väldigt lågt OG

Inlägg av Drake »

gustav89 skrev:Hej ska bara skriva att ja testade med en annan termometer och min gamla visade 10c fel.. så idag bryggde jag en pale ale och fick 76% effektivetet.. körde 90 minuter på 67C sen 75C nån minut, lakade ut lite med 2 liter vatten också, testade denna gången. Nöjd är jag nu..
10 grader?? Jo, då är det klart att det blev galet. Har själv problem med termometrar som visar olika och en kvalitetstermometer står på önskelistan. Kort fråga, hur vet du att den du jämförde med visar rätt? :wink:
Om din nya termometer är att lita på så tvivlar jag på att du får ut så mycket mer jäsbart socker om du mäskar i 90 minuter jämfört med 60. Eller 30 för den delen!
gustav89
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Väldigt lågt OG

Inlägg av gustav89 »

Ja den är iaf kalibbrerad både i kokande vatten och i isvatten på jobbet (är kock) och det är av en bra modell. det är en sånn här: http://www.maetforum.se/Produkter/Tempe ... Vd9uWisWjs
Lånat hem från jobbet.
Litar mer på den än på min IKEA ugnstermometer!
Nä ska skaffa en vanlig enkel labbtermometer i glas, orkar inte med digitalt känns inte pålitiligt eller har ni förslag på bra modell.. :)
Skriv svar