Öl med Björksav

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Öl med Björksav

Inlägg av Weinkeller »

Hej,
Jag har länge druckit björksav om våren och även provat att göra vin och öl med detta som bas. Det ska vara en nyttig mineralrik dryck och jag tror att det var tack vare den som jag "botade" mina pollenallergier. Använde den som vaccin ett år och drack fyra glas om dagen i två veckor före björkpollensäsongen. Sedan dess är allergin borta och jag har mycket mindre besvär från andra typer av pollen också. Nåväl detta inlägg kommer handla om en lite speciell öl nämligen en Björksavslambik. Tanken är en lite starkare suröl där jag mäskar ölet i björksav tillsammans med lite extra vatten. Resultatet hoppas jag blir en suröl med lite drag i där restsötman från björksockret balanserar upp syran något.

Jag började med att smaka och mäta SG och pH på björksaven. Smaken är frisk med lätt sötma och lite träspån i bakgrunden.SG visade på ca 1008 vilket med korrigering av min vikt blir 1004 (den visar 1004 i vatten). Så björksaven bidrar med fyra pinnar på OG. pH var 5,6 vid 20C vilket bör betyda perfekt mäskmiljö. Normalt sett brukar jag köra med ca 60% basmalt och 40% omältat vete men testade lite andra extraktgivare som jag hade hemma. Bovete har jag bara använt någon gång tidigare men ska tydligen ge Get-liknande aromer vilket matchar bra ihop med Brettanomyces egenskaper i en Lambik. Kornflingor och råg för ökad viskositet, kropp, smak och skum. Tillsätter även lite salter för att vara säker på en bra kalciumnivå.
Bild

Receptet (22l)
25l Björksav + 6l superhårt och alkaliskt brunnsvatten, 90min kok

3,9kg Pale ale malt
1kg Bovete
1kg Kornflingor
0,55kg Krossad råg
3g Kalciumsulfat + 4g Kalciumklorid
Grumlig mäskning med BIAB.

Kok: 60 min 45g Lätt oxiderad hemodlad Northern Brewer 2% ca ~10IBU

Jäsning: WLP380 samt slattar från diverse suröl.

Mäskning:
Jag kör en variant på grumlig mäskning med BIAB. Jag gör på samma sätt i alla mina suröl. Det går till så här:
Start: 28l vätska i huvudmäsken samt 3l i sidokärl. Värm till 45C och mäska in för syrarast 15min. Sidokärlets innehåll värms till 90-100C. Tillsätt all malt och omältat, det omältade har förklistrats över natt i kokhett vatten.
Bild
2. Värm till 53C för proteinrast 15min. Efter proteinrasten tas två liter mäsk ut som jag häller i sidokärlet genom en sil för att inte få med malten. Detta värms till 90-100 igen så ingen ytterligare konvertering sker.
Bild
3. Värm till 65C för första försockringsrast i 15min. Efter denna tas ytterligare fyra liter undan till sidokärlet och kokas upp för att inte ytterligare konvertering ska ske. Mäsken blir alltså tjockare och tjockare med den här metoden och sidokärlet är nu fullt ca 9l. Mäskens pH uppmättes till ca 5,7 vid 21C vilket är ganska optimalt. Ingen justering med mjölksyra behövs alltså.
Bild
4. Värm till 72C För andra försockringsrasten 30min lång. Här syns tydligt att mäskens tjocklek har ökats.
Bild
5. Utmäskning, tillsätt sidokärlets varma vört till huvudmäsken. Detta för upp temperaturen till över 75C och säkerställer ett bra utbyte och låst sockerprofil i vörten. Efter ca 10min hissas påsen. I det här fallet var det en ganska besvärlig historia pga den stora andelen kornfligor och råg. Påsen krävde mycket pressande innan 26,5l vört med OG 1056 fås ut, en halv liter under målet men OG var det förväntade innan kok.
Bild

Koket:
Koka upp och fortsätt som efter en vanlig mäskning. Vörten var nästan mjölkig i utseendet och tjock. Kör 90min kok på den här ölen. Humlen tillsattes vid 60min och dessförinnan skummade jag av varmdruvet. OG 1067 och volym 21,5l.
Bild
Bild

Jäsning:
Kylde sedan med spiral i ca 30min och pitchade jästen runt 20C tillsammans med bottensatsen på tre goda suröl och en Orval (Oude Gueuze Tilquin à l’Ancienne kom inte med på bilden). När huvudjäsningen är över kommer jag tappa om det hela till damejeanne och låta stå ca ett år innan provsmakning och beslut. Vid omtappningen brukar jag tillsätta 0,5g/l ekkuber samt ytterligare surölsslattar om jag har tillgängligt. Siktar på att den skall nå ca 7-7,5% alkohol.
Bild


Nu är det bara att vänta då....
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Öl med Björksav

Inlägg av Jonas Johnsson »

Jäklar vilket projekt! Hur kommer man över 25 liter björksav? Är du björkuppodlare också? :)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Öl med Björksav

Inlägg av Weinkeller »

Jonas Johnsson skrev:Jäklar vilket projekt! Hur kommer man över 25 liter björksav? Är du björkuppodlare också? :)
Det räcker att ha en fet björk på tomten och jag har flera [emoji1]
Snart tappat av 40l på två dygn.
Okire
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 2
Blev medlem: fredag 2015-03-27 14:53

Re: Öl med Björksav

Inlägg av Okire »

Riktigt inspirerande beskrivning, tack för den!
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Öl med Björksav

Inlägg av assistredo »

Lite mera om björksav ( ölrecept bl.a.)

http://www.uaf.edu/files/snras/MP_04_02.pdf
Björn Petersson
androiders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: fredag 2014-08-22 14:50
Kontakt:

Re: Öl med Björksav

Inlägg av androiders »

Coolt recept!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Ännu en öl med björksav

Inlägg av Weinkeller »

Dags att strypa tappningen av björken snart men när det ändå finns färsk sav att tillgå så fick det bli en sats till idag. Valet föll på en lättare Saison för våren/sommaren. Tanken är en frisk öl där björksockret och karamellmalten balanserar upp torrheten och kryddigheten från French Saisonjästen ackompanjerad av mycket fräsch citrus och pepprighet från kryddor och humle.

Recept (23,5l):
OG 1043 (varav fyra punkter från björksaven)
FG ~ 1005
ABV ~ 5%
IBU ~ 25
Mäskning:
31l Björksav
2,5kg pale ale malt
0,7kg vetemalt
0,5kg carawheat
0,3kg havremalt
BIAB (22l+9l adderat vid utmäskning) 66C i 75min samt 75C i 10min. 3g kalciumsulfat samt 5g kalciumklorid i mäsken.
pH mäsk 5,3 vid 20C dvs lite lågt, pH på björksaven låg på 5,6.
Kok (90min):
60min 9g Comet
15min 19g Comet
5min 20g Comet, 8g Indisk Koriander, 4g Paradisfrön och 4g Kaffirblad
Jäsning:
Ca 21C omgivande temp i två dygn därefter ca 24C tills ölen är utjäst med Wyeast French Saison 3711.
Bild
Björksaven skummar när den värms upp.
Bild
BIAB-setup med krok i taket är riktigt smidigt. Andra änden på snöret knyter jag runt spishandtaget.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Öl med Björksav

Inlägg av Jonas Johnsson »

Vilken typ av socker är det i björksav?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Öl med Björksav

Inlägg av Weinkeller »

Jonas Johnsson skrev:Vilken typ av socker är det i björksav?
Det ska vara flera olika men störst del xylitol vad jag förstått. Det är iaf ojäsbart.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Öl med Björksav

Inlägg av st1 »

Grymt kul projekt!
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Öl med Björksav

Inlägg av ekstedt »

Weinkeller skrev: Det ska vara flera olika men störst del xylitol vad jag förstått. Det är iaf ojäsbart.
Det var en diskussion om detta på Beer Sweden Forum för ett tag sedan där vi kom fram till att det huvudsakligen är glukos och fruktos och en liten del xylitol (som är en s.k. sockeralkohol för övrigt). Det står helt enkelt fel på svenska Wikipedia.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Öl med Björksav

Inlägg av Weinkeller »

ekstedt skrev:
Weinkeller skrev: Det ska vara flera olika men störst del xylitol vad jag förstått. Det är iaf ojäsbart.
Det var en diskussion om detta på Beer Sweden Forum för ett tag sedan där vi kom fram till att det huvudsakligen är glukos och fruktos och en liten del xylitol (som är en s.k. sockeralkohol för övrigt). Det står helt enkelt fel på svenska Wikipedia.
Vore intressant och se en labanalys på innehållet. Svårt att hitta något fullständigt tycker jag.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Öl med Björksav

Inlägg av assistredo »

I länken jag har i mitt inlägg ovan nämns siffror från undersökningar i USA (Alaska). Där sägs att sockerhalten i saven varierar från 0,5 till 2 %. Därav 42-54 % fruktos, c:a 45 % glykos, små mängder sackaros samt att galaktos kan spåras. Xylitol nämns inte men det är ju ingen sockerart ( som ovan sagts) fastän den smakar sött. I sammanhanget kan nämnas att även andra "träsocker" (eg. sockeralkoholer) som sorbitol och mallitol används som sötningsmedel.
Björn Petersson
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Öl med Björksav

Inlägg av Jonas Johnsson »

@weinkeller Hur blev björkbärsen?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Öl med Björksav

Inlägg av Weinkeller »

Jonas Johnsson skrev:@weinkeller Hur blev björkbärsen?
Surölen behöver säkert något halvår till innan jag smakar av den.

Saisonen blev en trevlig frisk öl med lite kryddiga toner tillsammans med citrus. Mild och drickvänlig.
Skriv svar