Maltkross/kvarn

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Maltkross/kvarn

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Pilsnerkokaren skrev:Provsvarvade en vals igår, Ø65mm, 2 ingångar på gängan med gängdjup 0,8mm och stigning 14mm samt både höger och vänstergänga skuret med ett 2mms radiestål. Blev krysslettrat i kolossalformat. Sen om det fungerar får tester utvisa.
Nepp, det funka inte :( Kornen låg bara och snurrade, något enstaka korn krossades bara.
Får fräsa in några längsgående spår också så att kärnorna kan följa med drivvalsen.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Så, nu fungerar det bättre :)
Några justeringar till så ska det nog bli bra.

Bild
Det ska på några plåtar under kvarnen så det inte sprider så mycket.

Bild
1 kugghjul (längst in) för att få drivning på motvalsen och 6 krosshjul för att inte krossa för många korn på en gång.

Bild
Mellan krosshjulen är det en spalt på 0,8mm för att det inte bara ska bli mjöl, tyvärr så blev kuggarna rätt spetsiga så det skär mer än krossar där. Kuggen ser lite för djup ut också, men det är inget jag tänker ändra på. Förra bygget har större yta på kuggtoppen så där krossas kornen bättre. Men där är det bara ett kugghjul på bredden så det är lätt att krossen storknar och det blir tvärstopp om det kommer för mycket malt på en gång.

Bild
Nästa bryggning blir med krossad malt från kompostkvarnen, ska bli spännande att se hur effektiviteten blir. Jag ser redan att den inte krossar lika bra som förra bygget men arbetsinsatsen för att krossa är betydligt mindre så det talar för denna varianten.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Det dröjde inte 8 timmar innan jag inte var nöjd längre :)
Det ska ju inte vara en kuggprofil utan mer en sinuskurva som profil på krosshjulen. Kuggprofilen var en genväg men den är alldeles för djup och det fastnar onödigt mycket i den.
Så det är bara tillbaks med hjul och axlar till verkstan och gör om gör rätt.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Jag tycker MattMill Kompakt verkar vettig, kanske kan ge idéer

http://shop.humle.se/utrustning/krossni ... ll-kompakt
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

MonsterMill är ju redan upptaget så jag föreslår MaltTerminator istället. :wink:
Björn Petersson
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Är ute på tunn is eftersom jag inte hunnit prova den ännu, men jag har mina förhoppningar :)
Bild
Kuggdjupet är inte mer än 2mm nu så det bör inte fastna något, och utan skarpa hörn ska skalen klara sig igenom utan att gå i sönder.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Efter ytterligare justeringar fungerar det som jag vill, fullt ut.

Första försöket med sinuskurva var väl sådär, skalen var sönderhackade och kärnorna blev mest fint mjöl plus att valsarna inte släppte ifrån sig mjölet. Så jag ökade spalten med 0,3mm till teoretiskt 1,1mm(det är nog mindre). Jo jag fick fräsa av hjulen för att uppnå vad jag ville, kvarnen är inte ställbar.

Bild
Merparten av skalen är hela och kärnan krossad som jag vill ha den, och valsarna är rena.
En liten detalj kvar, eftersom det är ett kugghjul som driver motvalsen fastnar givetvis korn även i det. Någon form av skyddskåpa är nog inte fel.

Megamill kanske?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Kvarnen/krossen fungerar som jag hoppades med ett undantag.
Bild
Den är inte speciellt fyllvänlig :( Man får stå och fylla på efterhand, vilket jag gärna slipper. Hålet är ju inte anpassat för en vanlig tratt, så det fick bli nya studier i plåtberedning. Konor har jag berett förr men inga välvda.
Bild Bild
Svetsen är inget jag är stolt över men det kan kvitta, det är torrvara som ska vara i "tratten" Så nu kan jag fylla på malt, startar kvarnen och pysslar med annat. Första bryggningen är gjord med krossad malt, effektiviteten var som jag önskade men jag har inte kunnat smaka på resultatet ännu.

Nu kvarstår bara att övertala sambon att vi inte behöver en kompostkvarn :wink:
Fransjonsson
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Fransjonsson »

Är det någon som har provad dessa som maltkvarn?

http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=124

Den har väl knivar som hackar malten kan få ner storlek till 1 mm om man ber om det, står det på hemsidan!!
De finns ju i en massa olika utföranden och är elektriska frånbörjan till ett vettigt pris 1998 kr
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Nackdelen med denna är att den arbetar med knivar och skär sönder malten. Hembryggare vill ha så hela skal som möjligt för att underlätta lakningen och för att undvika att få smakämnen från skalen (taniner).
Samtidigt som man vill ha hela skal så tror jag på att man också vill ha så krossade kärnor som möjligt, inte småbitar för effektiviteten skull. Detta gäller inte när man använder bryggverk för då behöver man grövre krossad malt. Men fortfarande krossad, inte skuren.
Fransjonsson
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Fransjonsson »

jepp jag antog det men ville bara se om någon testat?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Det har nog provats flera gånger. Testade själv att mala med en food processer i början av min bryggarkarriär, malten blev mald. Men om det blev så bra kan jag inte säga. Maltbädden blev en enda stor kaka i botten på mäskkärlet, det var inte lätt att få den upplöst när jag skulle röra runt vill jag minnas.
Det var så tidigt i karriären att jag inte siktade på att få drickbar öl, vilket det inte blev heller. Utan jag ville bara testa olika arbetssätt, och undvika arbetsfällor och vört på golvet.
Det var bra klistrigt på golvet efter bryggningen de första gångerna :)
Skriv svar