Maltkross/kvarn

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Maltkross/kvarn

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Funderar lite kring att bygga en ny maltkross och har lite tankar som jag skulle vilja ha feedback på.
Krossa och inte mala för att få så hela skal är verkar bäst och ju större valsar desto bättre, men hur är det med 3valsvarianten? Är den bättre eller räcker det med 2 valsar?

Begränsningen i det jag kan bygga på är Ø70-80mm som drivvals och Ø30-40mm som slavvalsar. Om det blir en 3valsvariant så är tanken att ha 1,5mm spalt mellan drivvalsen och första slavvals och sen 0,8mm på den andra. Jag kan krysslettra valsarna men någonstans i mina tankar kommer det bara att riva i skalen och finfördela om man inte fuktar malten, vilket jag inte vill pga lathet.
Då återstår det att kanske fräsa grunda bottnar i valsen med en radiefräs som kan gripa i kornet men inte riva, kan beskriva det som kugghjul men med bara 0,3-0,5mm djup kugg som består av enbart en radie, motsvarande kontur behövs då i slavvalsen för att det ska fungera, eller?

Man kan kanske fräsa 0,8mm djupa spår i drivvalsen och ha slavvalsen slät och dikt mot driven och på så sätt krossa, och då skippa den andra valsen.

Är ni med på hur jag tänker?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: Maltkross/kvarn

Inlägg av assistredo »

Ju större valsar destå mindre "lättring" el.dyl. behövs. Jag läste för några år sedan om amerikanska hembryggare som gjöt något större valsar i betong. Ytan på dessa var tillräckligt sträv för att inte behöva mönstra dem särskilt. Trevalsars är ju en kompromiss för att efterlikna fyrvalsar men endast behöva drivning på ett valspar. En kreativ bryggMcGyver behöver ju inte vara begränsad till tre valsar. Man får ju vid stora valsar också tänka på att dra ner på varvtalet i drivningen i motsvarande grad.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Tackar.
Det är en kompostkvarn som ligger lite pyrt på det, stark, långsam och med uppsamlingslåda. Ska "bara" få plats med valsarna i kvarnhuset :)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Spännande!

Själv satte jag en motor på min kvarn för inte så länge sedan.
Funkar på det stora hela bra, men motorn är för långsam tycker jag, gissar 40-50 rpm. Hur många rpm har din tilltänkta motor? (Kompostkvarnar brukar väl ligga på typ 40 rpm)

Och om du inte det redan finns på kvarnen: backväxel är en bra ide.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Har ingen aning men det är en sån som tuggar/krossar pinnar. Den är en 240v men är så pass stor att den måste köras på en 16 amp säkring. Var inne på humle och tittade på maltkrossar och det som finns är inte billigt :)
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Kan någon beskriva skillnaden på krossningen mellan två och tre valsar? Alltså i praktiken. Jag har en Kinakross för 800 kr och jag tycker den ger en bra krossning och bra utbyte. Ser ingen större skillnad mot färdigkrossad malt (vet dock inte vad tex Malt Magnus krossar med).
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Har funderat en del på detta och med en 4 vals som egentligen är 2 kvarnar i följd så krossas malten lätt i första kvarnen med 1,5mm spalt, skalet skadas inte så mycket och kärnan friläggs. När sen den "skalade" kärnan krossas i andra kvarnen med spalt 0,6-0,8mm så kommer skalet att slinka igenom utan att bli mer skadat.
En 3 valskvarn är som assistredo skriver en lågprisvariant eftersom den maler med samma drivvals mot de två andra valsarna som då har individuella inställningar.

Har du en 2 valskvarn så får du kompromissa och ställa så snålt du kan utan att skalen blir alltför skadade, men ändå få kärnorna så finfördelade som det går. Man kan fukta malten lite för att få ett segare skal och då kan man ställa kvarnen lite tajtare men ändå få relativt hela skal. Risken är bara att det blir för blöt och hela kvarnen kletar ihop så det är inget som rekommenderas.

Alla hembryggares våta dröm borde isåfall vara ett helt intakt skal och en totalt krossad kärna efter krossning för maximalt utbyte. Nu funkar inte det för lakningen blir nog en mardröm med skal och mjöl i en enda gegga.

Skulle gissa att det går utmärkt att krossa 2 gånger i en vanlig maltkvarn med ändring av spalten, men jag tvivlar på att det är lönt rent ekonomiskt för en hembryggare. Maltmagnus säljer dubbelkrossad malt, men om han krossar i två enskilda kvarnar i följd eller låter malten gå igenom 2 gånger i samma vet jag inte.
Förmodligen använder han 2 kvarnar, rätt meningslöst annars.

Att malningen är viktig för större bryggerier förstår jag, att ha en effektivitet på 75 eller 90% gör står skillnad rent ekonomiskt, det är ju 30% större utbyte utan någon insats.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Om du vill utöka din hobbyverksamhet skulle du nog kunna sälja ett antal kvarnar till oss prylnördar :).
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Provsvarvade en vals igår, Ø65mm, 2 ingångar på gängan med gängdjup 0,8mm och stigning 14mm samt både höger och vänstergänga skuret med ett 2mms radiestål. Blev krysslettrat i kolossalformat. Sen om det fungerar får tester utvisa.
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av fajsen »

Hej.du brukar ju lägga upp bilder.skulle vilja se nu också. :wink:

mvh fajsen
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Kan inte lägga ut bilder på prylar som bara är test, då hade jag fyllt forat med allt möjligt :) Men det gör jag redan, så det är kanske inte skulle bli någon skillnad :oops:

Diskade flaskor igår, och funderade. Skulle diskmaskinens pump klara av att trycka ut diskvattnet i säg 25 rör som man trär flaskor på? Alltså att man skulle svetsa ihop en ny diskvagn till diskmaskinen med ställ för 25 flaskor, som man bytte till när det var dags för flaskdiskning. Det får ju bli någon form av adapter mellan vagnen och utloppsröret från pumpen, efter att man tagit bort sprutpropellern. Skulle vara en dröm men allt hänger på att pumpen klarar av det.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Antagligen, har såna vagnar i diskmaskinerna på labbet, tycker de ser ut att vara vanliga diskmaskiner.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Den kan jag verkligen betala en slant för. pwbade 90 flaskor igår i duschen med påföljande flaskborste och sköljning. Det är det tristaste med bryggningen
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Brewsnail skrev:Antagligen, har såna vagnar i diskmaskinerna på labbet, tycker de ser ut att vara vanliga diskmaskiner.
Om man pluggar utloppet i taket på diskmaskinen, så behöver man inte ens ha stängd lucka. Vet inte hur många dysor det sitter i propellern, men antalet överstiger nog 25 och trycket i dom är nog tillräckligt. Får nog göra lite tester när projektlistan börjar tunnas ut,
men först en rejäl maltkross :)
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Här om svenskt betongbygge förresten.

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... oss#p32797
Björn Petersson
Skriv svar