hjälp med jäst

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
gustafjosefsson
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2014-11-03 23:42

hjälp med jäst

Inlägg av gustafjosefsson »

Tjena,

bryggde första lagern i helgen, hade räknat om receptet för att det var större än vad jag fick plats med, men räknade fel på hur mycket vi behövde laka ur, och fick ett og på 1.074 (enl. receptet skulle det vara 1.055)

Hur som helst bestämde vi oss för att låta det vara, kylde och hällde i ett rör Oktoberfest Lager WLP820 till cirka 17L vört. Det har dock inte startat någon jäsning än, har ett likadant rör med jäst liggande i kylen, borde jag slå i det med? borde jag väcka igång det innan på något vis isåfall? Eller är det kört så det bara är att hälla ut skiten? :cry:
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: hjälp med jäst

Inlägg av Judgecc »

Använd mrmalt lr yeastcalculator.com. Alltid!! Lätt att få översikt där.. Jag hade absolut gjort en förkultur o slängt i.. För högt OG o för mycket öl för det stackars jäströret
gustafjosefsson
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2014-11-03 23:42

Re: hjälp med jäst

Inlägg av gustafjosefsson »

Judgecc skrev:Använd mrmalt lr yeastcalculator.com. Alltid!! Lätt att få översikt där.. Jag hade absolut gjort en förkultur o slängt i.. För högt OG o för mycket öl för det stackars jäströret

Ok tack för snabbt svar! Har insett nu med att man ska använda någon av dessa verktyg och kommer göra så i framtiden! Jag har bara ett sådant jäsrör hemma, ingen magnetomrörare, inga maltextrakt (tror jag det hette?) hur länge klarar sig vörten att stå som den gör nu? Hinner jag beställa hem grejer? Eller är det bättre att bara få i jästen snabbt? Hur kan jag annars göra förkultur på det jag har hemma?
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: hjälp med jäst

Inlägg av Judgecc »

Det går bra att göra förkultur utan magnetomrörare. Finns alternativet shake lr liknande på malty. Det går helt enkelt ut på att du skakar förkulturen så ofta du kan, några ggr om dagen. En desinficerad petflaska med ej åtdragen kork blir bra till detta, bara skruva på korken o skaka/snurra sen lossa på den igen.. Utan DME/Maltextrakt kan jag tyvärr inte hjälpa dig.. Har du malt kvar kan du ju göra nån minivört av det.. Ta nån liter lr två från jäshinken, tyvärr lite starkt men jag tror inte det ska vara några bekymmer att kicka igång ett helt jäsrör på..
Jag personligen ser inga problem med att låta ölet stå o vänta några dagar innan du repitchar det. Har ni skött all hygien bra så ska det inte ha någon betydelse alls..
gustafjosefsson
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2014-11-03 23:42

Re: hjälp med jäst

Inlägg av gustafjosefsson »

Ok, tusen tack för hjälpen! Då får det nog bli att beställa maltextrakt direkt! Tur att maltmagnus är snabba på att leverera ☺ än en gång, tack för snabba svar!
gustafjosefsson
Delmäskare
Delmäskare
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2014-11-03 23:42

Re: hjälp med jäst

Inlägg av gustafjosefsson »

Hej igen, jäsningen har nu hoppat igång, det bubblar för fullt, men kommer det orka jäsa ner den till rätt fg med bara den jästen eller borde jag fixa grejer och göra förkultur på det andra jäsröret ändå?
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 523
Blev medlem: tisdag 2007-02-06 13:46
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: hjälp med jäst

Inlägg av svensson.lu »

Ta i jästen nu och skippa förkulturen den här gången!
Det är nu du behöver jästen och inte om några dagar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Sv: hjälp med jäst

Inlägg av Judgecc »

svensson.lu skrev:Ta i jästen nu och skippa förkulturen den här gången!
Det är nu du behöver jästen och inte om några dagar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
+1.
Har det börjat med första jästen så dynga i nästa..
Skriv svar