Vatten efter kok
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Vatten efter kok
Hej jag glömde fylla upp med vatten till rätt volym efter kok. Satte igång jäsningsprocessen. Är det försent att hillsätta vatten nu? Kan man göra det vid skundärjäsning?
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Re: Vatten efter kok
Du kan späda i jäshinken, ju förr desto bättre. Se bara till att koka vattnet ordentligt först så du inte infekterar det hela. Koka och tillsätt när det svalnat.
Retsticka men ingen taskvört
Eller så chansar du och späder direkt från kran. Har själv gjort det flertalet gånger utan infektioner. Det är en kalkylerad risk man tar.
Precis som Bee skriver så kan man späda med kranvatten, i synnerhet om man har kommunalt vatten. Det innehåller i princip inga bakterier alls.
Vatten efter kok
Vad händer om man inte späder efter kok?
Jag missade det i söndagens ESB-bryggning. Fick knappt 9 liter i jäshinken. Skulle varit 10.
Sent from my iPad using Tapatalk
Jag missade det i söndagens ESB-bryggning. Fick knappt 9 liter i jäshinken. Skulle varit 10.
Sent from my iPad using Tapatalk
Då får du antagligen ett lite starkare och kraftigare öl än du tänkt dig.
Stämde OG? Låt det vara... annars kan du ju späda tills du får rätt OG
Så skulle jag se det...
Så skulle jag se det...
// Jonas
Som falken skriver så skulle jag titta på om OG stämde med vad mitt bryggprogram räknat fram, om det behöver spädas med så lite som 1 liter så skulle jag gjort detta i samband med att jag tappade upp det på flaska.