Regularorhjälp

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Regularorhjälp

Inlägg av Goblintroll »

Hej folk.

jag har en sån här regulator Bild
som ni ser så är det ganska svårt att ställa i ett korrekt tryck eftersom manometerklockan har så stora steg. Förstår ni hur jag menar?

Min fråga är: kan jag bya manometerklocka till en som är lite finkänsligare? jag har ju väldigt lite användning av en klocka som går upp till 30 bar.
Det skulle ju räcka gott med typ 5 bar.

//Jonas
Beer, so much more than just a breakfast drink.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Regularorhjälp

Inlägg av niklas_n »

Det skall inte vara några problem. En vanlig manometer med 1/4"-gänga passar där den gamla sitter. Troligtvis får du dra ett par varv med gängtape på den.
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av fajsen »

Hej.om jag inte minns fel så sitter det en packning mellan manometer-regulator i aluminium.
byt den istället för gängtejp.

mvh fajsen x-röris
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

fajsen skrev:Hej.om jag inte minns fel så sitter det en packning mellan manometer-regulator i aluminium.
byt den istället för gängtejp.

mvh fajsen x-röris
I min var det en fiberpackning som vart skit när jag skruvade loss min, hittar man en passande packning så är det nog bättre att sätta dit en sån istället för gängtape. Även om gängtapen gör sitt jobb.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Det är väl inte så bra med gängtape där det är 60 bars tryck, särskilt när man skruvar av och på vid varje fyllning. Mina packningar är av hård plast, jag tror jag fick dem från Humlegården en gång fastän de inte hade den i det ordinarie sortimentet. Det är svagt att det ska vara så svårt att hitta en sån här förbrukningsartikel (den räcker dock rätt länge) här hemma. Där det säljs svetsutrustning borde det finnas.

Här dock packning från en tysk shop (säljer akvarieutrustning dock betydligt mer CO-prylar- adaptrar mm - än hos bryggbutiker)

http://www.us-aquaristikshop.com/co2-di ... hwarz.html
Björn Petersson
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Men han ska ju bara byta på lågtryckssidan så så länga han inte skuvar upp mer än vad den nya manometern klarar (5-6) bar så bör det inte vara några problem...
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

knox skrev:Men han ska ju bara byta på lågtryckssidan så så länga han inte skuvar upp mer än vad den nya manometern klarar (5-6) bar så bör det inte vara några problem...
Jag tror att Björn refererade till att det är gängtape även på kranen på bilden. Vilket är lite märkligt.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

niklas_n skrev: Jag tror att Björn refererade till att det är gängtape även på kranen på bilden. Vilket är lite märkligt.
Just det, det gällde inte bytet av "klockan" utan anslutningen till tuben.
Björn Petersson
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Jag har sett flera videos på tuben där folk förespråkar att det skall vara tape där. Den gör ju ingen nytta eftersom det är inte gängorna som tätar.
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

assistredo skrev: Just det, det gällde inte bytet av "klockan" utan anslutningen till tuben.
ah my bad ;)
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av fajsen »

Hej.man använder alltid packningar där det suttit packningar.gängtejp är för lallare å bönder i lagården! lol
var bara tvungen.gängtejp är på sin höjd en nödlösning.detta skriver jag som skadad x-röris.dvs sett för mycket som folk inte skulle ha gjort.
det ska vara lin å smack alt linolja.allt old school.lol
så ta detta med glimten i ögat.

mvh fajsen x-röris :wink: :wink:
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Gängtejp är dock jävligt smidigt i temporära eller löstagbara system, det är inte lin ;)
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Gängtape är bra till vissa applikationer, som tryckluft och fjärrvärme där linet inte pallar värmen.
Fördelen med lin är att det går att backa ett helt varv och det är fortfarande tätt, om man linat som man skall. Gäbgtape går inte att backa en millimeter innan det läcker.
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av fajsen »

]Gängtape är bra till vissa applikationer, som tryckluft och fjärrvärme där linet inte pallar värmen.
Fördelen med lin är att det går att backa ett helt varv och det är fortfarande tätt, om man linat som man skall. Gäbgtape går inte att backa en millimeter innan det läcker.[/quote]

EDIT fajsens svar # halft varv max på backning på lin # mitt svar helst inte mer en ett kvarts varv.+ vem fan använder gängtejp på fjärrvärme,möjligen provisorist som luftning # fj/värme som kan bli 110-112 gr/c å upptill 10 kg llr över i tryck.annars är det svetsfog som gäller på all fjärrvärme.who are you kidding.håll dig till gängtejp om du vill.just nu har du retat upp en gammal röris som, precis som du.du tror att alla kan....alla kan inte .det har jag sett.å jag har många ggr sagt ,gör om gör rätt.krappa inte med saker du inte med 100% klarar av.har jobbat allför länge, för att se vad gds#are ställer till det med.vet man inte till 100% vad man håller på med ,så lägg ner.#andra hjälper mig brygga öl .å jag hjälper till å dricka.det är jag duktig på.men ngnting annat än rörmokeri säger jag inte att jag KAN.möjligtvis mecka, :wink:

EDIT2 efter ett hjärnsläpp till av ilska över att du inte tar yrkesfolk på allvar. så kom jag på var du sett gg tejpen!!!!!! jo på den proppade luftningen på svets ventilen dvs sekundär sida=icke trycksatt sida.gds-are inom yrket gör mig jvligt lack.

mvh fajsen x-röris
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

fajsen skrev:
EDIT fajsens svar # halft varv max på backning på lin # mitt svar helst inte mer en ett kvarts varv.+ vem fan använder gängtejp på fjärrvärme,möjligen provisorist som luftning # fj/värme som kan bli 110-112 gr/c å upptill 10 kg llr över i tryck.annars är det svetsfog som gäller på all fjärrvärme.who are you kidding.håll dig till gängtejp om du vill.just nu har du retat upp en gammal röris som, precis som du.tror att alla kan....alla kan inte .det har jag sett.å jag har många ggr sagt ,gör om gör rätt.krappa inte med saker du inte med 100% klarar av.har jobbat allför länge, för att se vad gds#are ställer till det med.vet man inte till 100% vad man håller på med ,så lägg ner.#andra hjälper mig brygga öl .å jag hjälper till å dricka.det är jag duktig på.men ngnting annat än rörmokeri säger jag inte att jag KAN.möjligtvis mecka, :wink:

mvh fajsen x-röris
Innan du brusar upp och gör bort dig allt för mycket så bör du tänka på vad du skriver. Jag har själv jobbat som VVS-montör och är numera VVS-ingenjör så jag vet vad jag pratar om. Fjärrvärmen är dimensionerad för +120°C och 16 bars tryck i Sverige. Jag vet mycket väl att man svetsar fjärrvärme och det är ofta krav på att svetsarna skall röntgas. Eftersom du också verkar vara expert så antar jag att du vet att det finns gängade komponenter på fjärrvärmen, såsom termometrar, givare och manometrar, dessa komponenter skall man inte täta med lin då linet kommer att brinna upp inom en snar framtid.
Skriv svar