Svenska mikroöl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Svenska mikroöl
Det lär finnas över 100 bryggerier och gissningsvis minst 5 gånger så många öl i Sverige. Det måste finnas guldkorn. Jag kommer att leta tills jag hittar dem, men ingen tur ikväll.
3 mikroöl testade:
Hantverksbryggeriet Bödeln Ipa: Flaskan svämmade över av all kolsyra. Doft och färg är jag mindre intresserad av men smaken var sur och unken. Något måste vara fel, har för mig att denna var god. Betyg: Vask.
Brygghuset Finn Brown Ale. Genomträngande och lite sur jästsmak som tar överhanden , ingen kolsyra vilket det kanske inte ska vara.? Nja, vet inte om denna flaska var ok? Inte bättre än min egen Brown Ale från i våras iaf, vilket inte är ett gott betyg. Betyg: Nja, gillar inte. 1/2 flaska vaskades.
Höganäs bryggeri Twisted Twin. Befriande att slippa smaka ett misslyckat jästexpriment. Mycket humle och mycket frukt, citrus inte minst. Kvällens bästa öl. Betyg: ca 2,5-3 av 5 (vill nog ha lite mer komplex humleprofil i mina dipa, citrus lite för dominerande, men ändå god)
Sökandet fortsätter. Har ni tips på nåt värt att beställa så posta gärna.
/Anders
3 mikroöl testade:
Hantverksbryggeriet Bödeln Ipa: Flaskan svämmade över av all kolsyra. Doft och färg är jag mindre intresserad av men smaken var sur och unken. Något måste vara fel, har för mig att denna var god. Betyg: Vask.
Brygghuset Finn Brown Ale. Genomträngande och lite sur jästsmak som tar överhanden , ingen kolsyra vilket det kanske inte ska vara.? Nja, vet inte om denna flaska var ok? Inte bättre än min egen Brown Ale från i våras iaf, vilket inte är ett gott betyg. Betyg: Nja, gillar inte. 1/2 flaska vaskades.
Höganäs bryggeri Twisted Twin. Befriande att slippa smaka ett misslyckat jästexpriment. Mycket humle och mycket frukt, citrus inte minst. Kvällens bästa öl. Betyg: ca 2,5-3 av 5 (vill nog ha lite mer komplex humleprofil i mina dipa, citrus lite för dominerande, men ändå god)
Sökandet fortsätter. Har ni tips på nåt värt att beställa så posta gärna.
/Anders
Re: Svenska mikroöl
Felaktig beskrivning av Twisted Twirl, smaklökarna i chock från tidigare öl skyller jag på. Smakar massor av Ananas och annan exotisk frukt, gott. Helt klart bra, om än inte värt det ganska höga priset (50-60 spänn har jag för mig).
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

- Inlägg: 138
- Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21
Re: Svenska mikroöl
Twisted Twin dIPAn är fenomenal enligt mig. 50 spänn för en halvliter inte så farligt för den kvaliten 
Re: Svenska mikroöl
Har haft samma upplevelse med den.MrAnders skrev:Brygghuset Finn Brown Ale. Genomträngande och lite sur jästsmak som tar överhanden , ingen kolsyra vilket det kanske inte ska vara.? Nja, vet inte om denna flaska var ok? Inte bättre än min egen Brown Ale från i våras iaf, vilket inte är ett gott betyg. Betyg: Nja, gillar inte. 1/2 flaska vaskades.
/Anders
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

- Inlägg: 138
- Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21
Re: Svenska mikroöl
Brewsnail skrev:Brygghuset Finn Brown Ale. Genomträngande och lite sur jästsmak som tar överhanden , ingen kolsyra vilket det kanske inte ska vara.? Nja, vet inte om denna flaska var ok? Inte bättre än min egen Brown Ale från i våras iaf, vilket inte är ett gott betyg. Betyg: Nja, gillar inte. 1/2 flaska vaskades.
/Anders
Har haft samma upplevelse med den.
Har hört många som haft samma upplevelse som er med den
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Svenska mikroöl
Bästa Fatöl Alla Kategorier SBWF 2014. Så, hur gick det till?
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

- Inlägg: 138
- Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21
Re: Svenska mikroöl
Kan ju vara varierande kvalitet på batcherna alternativt något i flaskningsprocessen som inte är optimalt
Re: Svenska mikroöl
Jag har upplevt att många mikrobryggda öl smakar betydligt bättre på fat än på flaska, så det kan nog ligga något i det.Ölofsson Brewing skrev:Kan ju vara varierande kvalitet på batcherna alternativt något i flaskningsprocessen som inte är optimalt
Re: Svenska mikroöl
Jag gillar ShipFaced IPA från Train Station Brewery. Blev bästa svenska flasköl på SBWF 2014 så nog inte enbart jag som tycker det
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Svenska mikroöl
+1Brewsnail skrev:Har haft samma upplevelse med den.MrAnders skrev:Brygghuset Finn Brown Ale. Genomträngande och lite sur jästsmak som tar överhanden , ingen kolsyra vilket det kanske inte ska vara.? Nja, vet inte om denna flaska var ok? Inte bättre än min egen Brown Ale från i våras iaf, vilket inte är ett gott betyg. Betyg: Nja, gillar inte. 1/2 flaska vaskades.
/Anders
Min var kolsyrad men det är ingenting jag köper igen.
Deras apa var enligt mig ingen höjdare heller tyvärr. Tunn och på tok för klent humlad, smaka "gammalt"
De kanske inte fått ordning på utrustningen än?
Re: Svenska mikroöl
Ingen aning, för den jag testade på SWBF var inte nåt jag vill drickamartinb skrev:Bästa Fatöl Alla Kategorier SBWF 2014. Så, hur gick det till?
Re: Svenska mikroöl
Shipfaced Ipa måste jag testa, tar med den i nästa beställning. Aldrig ens hört talas om bryggeriet vilket gör det ännu intressantare.
I efterhand framstår Twisted Twirl som bättre än jag fattade när jag drack. I mitt minne har jag höjt ölet rejält och måste nog testa det igen snart.
Till helgen väntar öler från Rådanäs, Skebo och Ängö bryggeri
I efterhand framstår Twisted Twirl som bättre än jag fattade när jag drack. I mitt minne har jag höjt ölet rejält och måste nog testa det igen snart.
Till helgen väntar öler från Rådanäs, Skebo och Ängö bryggeri
Re: Svenska mikroöl
Slottskällans DIPA var en nyhet för mig som jag smakade igår för första gången. Riktigt god och jag kommer definitivt beställa den igen. Skulle vara kul att testa den i en svensk DIPA-smakmatch mot Höganäs Twisted Twin och Omnipollo Nebuchadnezzar.
Re: Svenska mikroöl
Har testat Höganäs APA. En kanonöl från ett bryggeri som uppenbarligen kan sina grejor. Läggs till den korta listan av riktigt bra svenska mikrobryggerier.
Har betat av ett par mikroöl den senaste tiden och en öltyp som många försöker sig på men ingen tycks fixa är brown ale. Senast testade jag ett från ett gotländskt bryggeri, Barlingbo. Deras Bånsen brown ale är ok, men har den där unkna hembryggar-jästsmaken som sabbar upplevelsen för mig.
Har betat av ett par mikroöl den senaste tiden och en öltyp som många försöker sig på men ingen tycks fixa är brown ale. Senast testade jag ett från ett gotländskt bryggeri, Barlingbo. Deras Bånsen brown ale är ok, men har den där unkna hembryggar-jästsmaken som sabbar upplevelsen för mig.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 371
- Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03
Re: Svenska mikroöl
Lägg till Oppigårds Thurbo DIPA och Eskilstuna DIPA (tidigare Anders) så har du en helkvällMrAnders skrev:Slottskällans DIPA var en nyhet för mig som jag smakade igår för första gången. Riktigt god och jag kommer definitivt beställa den igen. Skulle vara kul att testa den i en svensk DIPA-smakmatch mot Höganäs Twisted Twin och Omnipollo Nebuchadnezzar.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se