Svenska mikroöl

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: söndag 2014-03-09 18:06

Svenska mikroöl

Inlägg av MrAnders »

Det lär finnas över 100 bryggerier och gissningsvis minst 5 gånger så många öl i Sverige. Det måste finnas guldkorn. Jag kommer att leta tills jag hittar dem, men ingen tur ikväll.

3 mikroöl testade:

Hantverksbryggeriet Bödeln Ipa: Flaskan svämmade över av all kolsyra. Doft och färg är jag mindre intresserad av men smaken var sur och unken. Något måste vara fel, har för mig att denna var god. Betyg: Vask.

Brygghuset Finn Brown Ale. Genomträngande och lite sur jästsmak som tar överhanden , ingen kolsyra vilket det kanske inte ska vara.? Nja, vet inte om denna flaska var ok? Inte bättre än min egen Brown Ale från i våras iaf, vilket inte är ett gott betyg. Betyg: Nja, gillar inte. 1/2 flaska vaskades.

Höganäs bryggeri Twisted Twin. Befriande att slippa smaka ett misslyckat jästexpriment. Mycket humle och mycket frukt, citrus inte minst. Kvällens bästa öl. Betyg: ca 2,5-3 av 5 (vill nog ha lite mer komplex humleprofil i mina dipa, citrus lite för dominerande, men ändå god)

Sökandet fortsätter. Har ni tips på nåt värt att beställa så posta gärna.

/Anders
MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: söndag 2014-03-09 18:06

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av MrAnders »

Felaktig beskrivning av Twisted Twirl, smaklökarna i chock från tidigare öl skyller jag på. Smakar massor av Ananas och annan exotisk frukt, gott. Helt klart bra, om än inte värt det ganska höga priset (50-60 spänn har jag för mig).
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 138
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Twisted Twin dIPAn är fenomenal enligt mig. 50 spänn för en halvliter inte så farligt för den kvaliten :)
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av Brewsnail »

MrAnders skrev:Brygghuset Finn Brown Ale. Genomträngande och lite sur jästsmak som tar överhanden , ingen kolsyra vilket det kanske inte ska vara.? Nja, vet inte om denna flaska var ok? Inte bättre än min egen Brown Ale från i våras iaf, vilket inte är ett gott betyg. Betyg: Nja, gillar inte. 1/2 flaska vaskades.
/Anders
Har haft samma upplevelse med den.
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 138
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Brewsnail skrev:Brygghuset Finn Brown Ale. Genomträngande och lite sur jästsmak som tar överhanden , ingen kolsyra vilket det kanske inte ska vara.? Nja, vet inte om denna flaska var ok? Inte bättre än min egen Brown Ale från i våras iaf, vilket inte är ett gott betyg. Betyg: Nja, gillar inte. 1/2 flaska vaskades.
/Anders

Har haft samma upplevelse med den.

Har hört många som haft samma upplevelse som er med den
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Inlägg: 1038
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av martinb »

Bästa Fatöl Alla Kategorier SBWF 2014. Så, hur gick det till?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 138
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Kan ju vara varierande kvalitet på batcherna alternativt något i flaskningsprocessen som inte är optimalt
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av ekstedt »

Ölofsson Brewing skrev:Kan ju vara varierande kvalitet på batcherna alternativt något i flaskningsprocessen som inte är optimalt
Jag har upplevt att många mikrobryggda öl smakar betydligt bättre på fat än på flaska, så det kan nog ligga något i det.
Användarens profilbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2014-01-22 20:09

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av PutteP »

Jag gillar ShipFaced IPA från Train Station Brewery. Blev bästa svenska flasköl på SBWF 2014 så nog inte enbart jag som tycker det ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 134
Blev medlem: måndag 2013-03-11 20:18

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av Kostir »

Brewsnail skrev:
MrAnders skrev:Brygghuset Finn Brown Ale. Genomträngande och lite sur jästsmak som tar överhanden , ingen kolsyra vilket det kanske inte ska vara.? Nja, vet inte om denna flaska var ok? Inte bättre än min egen Brown Ale från i våras iaf, vilket inte är ett gott betyg. Betyg: Nja, gillar inte. 1/2 flaska vaskades.
/Anders
Har haft samma upplevelse med den.
+1
Min var kolsyrad men det är ingenting jag köper igen.
Deras apa var enligt mig ingen höjdare heller tyvärr. Tunn och på tok för klent humlad, smaka "gammalt"
De kanske inte fått ordning på utrustningen än?
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av Brewsnail »

martinb skrev:Bästa Fatöl Alla Kategorier SBWF 2014. Så, hur gick det till?
Ingen aning, för den jag testade på SWBF var inte nåt jag vill dricka
MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: söndag 2014-03-09 18:06

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av MrAnders »

Shipfaced Ipa måste jag testa, tar med den i nästa beställning. Aldrig ens hört talas om bryggeriet vilket gör det ännu intressantare.

I efterhand framstår Twisted Twirl som bättre än jag fattade när jag drack. I mitt minne har jag höjt ölet rejält och måste nog testa det igen snart.

Till helgen väntar öler från Rådanäs, Skebo och Ängö bryggeri
MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: söndag 2014-03-09 18:06

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av MrAnders »

Slottskällans DIPA var en nyhet för mig som jag smakade igår för första gången. Riktigt god och jag kommer definitivt beställa den igen. Skulle vara kul att testa den i en svensk DIPA-smakmatch mot Höganäs Twisted Twin och Omnipollo Nebuchadnezzar.
MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 29
Blev medlem: söndag 2014-03-09 18:06

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av MrAnders »

Har testat Höganäs APA. En kanonöl från ett bryggeri som uppenbarligen kan sina grejor. Läggs till den korta listan av riktigt bra svenska mikrobryggerier.

Har betat av ett par mikroöl den senaste tiden och en öltyp som många försöker sig på men ingen tycks fixa är brown ale. Senast testade jag ett från ett gotländskt bryggeri, Barlingbo. Deras Bånsen brown ale är ok, men har den där unkna hembryggar-jästsmaken som sabbar upplevelsen för mig.
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Svenska mikroöl

Inlägg av Olsvamlarn »

MrAnders skrev:Slottskällans DIPA var en nyhet för mig som jag smakade igår för första gången. Riktigt god och jag kommer definitivt beställa den igen. Skulle vara kul att testa den i en svensk DIPA-smakmatch mot Höganäs Twisted Twin och Omnipollo Nebuchadnezzar.
Lägg till Oppigårds Thurbo DIPA och Eskilstuna DIPA (tidigare Anders) så har du en helkväll :)
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Skriv svar