Brewster

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Brewster

Inlägg av Robbix »

Recept???

Hej alla Brewster ägare!

Väntar på att min efterlängtade Brewster ska anlända med Dhl! :)))
Är helt ny på allt som är mer avancerat än lilla köksbryggeriet och undrar on det är någon som har ett eller flera utförliga recept och tips/saker att tänka på som man kan få ta del av? Visst kanske är over kill att köpa en brewster efter endast 7 tidigare kok men är liten av en sådan person som älskar att köra seriöst och upplever att det är då jag går in för fullt och fortsätter med min nya hobby. Dessutom så är öl kul att snacka å inget jag funderar på att sluta dricka å då vill jag ha min egna. ;)

Tacksam för alla tips som kan hjälpa mig att komma igång och sedan utvecklas!
Allt gott!
bbus60
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bbus60 »

Hur gör ni med Beersmith's förslag på volymer och Brewster? Det känns som att man måste sätta till mer vatten under mäskningen än vad BeerSmith föreslår eftersom det är ungefär 4 liter vatten under filtret. Med den föreslagna volymen blir det för lite för att täcka bädden ordentligt.

Och sedan undrar jag hur ni gör med spargning? Är den nödvändig när man har ett system med pump som Brewster? Om om jag ändå måste, bör jag reducera mängden vatten här givet att jag plussar på vatten under mäskningen som jag skrev ovan?

Tack!
Nybörjaren
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Nybörjaren »

@bbus60, det jag gjorde med min brewster var att skära bort en del av plasten under kanten så att malt hinken kommer längre ner i Brewstern. Efter det så kan jag köra med 3 liter per kg malt och har då ett bra flöde så att inte pumpen börja suga luft. Detta beror förstås på hur fint malet malten är, men jag brukar mala den rätt så fint.
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

bbus60 skrev:Hur gör ni med Beersmith's förslag på volymer och Brewster? Det känns som att man måste sätta till mer vatten under mäskningen än vad BeerSmith föreslår eftersom det är ungefär 4 liter vatten under filtret. Med den föreslagna volymen blir det för lite för att täcka bädden ordentligt.

Och sedan undrar jag hur ni gör med spargning? Är den nödvändig när man har ett system med pump som Brewster? Om om jag ändå måste, bör jag reducera mängden vatten här givet att jag plussar på vatten under mäskningen som jag skrev ovan?

Tack!
Eftersom det cirkulerar så får i alla fall jag täckt maltbädd när pumpen gått någon minut. Initialt är det självklart torrt på toppen, men de fyra litrarna i deadspace fyller ju på upptill snabbt, i alla fall när jag brygger.

Jag körde mäskning enligt bifogad bild senaste bryggningen, en DIPA med 7.3 kg malt.
Bilagor
Screen Shot 2014-05-10 at 22.35.49.png
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Jag har nyligen köpt en Brewster. Har inte hunnit brygga med den än men jag gjorde några volymtester med vatten idag. Jag gjorde ett test-kok med 25 liter vatten och mätte att den kokade bort ungefär 2 lite på en timme, alltså ca 8 %. Koket jag får är ju verkligen inte rullande, men som jag har förstått det ska den saken i sig inte spela någon större roll. Jag vet att man brukar säga att man ska koka bort ca 10 % för att undvika DMS-smaker. Tror ni att det är lungt med mina 8 % om jag inte brygger med överdrivna mängder pilsnermalt, eller ska jag satsa på att koka lite längre med min Brewster? 75 min? 90 min? Koket jag får är ju verkligen inte rullande, men som jag har förstått det ska det inte spela någon större roll.

EDIT: Kan tillägga att jag har isolerat grytan med liggunderlag.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Mängden vätska är inte ett mått på försvunnen DMS. Du behöver ha en vertikal rörelse i vörten som får molekylerna att komma till ytan och avdunsta. Dvs du kan ha en pump som rör runt 99°C vört för att uppnå samma sak.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Bee skrev:Mängden vätska är inte ett mått på försvunnen DMS. Du behöver ha en vertikal rörelse i vörten som får molekylerna att komma till ytan och avdunsta. Dvs du kan ha en pump som rör runt 99°C vört för att uppnå samma sak.
Innebär det att det sjudande kok som Brewstern uppnår (små bubblor som stiger från botten) borde vara tillräckligt?
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Gjorde min första bryggning med min nya Brewster i helgen och fick väldigt låg mäskningseffektivitet (40 %). Tänkte höra om ni kunde hjälpa mig att reda ut vad som gick fel.

Mitt recept såg ut så här:

Batchstorlek: 20 l

4,67 kg Pale ale-malt
0,44 kg Munich-malt
0,22 kg Cara Munich 60 L
0,22 kg Cara pils
0,22 kg Melanoid-malt

Mäskning med 15 liter vatten (snabela) 65 grader i 75 min + mash out (snabela) 76 grader i 10 minuter
Flödeslakning med 15 liter vatten.

Est Pre-Boil vol: 24,5 l
Est Pre-Boil gravity: 1065
Est Original gravity: 1075

* * *

Jag Tillsatte 11 g kalciumsulfat och 8 g magnesiumsulfat och mäskade enligt receptet. Upplevde att pumpen tuggade lite, men den fick alltid med vört att cirkulera. Lakade med 76-gradigt vatten (plus/minus några grader, antar jag), 0,5 liter per minut. Fick ut 23,5 liter vört med BG på 1038, vilket enligt Beersmith motsvarar en mäskningseffektivitet på 40 %. Försökte kompensera genom att hälla i 500 g strösocker i koket och fick upp OG till 1064. Får se hur slutresultatet blir.

Har ni någon teori om varför det blev så dålig effektivitet? Jag upplevde inte att något gick dåligt, och därför har jag lite svårt att avgöra vad jag ska förändra tills nästa bryggning. I de nyare Brewster har de bytt ut insatssilen i plats och ersatt den med en aluminiuminsats med ett IKEA-stänkskydd i botten. Kan det vara så att stänkskyddet helt enkelt är för finmaskigt? Eller måste jag börja krossa min malt själv (köpte färdigkrossad malt från Maltmagnus några dagar innan bryggningen). Borde jag har rört om kontinuerligt i mäsken (tänkte att det inte behövdes i och med att pumpen cirkulerar mäsken).

Många frågor – skulle verkligen uppskatta all typ av feedback. Jag vill verkligen komma till rätta med det här.
strundt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av strundt »

Min erfarenhet är att i alla fall min termostat var lite off från början, så jag behövde alltid sätta tempen 2-3 grader högre för att få rätt temp i mäsken. Så säg att din mäsk kanske var 62-63 grader? Det kan vara en orsak.

Sen kan annan orsak vara lakningen där jag också upplevt temperaturtapp i grytan och alltid fyllde på med lite varmare vatten, ca 80 grader, för att hålla ca 76 i grytan.

Det tredje jag kan komma på är krossningen av malten som kan ställa till det lite. Kolla så det inte är många hela korn här och där utan ordentligt genommalet. Många som köper färdigmalen malt blir besvikna över hur dålig kvaliteten kan vara vissa gånger.

Hoppas något av detta hjälper!
Hasse Basse
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hasse Basse »

En liten fundering. Vad har ni för inställningar på kvarnen? håller på testar mig fram är nere på 1,15 mm nu, tänkte prova 1,10 i veckan.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

strundt skrev:Min erfarenhet är att i alla fall min termostat var lite off från början, så jag behövde alltid sätta tempen 2-3 grader högre för att få rätt temp i mäsken. Så säg att din mäsk kanske var 62-63 grader? Det kan vara en orsak.

Sen kan annan orsak vara lakningen där jag också upplevt temperaturtapp i grytan och alltid fyllde på med lite varmare vatten, ca 80 grader, för att hålla ca 76 i grytan.

Det tredje jag kan komma på är krossningen av malten som kan ställa till det lite. Kolla så det inte är många hela korn här och där utan ordentligt genommalet. Många som köper färdigmalen malt blir besvikna över hur dålig kvaliteten kan vara vissa gånger.

Hoppas något av detta hjälper!
Insåg att jag glömde svara och tacka för de bra tipsen. Pinsamt. Tack så hemskt mycket! Det är verkligen värdefull hjälp jag får från det här forumet och i den mån jag kan ska jag göra mitt bästa för att hjälpa andra nybörjare som har frågor. I helgen ska jag göra ett nytt försök med Brewstern. Återkommer med resultat!
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Jag mäskade precis in min andra bryggning med Brewster, en imperial stout. Eftersom jag inte litar på Brewsterns egna termostat har jag köpt en labbtermometer (TFA LT-101) som jag kontrollerar med. När Brewsterns termostat visade 67 visade min termometer 62, varpå jag höjde temperaturen för att träffa rätt. Det slutade med att jag fick gå upp långt över 80 grader på Brewstern innan jag nådde mitt mål 67 på termometern. Är termostaten på Brewster totalt värdelös eller har jag fått ett måndagsexemplar?

EDIT: Jag var lite dålig på att röra om i mäsken i början, men kan det göra att det blir sådan enorm skillnad?
Skriv svar