Brewster
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Brewster
Jag är ofantligt sugen på att köpa en Brewster (http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... k-20-liter).
Någon som avråder?
Jag har inga planer att bygga något bryggverk själv.
Jag letar efter en equipment-profile för beersmith gällande brewstern, utan framgång, någon av er som satt ihop en sådan?
Någon som avråder?
Jag har inga planer att bygga något bryggverk själv.
Jag letar efter en equipment-profile för beersmith gällande brewstern, utan framgång, någon av er som satt ihop en sådan?
Re: Brewster
Brewstern är nu beställd och brewolution är kontaktade huruvida de har någon eq-profil.
Du kommer att bli nöjd...
Har själv gjort 4 st satser i min nu o har inget direkt att klaga på...
Skönt att höra Frasse!
Använder du beersmith? I sådana fall vilka värden har du fört in?
Använder du beersmith? I sådana fall vilka värden har du fört in?
Nej har inte börjat med det ännu... Köpt appen men inte tagit mig tid ännu... Kör excel istället. Men återkoppla gärna om du får fram användbara data för Beersmith!
Det verkar inte finnas någon eqprofil gjord för Brewster, jag bifogar ett förslag från min sida.
Jag uppskattar feedback om jag matat in något felaktigt.
Jag uppskattar feedback om jag matat in något felaktigt.
Hej. Testade att mäta min Brewster. Fick en maxvolym på 27,7 liter och då var det nästan så att ytspänningen började användas. Sedan bör väl det vara lite " Deadspace" ifyllt? Jag får iaf inte ut allt till jäskärlet, utan en del är kvar i grytan och kylaren...
En liten del är kvar i kylaren men kitteln är ganska lätt att tömma genom att vicka den aningen.
Hur påverkar maxvolymen ett kok såvida man inte vill maxa den?
Hur påverkar maxvolymen ett kok såvida man inte vill maxa den?
Vid "maxvolym" (1cm från ovankant, ca 27 liter) vill min knappt komma upp i kok. Då har jag ett liggunderlag i ett lager runt om, MEN inget lock. En strömförbrukningsmätare från Kjell&CO säger ca 1800w. Det är i underkant, men Brewstern är ju gjord för sjudning, snarare än kokning.
Nu kanske detta inte var vad du ville veta, men det kan vara bra att tänka på om man verkligen vill maxa maskinen. Annars är det väl så att du får späda vörten i jäskärlet om du vill ha större sats än vad Brewstern kan leverera...
Nu kanske detta inte var vad du ville veta, men det kan vara bra att tänka på om man verkligen vill maxa maskinen. Annars är det väl så att du får späda vörten i jäskärlet om du vill ha större sats än vad Brewstern kan leverera...
Fast när jag håller mig runt 20L vörtkok så kokar det ganska rejält.
Efter boil-off mätningarna igår(10L 60min med lock 100c) har jag iallafall kommit fram till att boil offen är 1L/h dvs 10%.
Efter boil-off mätningarna igår(10L 60min med lock 100c) har jag iallafall kommit fram till att boil offen är 1L/h dvs 10%.
Du skall koka utan lock, möjligvis med en liten del av öppning täckt, men inte med locket helt på.pbodenhem skrev:Fast när jag håller mig runt 20L vörtkok så kokar det ganska rejält.
(Kokar du med locket helt på kommer du få mycket felsmaker t ex dms, framförallt om du använder pilsnermalt, ångan från koket för med sig massa flyktiga smaker och aromer som du inte vill stänga inne)
Det kan du skriva in på Loss to trubb & chiller i din profil, men det är inte deadspace.Grayscale skrev: Hej. Testade att mäta min Brewster. Fick en maxvolym på 27,7 liter och då var det nästan så att ytspänningen började användas. Sedan bör väl det vara lite " Deadspace" ifyllt? Jag får iaf inte ut allt till jäskärlet, utan en del är kvar i grytan och kylaren...
(Deadspace är om man har utrymme där vatten inte kommer åt malten, t ex om man använder t ex Bielmeier med silinsatsen som mäskningsmetod)
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Tack för tipset, då blir det nya mätningar idag!
Givetvis kan du ha på locket fram tills det börjar koka om du vill, det skyndar ju på lite
och kräver lite passning
J: Mexican RIS
Givetvis ska det vara i fältet "Loss...". Hade inte riktigt vaknat när jag skrev detta. Sovmorgon du vet...
Mätningarna klara:
Boil off på 10L - 2,7L dvs 27%
Boil off på 10L - 2,7L dvs 27%