Jäsa i mjuk vatttendunk?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

carlaj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Jäsa i mjuk vatttendunk?

Inlägg av carlaj »

Hej

Jag står inför min första riktigt ÖL jäsning och har lite funderingar kring jäskärl då jag vill kunna reglera in jästemperatur. Har ställt första jäsningen på ca 10L i lägenheten men är för varm i min lägenhet trots att värmen är avstängd. Överallt i lägenheten är det ca 23-24grader varmt.
Så glad i jäsning som jag nu är efter en kurs på Monks och efter att ha blivit hemsänd med en dunk vört därifrån är jag lite orolig, vilket väckt uppfinnarjocke i mig.

Har på Ebay beställt en STC-1000 termostat för att kunna reglera temperaturen men har inte skaffat något ytterligare jäskärl ännu.
Min tanke är att till nästa sats koppla ihop STC-1000 med en kyl/värmebox av denna typ: http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... box-p48300

Bild

I kylboxen tänkte jag knöka ner 1 mjuk Vattendunk. Har sett sådana på Biltemas hemsida. Eftersom de är till för vatten kan jag då anta att de även är livsmedelsgodkända och duger att brygga i?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... ran-26442/

Bild

Jag utgår ifrån att det inte är så bra att hälla vörten direkt i kylboxen och tänkte därför att en mjuk dunk borde gå att forma.
Plasten i kylboxen lär knappast må bra av vörten och jag antar vidare även att kyl/värmeförmågan minskar drastiskt eftersom luften inte kan cirkulera om vätskan ligger och skvalpar direkt i.

Vad tror ni om vattendunkens lämplighet?
Har någon gjort på ett liknande sätt och vad har ni för erfarenheter att dela av det?

tack för förhand :D
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Jäsa i mjuk vatttendunk?

Inlägg av Patrik-b »

Annars är standardsvaret skaffa ett litet kylskåp. Men i lägenhet kan det ju vara platsbrist.
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Det funkar nog, det är ju värt att testa i alla fall ;)
carlaj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av carlaj »

Patrik-b skrev:Annars är standardsvaret skaffa ett litet kylskåp. Men i lägenhet kan det ju vara platsbrist.
jag har ju dessvärre plastsbrist.
Dessutom kommer jag troligen bara jäsa 10L åt gången då kokningen kommer vara 20L som jag och en vän kokar tillsammans.
Vi är inte så stora i konsumtionen så mer lite är just nu iallafall kanske inte nödvändigt.

En beggad kyl på Blocket kostar ca 300-800kr när jag kikar runt och den tar ju för mycket plats. För samma peng tänkte jag att jag kunde få en mer smidig lösning med en kylbox. Dessutom om jag väljer att ha den på balkongen så kan jag slå på värmning när det börjar bli kallt.

Har någon provat att jäsa i mjuk vattendunk av modell ovan?
johansjogren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av johansjogren »

Kul att jag inte är ensam om iden :) kan tänka mig att den mjuka dunken kan vara svår att få ren efter bryggningen men det är väl ett mindre problem.. Jag har kommit en bit på vägen med mitt nu men jag är inte riktigt klar för bryggning än. Väntar någon vecka till.
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av aleandrowest »

Kan tipsa om att köra de små jäsdunkarna, 15 l, i ett minikylskåp från biltema. Tar inte mycket plats och funkar att ha framme även om det inte är överdrivet snyggt... Funkar perfekt för jäsning av allt kring 10 l. http://biltema.se/sv/Hem/Kok/Utrustning ... 0-V-84110/ http://maltmagnus.se/utrustning/jasning/jashink15l
IPA
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av IPA »

Har kört denna setup med Biltemas kylbag - STC-1000 - 10 l vattendunk med blower i (allt inhandlat på Biltema utom STC:n)

Funkar kanon, men man tjänar på att hjälpa till med lite kylklampar, så behöver inte kylboxen kämpa så vid högkrausen.

Nu har jag kylskåp kompletterat med värmeslinga i stället (kör med blower här också, tycker det känns säkrare).

Ska köpa en STC-1000 till och köra parallella jäsningar med boxen och kylskåpet.

Glöm inte att kalibrera din STC-1000 mot en bra termometer först, typ. så här:

Sätt tempgivaren från STC:n utanpå jäskärlet, tejpa och utanpå tejpen sätter du isolering (liggunderlag funkar fint)

Droppa i en tempsensor i vattnet (jag valde 20 C som börvärde och lät stå ett dygn med kyla på, alt. låter du dunken stå i rumstemp), justera STC:n tills den visar samma som din andra tempgivare i dunken.

Valde att lita på min sprittermometer i glas för kalibrering, men en termometer avsed för K-givare är mer exakt (samt mycket användbar vid framtida bryggningar).
Senast redigerad av IPA den söndag 2014-09-14 10:16, redigerad totalt 1 gång.
IPA
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av IPA »

aleandrowest skrev:Kan tipsa om att köra de små jäsdunkarna, 15 l, i ett minikylskåp från biltema. Tar inte mycket plats och funkar att ha framme även om det inte är överdrivet snyggt... Funkar perfekt för jäsning av allt kring 10 l. http://biltema.se/sv/Hem/Kok/Utrustning ... 0-V-84110/ http://maltmagnus.se/utrustning/jasning/jashink15l

Jula har 15 liters hinkar godkända för livsmedel för halva priset, men M M:s hink är nog kraftigare.
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Juka verkar tyvärr ha slutat med sina 15l hinkar.
Ärlans hembryggeri
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

I Brygg Öl boken rekommenderas 30l-hinkar till 10l satser. Just sayin....
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av aleandrowest »

Lindh skrev:I Brygg Öl boken rekommenderas 30l-hinkar till 10l satser. Just sayin....
Stallär mig starkt frågande till varför. Har sedan övergång från 30- till 15-litershink kunnat jäsa batcher på upp till 12 l utan problem. Har då svårt att se vad det finns för anledning att jäsa ännu mindre volymer i större kärl. Ser inte att det finns någon nackdel med att ha ett litet utrymme över vätskan, förutom om det "jäser över", vilket 10 l i ett 15 l-kärl för mig aldrig tenderat till.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sv: Jäsa i mjuk vatttendunk?

Inlägg av Judgecc »

aleandrowest skrev:
Lindh skrev:I Brygg Öl boken rekommenderas 30l-hinkar till 10l satser. Just sayin....
Stallär mig starkt frågande till varför. Har sedan övergång från 30- till 15-litershink kunnat jäsa batcher på upp till 12 l utan problem. Har då svårt att se vad det finns för anledning att jäsa ännu mindre volymer i större kärl. Ser inte att det finns någon nackdel med att ha ett litet utrymme över vätskan, förutom om det "jäser över", vilket 10 l i ett 15 l-kärl för mig aldrig tenderat till.
Ja och jag kör 20-25l i 30l utan problem..
Skriv svar