Niklas skrev:Återkommer när kopplingarna anländer och det hela är testat.
Så, nu är hela maskineriet testkört och principen är kanon. Temperaturen hölls stabilt, +/- 0,5 grader ungefär under en timme med konstant cirkulation med låg hastighet. Påsen lyftes upp, lades på ett grillgaller över hinken och trycktes till så mycket det bara gick. Ökade till kok, slängde i humle och väntade de 60 minutrarna innan PID:en ställdes ner till 93 grader, i med mer humle och whirlpoola runt i 30 minuter. Rengöra jäshinkar, ta en macka och annat småpill hinns med under tiden.
Nu kommer vi till där verkligheten avviker från den utmärkta principen

Jag körde på hela kottar vilka drogs in i pumpen lite då och då. Inget problem förrän kylningen startades och allt började lägga sig på botten. Till sist pumpades inget upp i slangen då inloppet var helt igensatt och jag fick hälla de 20 litrarna i jäskärlen under rätt mycket stänk och stön.
Så summan av det hela blir den inte helt överraskande slutsatsen att någon form av filtrering av humlen krävs. Kör man på kottar är det ju smidigt att sätta över biab-påsen igen och slänga i allt där. Kör man på pellets vet jag inte riktigt hur det ska göras, kanske är de så pass finmalda att det inte utgör något problem vid recirkulationen och samlas till slut i mitten. En bazooka är nog inte helt fel oavsett.