Behöver uppgradera: Patina eller billigt Bryggverk?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Niklas
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Behöver uppgradera: Patina eller billigt Bryggverk?

Inlägg av Niklas »

davgus skrev:Tips på bra PID med tillhörande SSR och kylfläns mottages tacksamt. Helst från eBay (djungel).
Jag har inte kört min Sestos PID i skarpt läge men enligt denna tråd ska modellen D1S-VR-220 vara en kopia av den amerikanska Auber SYL-2342 fast för en betydligt billigare peng.
Här är PID:en och här är instruktionen till Aubers version som förklarar inställningarna mer utförligt.

Gällande relä vet jag inte vad som är att föredra, detta köpte jag och där ingick kylfläns. Min pappa, som sysslar med sånt här i arbetet sa att det skulle duga bra så tills jag testat det tror jag på det.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Tack för tipset Niklas!

Jag blir ändå förvirrad över alla modeller som finns. Har läst runt på en del forum och eBay och blir bara mer och mer förvirrad över alla modeller.

En del säger att man ska undvika PID med inbyggt relä. Det talas även om olika typer av ssr DC/AC modell där AC tydligen är att föredra.

Då min kunskap är begränsad skulle jag uppskatta om någon som har en enkel och ett väl fungerande system skulle kunna visa villa saker jag ska köpa?

Jag har en bekant som är elektriker som ska hjälpa mig att koppla ihop det hela men jag vill inte besvära honom med att sitta och leta rätt saker på eBay.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

Svårt det där med ebay och uppgradering, jag håller själv på att montera stc och pump på min bielmeier plast och vet knappt vad jag köpt. :)
På bryggforum.nu håller en kille på att bygga billigt bryggverk av en jäshink. Det kanske kan vara lärorik läsning?
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=39&t=20787
Ärlans hembryggeri
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Har nu fått nästan alla delar jag beställt och håller på att förbereda bygget av apparatlådan.

Tänkte att jag skulle koppla en XLR kontakt till PT-100. Kommer detta att försämra mätningen på något sätt? Tänkte koppla med vanlig FK-kabel http://www.jula.se/fk-kabel-h07v-r-20m-403167 , funkar detta eller behövs det någon annan typ av kabel?

Funderar även över installationen av SSR med kylfäns. Måste flänsen sitta utanför lådan eller går det bra att montera den inne i lådan, funderar på att sätta in en chassifläkt för att kyla/cirkulera luften.

Åsikter mottages tacksamt!
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Skulle säga att det är onödigt att dra en så pass tjock kabel för en pt100. Köp en 4-ledare som man har till larm och telefon istället. Kjell har en för några kr/m som funkar bra. Har du en 3 eller 4 tråds givare så kompenserar den ju för kabelförlusterna själv.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

På förfrågan har jag pillat ihop ett enkelt kopplingsschema på min PID setup. Ni får klura ut vilken tåt som ska var på PIDen själva.

ANVÄND ALLTID JORDFELSBRYTARE OCH GÖR INTE DETTA OM NI INTE VET VAD NI GÖR!

Ritning finns här.

De saker jag köpt och använt är dessa.
PID, SSR och PT100 prob Första inköpet.
PT100 Proben som kom med i första paketet var bara tvåpolig, sladden alldeles för kort och den var heller inte gjord för att stoppa direkt i vätska.
SSR + Kylfläns Missade kylfänsen första gången så kylningen blev inte tillräcklig och SSRen dog efter 4 bryggningar.
Niklas
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Niklas »

Niklas skrev:Återkommer när kopplingarna anländer och det hela är testat.
Så, nu är hela maskineriet testkört och principen är kanon. Temperaturen hölls stabilt, +/- 0,5 grader ungefär under en timme med konstant cirkulation med låg hastighet. Påsen lyftes upp, lades på ett grillgaller över hinken och trycktes till så mycket det bara gick. Ökade till kok, slängde i humle och väntade de 60 minutrarna innan PID:en ställdes ner till 93 grader, i med mer humle och whirlpoola runt i 30 minuter. Rengöra jäshinkar, ta en macka och annat småpill hinns med under tiden.
Nu kommer vi till där verkligheten avviker från den utmärkta principen :roll: Jag körde på hela kottar vilka drogs in i pumpen lite då och då. Inget problem förrän kylningen startades och allt började lägga sig på botten. Till sist pumpades inget upp i slangen då inloppet var helt igensatt och jag fick hälla de 20 litrarna i jäskärlen under rätt mycket stänk och stön.

Så summan av det hela blir den inte helt överraskande slutsatsen att någon form av filtrering av humlen krävs. Kör man på kottar är det ju smidigt att sätta över biab-påsen igen och slänga i allt där. Kör man på pellets vet jag inte riktigt hur det ska göras, kanske är de så pass finmalda att det inte utgör något problem vid recirkulationen och samlas till slut i mitten. En bazooka är nog inte helt fel oavsett.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Bee skrev:Jag kokar i samma gryta.
Det är en rätt enkel koppling med PID, SSR pt-100 och jag har en 16A automatsäkring som strömbrytare, men det är lite för komplicerat för att jag ska orka rita det just nu. Det är en standardkoppling och det borde finnas schema för det på nätet. Jag recirkulerar och det håller temperaturen helt stilla
Bee mf. Hur gör ni när ni recirkulerar under mäskning? Har ni bara slangen eller någon form av spridare? Min setup pendlar väldigt mycket trots recirkulering och en enkel spridare gjord av kopparrör med massa hål i. Funderar på om det kan vara att min diptube suger för lokalt och att den vörten som värmts inte hinner fram till PT-100 sensorn innan. Det är för sent.

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag har en plastbytta i pp som jag leder ner slangen i,den står under ytan på maltbädden. Jag kör på lägsta flödet jag kan ha utan att pumpen stannar, för den är lite för snabb annars och orsakar onödigt mycket rörelse i maltbädden och ytan.

Var sitter sensorn? Min mäter mellan maltbädden och elementet. Utsuget sitter på andra sidan grytan från elementet och det är fritt flöde under maltbädden..
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Bee skrev:Jag har en plastbytta i pp som jag leder ner slangen i,den står under ytan på maltbädden. Jag kör på lägsta flödet jag kan ha utan att pumpen stannar, för den är lite för snabb annars och orsakar onödigt mycket rörelse i maltbädden och ytan.

Var sitter sensorn? Min mäter mellan maltbädden och elementet. Utsuget sitter på andra sidan grytan från elementet och det är fritt flöde under maltbädden..
Sensorn sitter nog som din ungefär, den är 20 cm och sitter i ett fäste på kanten. Övrig utrustning är likadan som ditt även lika placerad.

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Har du mätt temperaturen i bädden? Min temperatur rör sig maximalt ±1grad (mest +), men i maltbädden är det exakt set-värde.
Har du kört auto-tune sekvens med 20-25l vatten? Dina parametrar kan vara fel.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Bee skrev:Har du mätt temperaturen i bädden? Min temperatur rör sig maximalt ±1grad (mest +), men i maltbädden är det exakt set-värde.
Har du kört auto-tune sekvens med 20-25l vatten? Dina parametrar kan vara fel.
Japp jag mäter i maltbädden. Auto-turné har jag kört på kanske 18l. Får prova att köra en till. Den beter sig även kite konstigt när den värmer, trots att proben mäter SV så fortsätter den att värma en bra stund innan den slår av. Ska även prova att ta bort diptuben så att den inte suger så lokalt.

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag tror dit största problem är sensorn och PIDen. Är vattnet under bädden stabilt spelar det inte någon större roll med var diptuben sitter. Jag förusätter att du har ett ganska stort mellanrum under bädden som jag. (7l)

Om du har för lite termisk massa när den tunar kan du få lite sämre resultat. Jag körde med normal mäskvolym på vattnet + 5l för att emulera trögheten i 5 kg malt. Det funkar, men skulle kunna bli bättre.
Jag ska nog köra en auto-tune under mäskningen nästa gång. Typ gå från en syrarast till en låg försockringsrast för att få hela temp stegringen och inte gå för högt i temp under tempcyklingarna i tuningen.
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Bee skrev:Jag tror dit största problem är sensorn och PIDen. Är vattnet under bädden stabilt spelar det inte någon större roll med var diptuben sitter. Jag förusätter att du har ett ganska stort mellanrum under bädden som jag. (7l)

Om du har för lite termisk massa när den tunar kan du få lite sämre resultat. Jag körde med normal mäskvolym på vattnet + 5l för att emulera trögheten i 5 kg malt. Det funkar, men skulle kunna bli bättre.
Jag ska nog köra en auto-tune under mäskningen nästa gång. Typ gå från en syrarast till en låg försockringsrast för att få hela temp stegringen och inte gå för högt i temp under tempcyklingarna i tuningen.
Nu har jag kört ytterligare en auto-tune. Men även nu tycker jag att temphöjningen blir för kraftig. När temperaturen sjunker till ca 64,7 (SV 65) så bränner den på så mycket så att den inte stannar förrän på ca 65,7 vilket medför att den kommer upp i mer än 66 grader när det cirkulerat. Jag har bara kört en riktig bryggning med detta och då pendlade det mellan 64-68 grader. Detta tycker jag är alldeles för mycket. Nu med bara vatten pendlar det mellan 64,7 och 66.

Finns det någon inställning på PIDen där man kan ställa in tillåten avvikelse i temperaturen?

Så här ser min setup ut
Bild
Bild
Bild

Det tillböjda kopparröret är en tillfällig lösning. Tanken är att tillverka något som motsvarar denna:
Bild

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det ser ju verkligen ut precis som min setup.

Har du mätt temperaturen i vattnet ovanför falskbotten? det borde inte vara 66C.
I och med att proben sitter så nära elementet blir det ju en hel del svängningar, men det är ju lokalt och placeringen motverkar att hela mäsken blir för varm. I början svänger det mer, men ju längre tiden går så stabiliseras värdet mot SV.

Jag kan kolla mina inställningar från autotune och posta dessa här.
Skriv svar