Dålig Safale U-05?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Torparen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Dålig Safale U-05?

Inlägg av Torparen »

Svejsan!

Våra senaste bryggningar med Safale05 har inte blivit så lyckade, undrar därför om fler här
upplevt problem med denna jäst?
Vi brygger ofta 40-60 Liter åt gången och delar sedan upp batchen på flera jäskärl.
Därför är vi säkra på att det är jästen som krånglar.
Senast hade vi Safale 05, Lallemands Nottingham ale och Saflager 34/70.
Lagern jästes kallare men i övrigt ingen skillnad.
Safalen var klart sämst, klarnar inte ordentligt och smakar ibland lindrigt infekterad.
Vi har 18 grader i jäsrummet för Ale.

Vi har använt 2 olika bästföredatum oxå.
Brukar använda 2 pkt rehydrerade till 20L normalstark vört

Tidigare var Safale05 våran favoritjäst, jäste ut fint och gav en ren och krispig öl.
Någonting har förändrats! :(
Jästsvampen, människans bäste vän
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Dålig Safale U-05?

Inlägg av Patrik-b »

Använder ni två paket till 20 l vört? Det ska räcka med ett paket till 20 liter.
Användarens profilbild
Torparen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Torparen »

Det ska räcka med ett paket, tja kanske i en perfekt värld :wink:
Vi föredrar 2pkt minst för att gardera oss att smaken blir bra.
I lagern använde vi 3!

Många olika åsikter i det ämnet..
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Mer betyder inte bättre. Har aldrig använt mer än ett paket till 20 l. Lager är en annan sak. Men problemen ligger nog inte där. Men att jästen skulle vara problemet om det blivit bra tidigare är inte troligt. Kanske nåt i processen. Rengöring/decificeringen?
Användarens profilbild
Torparen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Torparen »

Jo, jag har av erfarenhet kommit fram till att mkt jäst ökar chansen till ett lyckat resultat.
Använder man Beersmith så räcker inte ett torrpaket jäst så långt med antalet jästceller heller.

Men min fråga gällde alltså kvaliteten på jästen..
Jäser gör det ju så den är vital, men jag misstänker att det finns infektion i den.

Eftersom vi behandlar ölet lika fram tills vi tillsätter jästerna så kan jag inte se att
det skulle bero på något i processen el decinficeringen.
Detta har alltså hänt vid mer än tre tillfällen!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Till att börja med, ett paket US-05 räcker till 20 l normalstark vört, om BeerSmith påstår något annat har BeerSmith fel, alternativt så använder du det fel.

Och så till infektionen, du har inte berättat varför du tror att det är en infektion, eller vilken sorts infektion det är. Mjölksyrabakterier? Brett?

Om vi nu antar att det är en infektion, så låter det högst osannolikt att det är jästen i sig som är problemet. Kanske kan det vara hinken, har ni använt samma hink alla tre gånger till versionen med US-05.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Risken är nog långt större att ni har en liten infektion någonstans i processen, än att det handlar om jästen. Jag upplevde precis samma sak för ett tag sedan men bytte då jäshinkar, slangar och hävert samt rengjorde alla kopplingar, fat (inklusive alla kopplingar isärmonterade), flaskor och kranar grundligt med PBW. Nu smakar allt som det ska igen. Det räcker med en liten infektion någonstans på vägen mellan kittel och flaska för att bakterier eller vildjäst ska ställa till problem.

Och precis som övriga tycker jag att två paket till 20 liter är alldeles för mycket. Ett paket duger väl för 20 liter normalstark vört. Testa på MrMalty om ni känner er osäkra. http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av patryt »

Torparen skrev:Jo, jag har av erfarenhet kommit fram till att mkt jäst ökar chansen till ett lyckat resultat.
Använder man Beersmith så räcker inte ett torrpaket jäst så långt med antalet jästceller heller.

Men min fråga gällde alltså kvaliteten på jästen..
Jäser gör det ju så den är vital, men jag misstänker att det finns infektion i den.

Eftersom vi behandlar ölet lika fram tills vi tillsätter jästerna så kan jag inte se att
det skulle bero på något i processen el decinficeringen.
Detta har alltså hänt vid mer än tre tillfällen!
Vad sätter du för viability på jästen i beersmith?
Skriv svar