tips till min fatölsanlägging önskas

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: tips till min fatölsanlägging önskas

Inlägg av Ceder »

Med tanke på det begränsade utrymmet för gasflaskor så lutar det åt att börja med en 2kg flaska och en enkel regulator.
Om/när jag går över till ett tapptorn med två kranar och två fat så kan jag alltid skaffa en 2kg flaska + regulator till :)

Lite osäker på måtten, ingen som har en 2kg flaska och kan ge mig lite mått? (även med regulator monterad)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Hej, jag har en flaska på 2kg från Lundteknik. Den mäter 50*20*12 med regulator. Bilden visar kolsyresättning av ett 9l fat.Bild

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
bengtjordan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bengtjordan »

Ceder skrev:Med tanke på det begränsade utrymmet för gasflaskor så lutar det åt att börja med en 2kg flaska och en enkel regulator.
Om/när jag går över till ett tapptorn med två kranar och två fat så kan jag alltid skaffa en 2kg flaska + regulator till :)

Lite osäker på måtten, ingen som har en 2kg flaska och kan ge mig lite mått? (även med regulator monterad)

Det är inga problem att trycksätta flera fat samtidigt. Skarva kolsyreslangen och montera på Y eller T kopplingar.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Strålande. Tack för Er input.

Har kollat runt lite vart man köper flaskan, har i princip två alternativ;

1) Ombyggd brandsläckare, fylld och nytestad (10 år) som jag kan köpa i närområdet (2 mil med bil) för 1500 kr

2) beställa från ebay eller lundteknik.

Gissar att jag spar kanske 500 spänn på att beställa på nätet (om jag höftar frakten och tar med en ev. påfylling, då vissa levereras tomma) men lutar ändå åt att köpa en "här hemma" känns tryggare, eller är jag feg nu? :D
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Nej men Jag skulle hellre köpa en ny full från ebay :).
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Weinkeller skrev:Hej, jag har en flaska på 2kg från Lundteknik. Den mäter 50*20*12 med regulator. Bilden visar kolsyresättning av ett 9l fat.Bild
Den där bilden är missvisande! Jag har endast en gång (och det var strax efter att ha köpt in mina första fat) haft så mycket ledigt utrymme i en kyl. Oftast är där så många fat att man måste stänga dörren extra hårt... :)
bengtjordan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av bengtjordan »

Bild Jag köpte en 2kilos av Lindh. Visst kanske det kan vara önskvärt med en större ibland, men har man nära till påfyllningsställe så funkar den kanon.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sv: tips till min fatölsanlägging önskas

Inlägg av Weinkeller »

bjolu340 skrev:
Weinkeller skrev:Hej, jag har en flaska på 2kg från Lundteknik. Den mäter 50*20*12 med regulator. Bilden visar kolsyresättning av ett 9l fat.Bild
Den där bilden är missvisande! Jag har endast en gång (och det var strax efter att ha köpt in mina första fat) haft så mycket ledigt utrymme i en kyl. Oftast är där så många fat att man måste stänga dörren extra hårt... :)
Haha jag har fem kylskåp om man räknar med den fyrpipiga kegeraratorn !

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hej igen :)

Nu är "skåpet" byggt, se här; http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=9392

Gasen är dock ännu inte löst, och jag har nog svängt lite.. just nu (kan ändras, igen :) ) lutar det åt att köra med sodastreampatron ändå, möjligen uppgraderar jag längre fram med en större (större än 2kg alltså) längre fram som jag ha i garaget för att kolsyresätta ölen (så sodastram patatronen enbart kommer användas för att driva ut ölen)
mrlindell
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av mrlindell »

Akvariehandeln Tyskland har bra regulatorer. Allt används inom saltvatten akvarier.

Giganten sålde ut CO2 SodaStream för 42 SEK flaskan här.
Bilagor
image.jpg
Favoriter: Monks munköl, Trappistes Rochefort (11,3%), Westmalle Trappist (7%), med bottensats.
Skriv svar