Belle Saison, dosering

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

magnuz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Belle Saison, dosering

Inlägg av magnuz »

Hej,
Tänkte brygga en saison. Och köpte därför ett paket Belle Saison jäst. Jag utgick från att doseringen är likartad som för de torrjäster jag använt tidigare (US-05, S-04), men på förpackningen står det 1 g/l. Och då blir det bara cirkus 10 liter öl! Är det någon som har erfarenhet av Belle Saison jäst?

/Magnus
Användarens profilbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Re: Belle Saison, dosering

Inlägg av Folk »

Har kört 1 pkt till sats på ca 20 liter utan problem/felsmaker. Läste med om att det kan vara underpitch, men märkte inget i resultatet. Jäste relativt varmt hela jästiden, började kring 20 och stegade upp till 24 grader.

Fick en saison med syrlighet åt rätt håll. Gjorde halva satsen med lite bottensats från brett-öl och den blev riktigt bra.
magnuz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av magnuz »

Tack för det. Då behöver jag inte oroa mig för min 15 liters sats jag skall brygga idag.
/Magnus
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Jag har inte varit 100% nöjd med Belle. Första omgången öl på jästen tenderar till att bli för syrlig men om man återanvänder jästen blir det bättre med den bismaken. Dock kan man få lite skumma fenoler och så verkar den ha svårt att gå under 1,005 i FG. Det är alltså inget fel på jästen men för Saison har jag alltid fått bäst resultat med French Saison flytande jäst. Lätt att jobba med och ger en riktigt torr öl med bra Saisonkaraktär.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Användarens profilbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Folk »

Sant. Den utan brett blev inte riktigt lika torr. Har för mig den stannade på 1.006 dock.

Ah just det. Det där med att återanvända slurryn med Belle. Får testas nästa gång
gång.
magnuz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av magnuz »

Det var nyttig information. För en stund sedan hällde jag i den rehydrerade jästen. Skall bli spännande och smaka på resultatet:) Vilken jästemperatur använder ni?

/Magnus
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Bäst resultat har jag haft vid ca 20C omgivande temperatur, dvs 21-22 i jästemp. Stegrar den upp mot 25C andra veckan av jäsningen.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Weinkeller skrev:Jag har inte varit 100% nöjd med Belle. Första omgången öl på jästen tenderar till att bli för syrlig men om man återanvänder jästen blir det bättre med den bismaken. Dock kan man få lite skumma fenoler och så verkar den ha svårt att gå under 1,005 i FG. Det är alltså inget fel på jästen men för Saison har jag alltid fått bäst resultat med French Saison flytande jäst. Lätt att jobba med och ger en riktigt torr öl med bra Saisonkaraktär.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Jag har inte druckit mycket Saison och jag har bara bryggt med Belle och French(Wyeast Labs #3711).
Efter Belle tänkte jag att stilen var inget för mig, inget jag skulle brygga mer, men så kom hembryggaredagen, då testade jag French jästen.
Och oj, vilken skillnad, nu ska jag försöka få liv i en sparad jästklick French och brygga med igen...
Kan verkligen rekommendera jordgubbar till denna öl om man håller igen på humlen.
Jag fick ner Belle till 1,003.
Användarens profilbild
MRCajun
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av MRCajun »

Bryggde 30 liter supersaison i går med Belle. Ska bli spännande å de hur den blir.

Bara pale ale malt, chinok och citra, IBU 40 och og på 86. Kanske lite väl högt?

Funderar på att torrhumla ned resten av citra och chinoken

Skickas från min iPhone via Tapatalk
cajun.se
Användarens profilbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PutteP »

MRCajun skrev:Bryggde 30 liter supersaison i går med Belle. Ska bli spännande å de hur den blir.

Bara pale ale malt, chinok och citra, IBU 40 och og på 86. Kanske lite väl högt?

Funderar på att torrhumla ned resten av citra och chinoken

Jag funderar på att göra något liknande, hur blev ölen?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
MRCajun
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av MRCajun »

Den blev riktigt bra, lite väl högt og bara. Hamnade på 92 och den hade nog blivit bättre med 82 istället.

Med så hög ABV blev den lite "eldig"

cajun.se
Användarens profilbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PutteP »

Okej, tack för snabbt svar! Ska fila på något liknande recept!

Användarens profilbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PutteP »

Passade det bra med chinok och citra tillsammans med Belle?

Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Jag är inte heller helt nöjd med Belle Saison. Den jäser ut bra och jag har hamnat nära 1000 alla gånger. Den smakar också riktigt bra första månaderna men sen tappar den snabbt. Sen tycker jag bottensasten inte smakar nå vidare, smakar som dåligt vitt vin om jag råkar röra upp bottensatsen. Så för varje flaska jag öppnar så får jag hälla ut en rätt stor del om jag inte häller allt i ett svep i glaset.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Skriv svar