Varför jäser det inte?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Varför jäser det inte?

Inlägg av Jimber »

Efter att ha läst böcker, väldigt många trådar i detta forum och ha sett på när en vän bryggt hemma var det så igår dags. Efter gedigna förberedelser, beställande och färdigställande av utrustning, kylspiralen var byggd och en miljard laksilshål borrade, premiärbryggde jag denna IPA;

Pale ale 2,8kg
Caracrystal wheat 0,16kg
Münchner 0,15kg

Mäskade med 8L 68grader

Lakade till 18L

60min 15g calypso och 15g cascade

30min 30g calypso och 15g cascade

10min 50g calypso, 20g Mosaic och 20g cascade

0min 80g Mosaic och 50g cascade

Fick 14 liter vört och tillsatte ca 17g american West coast BRY-97

OG 54

Så långt allting gott. Det var en fantastisk upplevelse och när jästunnan förseglades kändes det som att något stort var på gång..

Så till problemet. Nu 15 timmar senare är det ingen aktivitet. Det jäser inte. Tunnan står i 20grader.
Jästen beställdes på nätet och det tog ca 5 dygn med frakt innan den hamnade i kylskåp. Det borde väl inte kunna förstöra den?

Jag strödde i jästen över vörten. Satte på locket på tunnan och rystade runt för att blanda. Detta efter att has läst att förkultur inte är ett måste på den storleken av sats?

Förslag på åtgärder.. Skaka tunnn mer? Var jästen död och i så fall kan jag köpa ny och ha i nu i efterhand?

Jag tar även gärna emot åsikter på receptet i fågas om det är så att jag måste göra om den.. Tacksam för hjälp!
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Varför jäser det inte?

Inlägg av aleandrowest »

Än finns det tid. Kan ta lång tid ibland för jästen att komma igång. Och ibland kan det vara så att det bildas ett stort skumlager på ytan av ölen och jäsningen är igång med det bubblar inte pga att kolsyran binds i vätskan första tiden. Om der inte startar inom ett dygn eller mer kan det vara värt att pitcha ny jäst. Men tycker du kan ha is i magen sålänge. Syresatte du vörten ordentligt innan du pitchade? OG?
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

Nu fick jag lite hopp!
Og = 54
När det kommer till syresättning tyckte jag att fallhöjden och plaskandet vörten fick från silduken ner i tunnan borde gett mera syre än vispande med en slev så jag hoppade över det med hänsyn till infektionsrisk. Det kanske var dumt?
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

Det var mkt riktigt ett ordentligt skumlock igår kväll. Det var dock borta i morse. Nu ligger det ett ca 0.5cm lager på botten.
rothman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rothman »

kolla SG om det diffar något från OG, kan ju vara så att jäshinken inte är tät

rehydrerade du jästen innan?
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

Det bubblar!! Inte överdriven aktivitet men en bubbelomgång per 2min kanske..
Jag rehydrerade inte innan då jag läst att det inte behövs med torrjäst, men det kanske man ska göra för att vara på den säkra sidan i fortsättningen?

Är det någon som har en kommentar på receptet? Jag har inte använt beersmith eller liknande utan egentligen bara häftat. Det ser rätt mörkt ut i tunnan, men målet var visserligen en mörkrödaktig ton..
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jimber skrev:Det bubblar!! Inte överdriven aktivitet men en bubbelomgång per 2min kanske..
Jag rehydrerade inte innan då jag läst att det inte behövs med torrjäst, men det kanske man ska göra för att vara på den säkra sidan i fortsättningen?

Är det någon som har en kommentar på receptet? Jag har inte använt beersmith eller liknande utan egentligen bara häftat. Det ser rätt mörkt ut i tunnan, men målet var visserligen en mörkrödaktig ton..
Det tycker jag, den infon jag fått här. Ja att man ALLTID ska göra det :-)
// Jonas
rothman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rothman »

enligt detta test https://www.youtube.com/watch?v=vOrfmzpDmPk minskar 'lag' tiden om man rehydrerar jästen innan. Jag har alltid gjort det och alla mina är igång på morgonen efter jag pitchat kvällen innan.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Man ska alltid göra det. Väldigt stor skillnad i hur många jästceller som överlever.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Om din vört höll en temperatur över 20 grader med en mängden jäst så har det troligen jäst ut det mesta redan. Om du har möjlighet så mät gärna SG, skulle tippa på att du redan är nere på 1,020-ish och att jästen lugnat ner sig av tempchocken och börjat småpilla med maltotriosen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Patrik-b skrev:Man ska alltid göra det. Väldigt stor skillnad i hur många jästceller som överlever.

Finns det belägg för detta?
Har hört det ofta.

Träffade folk från Fermentis nyligen och ställde frågan, de påstod att det inte är någon som helst skillnad i hur många jästceller som överlever, bara att det tar längre tid för jäsningen att komma igång då jästen måste återfuktas i vörten istället för att man gjort det innan.

Det gäller förvisso kanske bara torrjäst från Fermentis, men de som jobbar där för att sälja den jästen borde ju veta tycker jag.
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

Weinkeller skrev:Om din vört höll en temperatur över 20 grader med en mängden jäst så har det troligen jäst ut det mesta redan. Om du har möjlighet så mät gärna SG, skulle tippa på att du redan är nere på 1,020-ish och att jästen lugnat ner sig av tempchocken och börjat småpilla med maltotriosen.
Jag suger åt mig och lär av alla inputs. Det bubblar rätt bra nu, men jag ämnar ta ett SG så fort det lugnar ner sig.
Skriv svar