Varför jäser det inte?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Varför jäser det inte?
Efter att ha läst böcker, väldigt många trådar i detta forum och ha sett på när en vän bryggt hemma var det så igår dags. Efter gedigna förberedelser, beställande och färdigställande av utrustning, kylspiralen var byggd och en miljard laksilshål borrade, premiärbryggde jag denna IPA;
Pale ale 2,8kg
Caracrystal wheat 0,16kg
Münchner 0,15kg
Mäskade med 8L 68grader
Lakade till 18L
60min 15g calypso och 15g cascade
30min 30g calypso och 15g cascade
10min 50g calypso, 20g Mosaic och 20g cascade
0min 80g Mosaic och 50g cascade
Fick 14 liter vört och tillsatte ca 17g american West coast BRY-97
OG 54
Så långt allting gott. Det var en fantastisk upplevelse och när jästunnan förseglades kändes det som att något stort var på gång..
Så till problemet. Nu 15 timmar senare är det ingen aktivitet. Det jäser inte. Tunnan står i 20grader.
Jästen beställdes på nätet och det tog ca 5 dygn med frakt innan den hamnade i kylskåp. Det borde väl inte kunna förstöra den?
Jag strödde i jästen över vörten. Satte på locket på tunnan och rystade runt för att blanda. Detta efter att has läst att förkultur inte är ett måste på den storleken av sats?
Förslag på åtgärder.. Skaka tunnn mer? Var jästen död och i så fall kan jag köpa ny och ha i nu i efterhand?
Jag tar även gärna emot åsikter på receptet i fågas om det är så att jag måste göra om den.. Tacksam för hjälp!
Pale ale 2,8kg
Caracrystal wheat 0,16kg
Münchner 0,15kg
Mäskade med 8L 68grader
Lakade till 18L
60min 15g calypso och 15g cascade
30min 30g calypso och 15g cascade
10min 50g calypso, 20g Mosaic och 20g cascade
0min 80g Mosaic och 50g cascade
Fick 14 liter vört och tillsatte ca 17g american West coast BRY-97
OG 54
Så långt allting gott. Det var en fantastisk upplevelse och när jästunnan förseglades kändes det som att något stort var på gång..
Så till problemet. Nu 15 timmar senare är det ingen aktivitet. Det jäser inte. Tunnan står i 20grader.
Jästen beställdes på nätet och det tog ca 5 dygn med frakt innan den hamnade i kylskåp. Det borde väl inte kunna förstöra den?
Jag strödde i jästen över vörten. Satte på locket på tunnan och rystade runt för att blanda. Detta efter att has läst att förkultur inte är ett måste på den storleken av sats?
Förslag på åtgärder.. Skaka tunnn mer? Var jästen död och i så fall kan jag köpa ny och ha i nu i efterhand?
Jag tar även gärna emot åsikter på receptet i fågas om det är så att jag måste göra om den.. Tacksam för hjälp!
-
aleandrowest
- Helmaltsbryggare

Re: Varför jäser det inte?
Än finns det tid. Kan ta lång tid ibland för jästen att komma igång. Och ibland kan det vara så att det bildas ett stort skumlager på ytan av ölen och jäsningen är igång med det bubblar inte pga att kolsyran binds i vätskan första tiden. Om der inte startar inom ett dygn eller mer kan det vara värt att pitcha ny jäst. Men tycker du kan ha is i magen sålänge. Syresatte du vörten ordentligt innan du pitchade? OG?
Nu fick jag lite hopp!
Og = 54
När det kommer till syresättning tyckte jag att fallhöjden och plaskandet vörten fick från silduken ner i tunnan borde gett mera syre än vispande med en slev så jag hoppade över det med hänsyn till infektionsrisk. Det kanske var dumt?
Og = 54
När det kommer till syresättning tyckte jag att fallhöjden och plaskandet vörten fick från silduken ner i tunnan borde gett mera syre än vispande med en slev så jag hoppade över det med hänsyn till infektionsrisk. Det kanske var dumt?
Det var mkt riktigt ett ordentligt skumlock igår kväll. Det var dock borta i morse. Nu ligger det ett ca 0.5cm lager på botten.
kolla SG om det diffar något från OG, kan ju vara så att jäshinken inte är tät
rehydrerade du jästen innan?
rehydrerade du jästen innan?
Det bubblar!! Inte överdriven aktivitet men en bubbelomgång per 2min kanske..
Jag rehydrerade inte innan då jag läst att det inte behövs med torrjäst, men det kanske man ska göra för att vara på den säkra sidan i fortsättningen?
Är det någon som har en kommentar på receptet? Jag har inte använt beersmith eller liknande utan egentligen bara häftat. Det ser rätt mörkt ut i tunnan, men målet var visserligen en mörkrödaktig ton..
Jag rehydrerade inte innan då jag läst att det inte behövs med torrjäst, men det kanske man ska göra för att vara på den säkra sidan i fortsättningen?
Är det någon som har en kommentar på receptet? Jag har inte använt beersmith eller liknande utan egentligen bara häftat. Det ser rätt mörkt ut i tunnan, men målet var visserligen en mörkrödaktig ton..
Det tycker jag, den infon jag fått här. Ja att man ALLTID ska göra detJimber skrev:Det bubblar!! Inte överdriven aktivitet men en bubbelomgång per 2min kanske..
// Jonas
enligt detta test https://www.youtube.com/watch?v=vOrfmzpDmPk minskar 'lag' tiden om man rehydrerar jästen innan. Jag har alltid gjort det och alla mina är igång på morgonen efter jag pitchat kvällen innan.
Man ska alltid göra det. Väldigt stor skillnad i hur många jästceller som överlever.
- Weinkeller
- Maltrostare

Om din vört höll en temperatur över 20 grader med en mängden jäst så har det troligen jäst ut det mesta redan. Om du har möjlighet så mät gärna SG, skulle tippa på att du redan är nere på 1,020-ish och att jästen lugnat ner sig av tempchocken och börjat småpilla med maltotriosen.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Patrik-b skrev:Man ska alltid göra det. Väldigt stor skillnad i hur många jästceller som överlever.
Finns det belägg för detta?
Har hört det ofta.
Träffade folk från Fermentis nyligen och ställde frågan, de påstod att det inte är någon som helst skillnad i hur många jästceller som överlever, bara att det tar längre tid för jäsningen att komma igång då jästen måste återfuktas i vörten istället för att man gjort det innan.
Det gäller förvisso kanske bara torrjäst från Fermentis, men de som jobbar där för att sälja den jästen borde ju veta tycker jag.
Jag suger åt mig och lär av alla inputs. Det bubblar rätt bra nu, men jag ämnar ta ett SG så fort det lugnar ner sig.Weinkeller skrev:Om din vört höll en temperatur över 20 grader med en mängden jäst så har det troligen jäst ut det mesta redan. Om du har möjlighet så mät gärna SG, skulle tippa på att du redan är nere på 1,020-ish och att jästen lugnat ner sig av tempchocken och börjat småpilla med maltotriosen.